Uanset ens rolle i erhvervslivet, er man på den ene eller anden måde en del af et økosystem. Som ansat i en virksomhed, spiller man en eller flere roller, alt efter hvilke gøremål og overordnede mål virksomheden stræber efter at opnå. Derfor giver det altid god mening at reflektere over ens arbejde, og hvordan det påvirker virksomhedens identitet og brand.
Det kan være at man har til opgave at sælge et produkt, men hvis ens præsentationsmateriale ikke lever op til den nødvendige standard, har man givetvis ikke de bedste forudsætninger for succes. Det giver på mange måder sig selv, at det kræver en fælles intern indsats for at opnå succes, men hvad med den eksterne del?
Nu til dags er der adskillige aspekter i forhold til at drive en virksomhed, heriblandt synlighed og brugeroplevelse, der begge falder ind under den overordnede paraply "community". Community Management er helt essentielt, for at sikre en kontinuerligt tilfredsstillende oplevelse fra et eksternt perspektiv.
Det eksterne perspektiv kan komme fra den enkelte bruger, hvis første oplevelse med ens brand eksempelvis forekommer på sociale medier, ens hjemmeside eller i det virkelige liv. Det er helt essentielt at man fanger brugernes interesse for det content der løbende publiceres, om eksempelvis produkter, tiltag, initiativer og generel information; der alle er med til at øge interessen for ens virksomhed.
Engagement er ikke gratis, og det er vigtigt at man altid sørge for at facilitere og skræddersy ens indhold, på en måde der på bedst mulig vis lægger op til dialog. På den måde skaber man et aktivt fundament der kan bidrage med værdifuld kommunikation og feedback, fra ens brugere/potentielle kunder.
5 gode råd til at styrke din virksomhed med Community Management⇒ Tænk på din virksomhed som et community med et dertilhørende økosystem. I det økosystem befinder sig ens fysiske og digitale tilstedeværelse, og begge skal fungere optimalt for at man har de bedste erhvervsmæssige forudsætninger, for at kunne skalere ens forretning.
⇒ Prioriter dine platforme, hvor du fx kan gøre brug af influencers og opinion leaders. Du kan også benytte dig af nyhedsbreve og lign. til at holde churn nede. Du skal ligeledes sikre dig at din transparency er tiptop, dvs anmeldelser en masse. Jo flere platforme ens virksomhed er repræsenteret på, desto bedre er ens SEO potentiale.
⇒ Har du en omnichannel strategi? Med den rette omnichannel strategi kan du lettere visualisere alle de relevante berøringsflader din virksomhed har, såsom SoMe, print media etc. Det er en holistisk metode, der er med til at sikre en rød tråd i din virksomheds tilstedeværelse på alle platforme, digitale såvel som fysiske. Den rette strategi har brugeren i centrum, og har som mål at sikre en strømlinet customer journey.
⇒ Visualiser dine forskellige customer journeys, er de optimale? Benyt dig af SoMe og Googles data til at øge din egen indsigt i/og omkring din virksomhed. En customer journey kan have mange destinationer undervejs, så det er vigtigt at ens brand står stærkt, uanset hvor man som bruger kommer i kontakt med det. Brugernes anmeldelser kan eksempelvis være et godt redskab til at øge ens troværdighed, for her har man en unik mulighed for at benytte sig af ens kundebase, der bør opfordres til at tilkendegive deres mening fx på Trustpilot. På den måde har man eksterne content creators, til at bidrage med deres uvildige meninger.
⇒ Tænk i begreber såsom “Show don't tell”. Det at kunne præsentere ens virksomhed attraktivt, genererer positiv omtale og kan yderligere bidrage til at fremme ens image udadtil. Ligesom brugernes reaktioner kan skaber brand awareness, kan det i visse sammenhænge være fordelagtigt at benytte sig af relevante influencers, der kan agere som talerør for ens produkter og/eller succeshistorier på sociale medier, hvor de som troværdige opinion leaders, kan øge interessen for ens brand. Omtale fra influencers, eksempelvis i form af relevante links fra blogs til eget site, kan bidrage yderligere til linkbuilding og inbound traffic der kan vækste ens virksomhed.
Content Marketing Specialist hos Elwis Lighting
Mikkel Jensen er til daglig ansat som Content Marketing Specialist hos virksomheden Elwis Lighting. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.
På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende med en hjemmeside og/eller webshop.