Det ville formentlig være en underdrivelse at sige at begreber såsom bæredygtighed, grøn omstilling, sustainability, miljø og klimavenlighed, har vundet indpas i den moderne forbrugers bevidsthed.
Hvis man som virksomhedsdrivende har visioner og drømme om at ens virksomhed skal have en del af ”E-commerce kagen”, skal prioriteterne også være i orden. Man kan som virksomhed risikere at blive valgt fra, hvis man ikke gør sit for at tilbyde bæredygtige løsninger og innovative produkter. Det er vigtigt at hver enkelt virksomhed gør sit til at minimere affald og Co2 udledninger m.v.
Der findes mange interessante initiativer man som virksomhed kan benytte sig af, til at styrke ens position og brand i forbrugerens bevidsthed. Eksempelvis kan man tilbyde en form for levering hvor forbrugeren har mulighed for at tilvælge en ”grøn option” hvor leveringen koster x antal kroner mere, og hvor de ekstra kroner går til et klimavenligt initiativ. Det kaldes ”sustainable shipping” og anses som et bæredygtigt E-commerce princip.
Det forventes at den globale E-commerce vil fordobles over det kommende årti, og med Covid-19 har vi alle måttet forholde os til en global pandemi, der har tvunget os indedøre, og hen foran skærmen. Den velkendte gigant Amazon, har under pandemien profiteret enormt, og deres vækst er en god indikation på hvor meget nethandelen trives, og har udviklet sig.
E-commerce og handel på nettet har i gennem de sidste mange år gennemgået en rivende udvikling, hvor den moderne forbruger ofte er ganske kræsen, når det kommer til at vælge det rette produkt, forhandler og leveringsmetode m.v. Der ledes målrettet og med en øget kvalitetsbevidsthed in mente, når den helt rigtige handel skal i hus.
Der er flere tegn og indikatorer som den enkelte forbruger er blevet opmærksom på. Det kan eksempelvis være forhandlere der benytter sig af ikke-bæredygtige materialer, der kan være skadelige for miljøet. Her er det den enkelte virksomheds ansvar, at kunne levere nogle bæredygtige emballageløsninger, der eksempelvis er fremstillet i et bionedbrydeligt materiale.
Som virksomhedsdrivende er der flere muligheder for at agere miljøbevidst, og samtidig forbedre ens ansigt og generalle image udadtil. I forbrugerens øjne ser det eksempelvis rigtig godt ud hvis man støtter et velgørende formål, og her kan man fx se nærmere på de certificeringer man kan opnå ved at gøre netop det. Aktiv deltagelse i klimavenlige projekter, initiativer og gøremål, kan gøre meget for at fremme ens image og ansigt udadtil.
De generelle standarder der i dag præger E-commerce, udvikler sig i hastigt tempo. Forventningerne til den enkelte virksomhed stiger i takt med den viden der er på området. Derfor bør enhver virksomhed, fysiske såvel som webshops, have en klar plan for fremtiden.
En sådan plan kan ses som en tretrinsraket, og kan styrke ens virksomhed markant. Raketten består af elementerne udvikling, tilpasning og skalering og hvis man har en plan der kan modificeres, såfremt det er nødvendigt, får man automatisk en mere fleksibel og modstandsdygtig forretning. En måde man som virksomhed kan være på forkant med førnævnte tretrinsraket, er ved at benytte sig af de følgende 3 redskaber, der hver især bidrager til de førnævnte udviklings, tilpasnings og skaleringsmuligheder.
Brand Advocates
Som virksomhed har man flere muligheder for at agere og bruge ens virksomheds ”stemme”, og det kan ske på flere måder. Man kan eksempelvis benytte sig af ens medarbejdere (employee advocates) til at kommunikere ens virksomheds strategi og målsætninger ud til relevante målgrupper.
Man kan ligeledes benytte sig af influencers, men det er essentielt at man finder nogen der kan favne, relatere og repræsentere ens virksomheds identitet på bedst mulig vis. De skal nemlig publicere den form for indhold og/eller relevante nyheder, som fremhæver ens virksomhed i en positiv sammenhæng.
Brand Management
Man skal altid sørge for at pleje relationerne til ens kunder. På den måde kan man som virksomhed få indsigt i deres værdisæt, vaner og præferencer -og i særdeleshed hvad de er villige til betale for, når de bidrager til en bæredygtig forretning og grøn E-commerce.
CSR Strategi
Man skal have øje for ens virksomheds positive såvel som negative påvirkninger på samfund og miljø, og så skal man være i stand til at fremlægge en til flere ambitiøse mål for, hvordan ens virksomhed kan og VIL bidrage til en bæredygtig handel på sigt. Elementer såsom bioplast, forskellige plantefibre, genanvendt gummi og beton er alle materialer der ofte indgår i en bæredygtig produktion.
Hvis man har en virksomhed der sælger, fremstiller eller på anden vis benytter sig af de førnævnte materialer, handler det om at kommunikere de gode historier ud på bedst mulig vis. Man går sjældent galt i byen ved at agere transparent og ved at lade ens kunder være med på den grønne (vækst)rejse, der er sat i værk.
Content Marketing Specialist hos Elwis Lighting
Mikkel Jensen er til daglig ansat som Content Marketing Specialist hos virksomheden Elwis Lighting. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.
På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende med en hjemmeside og/eller webshop.