Fra 2017-2018 er danskernes daglige brug af den sociale platform faldet med 2%, så det nu er 63% af alle danskere, der anvender Facebook dagligt. Youtube, Instagram og LinkedIn er til gengæld steget anseeligt, hvor specielt Instagram er årets højdespringer med en stigning på 5%.
En hel del, men det vender vi tilbage til. Hvis du eksempelvis driver en virksomhed, hvis primære målgruppe rent aldersmæssigt ligger mellem de 16-34 årige, skal du måske genoverveje hvor dine økonomiske ressourcer er bedst givet ud.
I 2018 har der, ganske unikt, ikke været en stigning i det segments brugere, på Facebook. Det er meget opsigtsvækkende da det netop er det segment der oftest benytter de sociale medier, og at væksten her er stagneret.
En stagnerende vækst, i blandt de brugere der oftest er på Facebook, kombineret med en dalende interesse på 2%, i blandt alle danskere, er i min optik en klar indikator på at Facebooks suveræne førerposition i den sociale medieverden kan ændre sig. Hvis ikke nu, så i hvert fald indenfor en overskuelig fremtid.
Til trods for en dalende brugeraktivitet, er der ingen tegn på at det vil blive billigere at annoncere på Facebook, og det er formentlig heller ikke muligt at hente den store gevinst ved at publicere organisk indhold, da Facebooks algoritmer prioriterer paid content.
Facebook er dog stadig svær at komme udenom, da platformen er det suverænt mest populære sociale medie, hvor det er muligt at henvende, og markedsføre sig til, præcis de segmenter der er relevante for ens virksomhed.
Det er også værd at have in mente, at Facebook for nyligt tilføjede en ekstra dimension til deres platform, i form af Facebook Attribution. Det er et værktøj der gør at man kan yderligere skræddersy ens indhold, til de målgrupper man ønsker.
Som de fleste nok er bekendt med, ejer Facebook jo også Instagram. Instagram, er som tidligere nævnt årets højdespringer, så hvis du har en hjemmeside med en webshop komponent, giver det god mening at allokere en del af dine midler til begge platforme, med henblik på at drive trafik i retning af din webshop.
I forhold til kommende trends, har der desuden været flere kyndige branchefolk ude i den seneste tid, og forudsige Instagrams “Stories”, til at blive en dominerende og attraktiv annonceringsplatform i 2019.
Hos Mediastyle er vi enige i den vurdering, da man allerede nu kan se at Instagrams brugere er halvdelen af deres tid i newsfeedet, og den anden halvdel i stories.
Content Marketing Specialist hos Elwis Lighting
Mikkel Jensen er til daglig ansat som Content Marketing Specialist hos virksomheden Elwis Lighting. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.
På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende med en hjemmeside og/eller webshop.