Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Inflation i Irrelevante Influencers

Influencers og troværdighed


Oftere og oftere hører man en historie om en given influencer, der er villig til at anbefale hvad som helst, så længe der er betaling ved kasse 1. ​Det er problematisk, da vi lever i et digitalt demokrati, hvor man har en flok SoMe diktatorer der dikterer hvilket tøj man skal gå i, hvilken mad der er trendy, og hvilke holdninger/værdier som er korrekte. Ironien er da til at få øje på.

Den status og den symbolværdi, man forbinder med begrebet influencer, kan med tiden blive udvandet og ligegyldig, såfremt holdninger og platforme er til salg, uanset produkternes budskab og/eller relevans.

Når influencers så også bliver mistænkt, og endda fanget i, at købe sig til en større følgerskare kan deres sponsorer i realiteten tabe penge; da de betaler for at nå X antal potentielle købere, og opnå kendskab til deres content.

Lær af LinkedIn


Til forskel fra eksempelvis Instagram, så har LinkedIn har en særskilt skare af influencers, der alle er udvalgt på baggrund af deres meritter, ekspertise og viden indenfor deres fag. Der er kun i omegnen af 500 influencers på LinkedIn, ud af omtrent 600 millioner brugere på verdensplan.

På LinkedIn er begrebet influencer derfor forbundet med en vis prestige, grundet den eksklusivitet der er forbundet med titlen. LinkedIn siger selv at de har et nært samarbejde med deres influencers, der går ud på at skabe engagerende content, til gavn for deres brugere, med henblik på at informere og skabe debat. Listen af “LinkedInfluencers” tæller bl.a. Richard Branson, Bill Gates og Arianna Huffington.

Heri er der en vigtig lektie, nemlig at alle influencers bør måles og vejes på om de kan skabe troværdigt, autentisk og engagerende indhold, der rent faktisk når ud til en verificeret følgerskare. På den måde giver man sig selv de mest optimale forudsætninger, for at finde den bedst mulige repræsentant for ens brand og produkter. 

Hvis du f.eks. har en webshop, og overvejer at gøre brug af en influencer, som en del af din overordnede markedsføringsstrategi, kan du med fordel læse den nedenstående liste af råd. Så vil du og din virksomhed være bedre stillet, når annoncekronerne kommer på bordet.  

3 gode råd når du bruger influencers


  • Vælg en influencer der kan skabe en troværdig relation til dit brand og dine produkter. En anbefaling af et produkt mister sin værdi hvis den kommunikeres ud, via en repræsentant, hvis identitet og værdier ikke stemmer overens med produktet. Nøglen er relevans og autenticitet, så prøv så vidt muligt at matche produktet med personen.
  • Rækkevidde er, ligesom troværdighed, et af de vigtigste parametre man kan tage en beslutning ud fra. Dit valg af influencer skal nemlig begrundes i hvad personen rent faktisk er i stand til at opnå, ift post reach og engagement. 
  • Sørg for at matche din platform med dit produkt, for her skal du vælge med omhu. Instagram er eksempelvis en fremragende platform til B2C, hvor livsstils, og mode relaterede produkter, kan fremvises med success. LinkedIn er derimod en god platform til B2B markedsføring, hvor der kan skabes unikke samarbejdsrelationer mellem din virksomhed og andre.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags:

Moderne marketing er allestedsnærværende, kompatibelt med enhver platform og har kundens behov i fokus. Det kaldes omnichannel marketing. 

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags:

Shock Marketing anno 2019, sådan kan du udforme en viral strategi. 

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Kalenderåret 2018 er ved at gå på hæld, og det er derfor et godt tidspunkt at snakke om danskernes brug af de mest populære SoMe platforme, for hvad er der sket?

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation

Hacking er et stigende problem, både for virksomheder, såvel som private. Det kan være svært at se om man er blevet hacket, og man kan pludselig stå med en hacket hjemmeside, uden at vide hvordan man skal forholde sig.

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn

167 indlæg
36 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her