Tags:
Oftere og oftere hører man en historie om en given influencer, der er villig til at anbefale hvad som helst, så længe der er betaling ved kasse 1. Det er problematisk, da vi lever i et digitalt demokrati, hvor man har en flok SoMe diktatorer der dikterer hvilket tøj man skal gå i, hvilken mad der er trendy, og hvilke holdninger/værdier som er korrekte. Ironien er da til at få øje på.
Den status og den symbolværdi, man forbinder med begrebet influencer, kan med tiden blive udvandet og ligegyldig, såfremt holdninger og platforme er til salg, uanset produkternes budskab og/eller relevans.
Når influencers så også bliver mistænkt, og endda fanget i, at købe sig til en større følgerskare kan deres sponsorer i realiteten tabe penge; da de betaler for at nå X antal potentielle købere, og opnå kendskab til deres content.
Til forskel fra eksempelvis Instagram, så har LinkedIn har en særskilt skare af influencers, der alle er udvalgt på baggrund af deres meritter, ekspertise og viden indenfor deres fag. Der er kun i omegnen af 500 influencers på LinkedIn, ud af omtrent 600 millioner brugere på verdensplan.
På LinkedIn er begrebet influencer derfor forbundet med en vis prestige, grundet den eksklusivitet der er forbundet med titlen. LinkedIn siger selv at de har et nært samarbejde med deres influencers, der går ud på at skabe engagerende content, til gavn for deres brugere, med henblik på at informere og skabe debat. Listen af “LinkedInfluencers” tæller bl.a. Richard Branson, Bill Gates og Arianna Huffington.
Heri er der en vigtig lektie, nemlig at alle influencers bør måles og vejes på om de kan skabe troværdigt, autentisk og engagerende indhold, der rent faktisk når ud til en verificeret følgerskare. På den måde giver man sig selv de mest optimale forudsætninger, for at finde den bedst mulige repræsentant for ens brand og produkter.
Hvis du f.eks. har en webshop, og overvejer at gøre brug af en influencer, som en del af din overordnede markedsføringsstrategi, kan du med fordel læse den nedenstående liste af råd. Så vil du og din virksomhed være bedre stillet, når annoncekronerne kommer på bordet.
Content Marketing Specialist hos Elwis Lighting
Mikkel Jensen er til daglig ansat som Content Marketing Specialist hos virksomheden Elwis Lighting. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.
På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende med en hjemmeside og/eller webshop.