Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Omnichannel retail: Sådan vækster du din virksomhed

Hvad er omnichannel?

Et af tidens hotteste tendenser i den digitale verden er uden tvivl begrebet omnichannel, men hvad handler det egentlig om? Omnichannel betyder kort fortalt "alle kanaler" hvilket henviser til at man som virksomhed er allestedsnærværende.

Begrebet omnichannel er en form for markedsføring, der benytter sig af alle tænkelige fysiske og digitale kanaler, der har relevans for ens overordnede strategi. Det handler om at kunne definere, og eksekvere en koordineret cross channel content strategi, hvor man som virksomhed skal være i stand til at indsamle relevante kundedata, kommunikere budskaber, produkter og/eller nyheder ud på ens platforme.


Hvad skal man være opmærksom på?

I relation til moderne ecommerce, er en optimeret omnichannel strategi, vital for den generelle brugeroplevelse. Som erhvervsdrivende kan det eksempelvis gå galt, hvis man glemmer at have kunderejsen og købsprocessen i centrum.

En strømlinet brugeroplevelse er essentiel for at drive en god omsætning, og her skal man altid sikre, at ens platforme er up to date og fungerer upåklageligt. Det er vigtigt, at der ikke går noget tabt i oversættelsen, hvilket vil sige, at ens content skal være kompatibelt, med de platforme og salgskanaler man benytter sig af. Derudover skal man huske at kvalitetssikre ens indhold, og undgå faktuelle, produkt-, eller prisfejl. Det er vigtigt at alle ens kanaler, fysiske såvel som digitale, siger det samme.

Ligeledes forventes det at ens hjemmeside fungerer upåklageligt, uanset hvilken enhed man som forbruger benytter sig af. Såfremt ens hjemmeside eller annoncering på sociale medier ikke er responsivt, dvs. mobiloptimeret, vil det i sidste ende føre til en dårligere brugeroplevelse, ergo en dårligere omsætning.

Det hænder stadig den dag i dag, at der er virksomheder hvis hjemmesider og webshops ikke vises korrekt på eksempelvis mobile enheder. Dette er langtfra optimalt, da omnichannel ecommerce, i stigende grad forekommer på mobile enheder. Derudover kan det vise sig at være ganske bekosteligt, da en dårlig brugeroplevelse kan medføre kritiske anmeldelser på eksempelvis Facebook eller Trustpilot, hvilket er skadeligt for ens brand som helhed.


3 gode råd til din omnichannel strategi

  • Tænk i kunderejse og købsproces:

I forbindelse med omnichannel retail, skal man som nævnt have kunderejsen og købsprocessen i centrum. Her er selve interaktionen mellem forbrugerne, og deres generelle indtryk af ens produkter, services og brand helt vital. Det er gældende i retailbranchen, som der er i så mange andre, at du skal have dine kunders behov in mente. Både i forhold til din markedsføringsstrategier og i praktisk anvendelse.

  • Test før du implementerer:

I forhold til omnichannel retail er der flere innovative måder, hvorpå man som erhvervsdrivende kan eksperimentere med ens produkter. Ligesom med en klassisk A/B test kan man eksempelvis teste ens produkter i forskellige settings.

Målgruppe A kan man eksempelvis analysere i en fysisk setting, såsom en pop-up shop, hvor der er mulighed for at stifte bekendtskab med ens brand og produkter. Målgruppe B kan man ligeledes analysere i en digital setting, på baggrund af den respons der kan måles fra eksempelvis e-mail eller social media kampagner.

  • Brug omnichannel til at generere leads og salg:

Digitale medier har for alvor ændret måden hvorpå man som forbruger, oplever og gennemgår en købsbeslutningsproces. I dag har man som kunde store krav og høje forventninger, inden man foretager et køb. Der forventes fuld transparens fra virksomhedens side, uanset hvilken salgskanal, man som kunde befinder sig på.

Kunderejsen er ikke længere lineær, men foregår ofte på flere salgskanaler, der alle skal kommunikere de samme informationer ud til kunden. Her skal man som virksomhed analysere kundernes vaner og aktiviteter, og benytte disse data med henblik på forbedre ens content og købsprocessen som helhed.

Hvis man som kunde har en god oplevelse med en virksomhed, uanset hvilken platform man befinder sig på, øges chancen for at man benytter sig af en CTA (call to action) knap; hvor man eksempelvis kan signe op til nyhedsbrev, foretage et køb, og blive en del af virksomhedens kundeklub.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags:

Shock Marketing anno 2019, sådan kan du udforme en viral strategi. 

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags:

Købte følgere og manglende troværdighed, kan vi stadig tage influencers seriøst?

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Kalenderåret 2018 er ved at gå på hæld, og det er derfor et godt tidspunkt at snakke om danskernes brug af de mest populære SoMe platforme, for hvad er der sket?

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, IT, Kommunikation

Hacking er et stigende problem, både for virksomheder, såvel som private. Det kan være svært at se om man er blevet hacket, og man kan pludselig stå med en hacket hjemmeside, uden at vide hvordan man skal forholde sig.

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn

167 indlæg
36 indlæg
74 indlæg
17 indlæg
52 indlæg
176 indlæg
203 indlæg
38 indlæg
RELEVANTE INDLÆG

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her