Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hacket hjemmeside: Det skal du gøre

Hvorfor bliver du hacket?

 

Når ubudne gæster tiltvinger sig adgang til ens hjemmeside, og tager kontrol, handler det typisk om penge. Penge er som oftest involveret, på den ene eller den anden måde, og det er som oftest den primære grund til at man bliver hacket.

Hackerne kan kræve “ransomware” af dig. Den form for hacking er meget aktuel, hvor mange oplever at modtage såkaldte “sextortion” emails. De indholder trusler om at lække fortrolig, og privat information, til ens venner og bekendte.

Hackerne kan også vælge at plante malware og farlige scripts, hvis formål er at få ens hjemmeside til at sende phishing og spammails til andre.

Hvis ens hostingudbyder ser at man har en hacket hjemmeside, kan de vælge at lukke den ned. Det sker hvis de registrerer at ens hjemmeside eksempelvis sender spammails ud. Derfor kan et hackerangreb have alvorlige konsekvenser for ens virksomhed.

 

3 gode råd til at beskytte dig selv!

 

  • Brug din sunde fornuft. Angreb kan i nogle tilfælde forebygges. Først og fremmest skal man altid være skeptisk og eftertænksom. Det gør sig mindst lige så gældende på nettet, som det er tilfældet udenfor det virtuelle rum.
  • Forhold dig kritisk. Såfremt man modtager en mail fra en afsender der virker mistænksom, skal man aldrig åbne den. Der er kun et par klik med musen imellem dig om en hacket hjemmeside. Lav i stedet lidt research på afsenderen, så du bedre kan vurdere om mailen er troværdig.
  • Vær up to date og sørg for at sikre din virksomhed. Der er flere muligheder for at tegne diverse cyberforsikringer. Vilkår og priser varierer naturligvis, men ofte dækker en sådan forsikring ens data tab, driftstab og økonomiske omkostninger i forhold til genoprettelse. Du kan også lægge en plan for at opdatere din virksomheds passwords, software og firewalls, med jævne mellemrum.

 

3 gode råd hvis uheldet er ude!

 

  • Kontakt en professionel. Det er absolut essentielt at bevare roen hvis uheldet er ude, og man skal aldrig betale hackerne en krone.
  • Sæt dig i hackernes sted. Overvej hvilke motiver de kunne have for at hacke dig og/eller din virksomhed, på den måde vil man i højere grad blive opmærksom på egne fejl og mangler, og hvad der kan forbedres for at undgå fremtidige angreb.
  • Du kan også tage kontakt til et webbureau, for at høre om mulighederne for at få en opdateringsaftale, der reducerer du din risiko for at blive hacket.
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags:

Købte følgere og manglende troværdighed, kan vi stadig tage influencers seriøst?

Mikkel Jensen
Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring

Kalenderåret 2018 er ved at gå på hæld, og det er derfor et godt tidspunkt at snakke om danskernes brug af de mest populære SoMe platforme, for hvad er der sket?

Digital Marketing Manager hos Mediastyle ApS

Mikkel Jensen er til daglig ansat som Digital Marketing Manager hos Webbureauet Mediastyle. Han er uddannet cand.comm i Kommunikation og Globale Studier. Han har altid haft en stor passion, for at lære og forstå menneskelige relationer og sociale dynamikker. Derfor har sociale medier og digital markedsføring, udgjort en stor interesse, i snart et årti.

På IVÆKST-bloggen vil Mikkel skrive om digitale trends, markedsføring, sociale medier og SEO optimering m.m. Indholdet vil specielt være til gavn for virksomhedsdrivende, med en hjemmeside og/eller webshop.

LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her