Jeg står personligt i en boligkøbssituation. Og da jeg ved, at der kan være prisforskelle på de danske banker, undersøger jeg naturligvis mine muligheder, for at at få den bedste pris. Det er alligevel om en ret stor investering.
Da jeg ikke mener, at der figurerer en velfungerende sammenligningsplatform for boliglån i Danmark (endnu), ønsker jeg selv at have foden på speederen og undersøge markedet.
Derfor udvalgte jeg seks forskellige banker og realkreditinstutter, og bookede en telefonopringning på deres respektive websites, for at høre nærmere om, hvad de kunne tilbyde mig.
Og sjældent har jeg set så sløj en omgang leadbehandling. Specielt når der vel at mærke er tale om et lead, der siger: "Hej, skal jeg være jeres næste kunde?".
Resultaterne af mine sign-ups på bankernes hjemmesider var som følger:
Fra den første bank kontakte mig til de sidste tre gjorde det, gik der således 8-11 dage. Det vil sige over en uge, hvor jeg kunne sende dokumenter, forhandle og - ikke mindst - skabe relationer til bankrådgiveren i den første bank.
Så har man efter min mening tabt gamet.
Hvorfor er dette et problem?
Det hele handler om købsadfærd - og psykologi. Og så også bare lidt om logik.
Den første bank, der tager kontakt til mig, er den første til at starte min kunderejse. Det er således her, at jeg påbegynder de første steps i købsprocessen. Her får jeg svar på, hvad mine muligheder er, får tilsendt dokumenter (som er kedeligt, og som folk ikke gider gøre mere end højest nødvendigt), og begynder også at kigge efter mulige boliger. Jeg rykker således fremad i købsprocessen - drømmen er kommet nærmere, jeg er tættere på målet.
Det essentielle er her, at jeg har startet min kunderejse. Når bank 3, 4 og 5 så ringer over en uge efter og vil påbegynde den nøjagtigt samme kunderejse igen, gider jeg så steppe tilbage og begynde forfra? Svaret er nej. Nærmest uanset hvor billigt de andre banker kan give mig boliglånet, gider jeg bare ikke gennem den samme mølle, som jeg har været med to andre banker otte dage tidligere.
Tid og bekvemmelighed er bare en faktor for os i almindelighed. Vi vil gerne have, alt går så smooth og hurtigt som muligt. Eksempelvis får vi dagligdagsvarer leveret til døren, og når vi køber tøj og elektronik på nettet, er det altid med ønsket om, at de kunne være leveret i går.
De nemme tips: Hvordan skal du behandle dine leads?
Jeg arbejder til daglig med leadgenerering på flere forskellige brancher i hele Europa. Her hjælper vi eksempelvis forbrugere med at finde de bedste varmepumpe tilbud, de billigste lån og virksomheder med at finde en billig hjemmeside.
Vi tror på, at vi vinder meget på den gode og hurtige behandling af leads. Derfor gør vi meget ud af hele tiden at være i kontakt med leadsne. Vi holder dem opdateret, så de ved, hvor de er i processen og så de ved, at vi faktisk interesserer os for dem. Og det tror jeg gælder på alle brancher, uanset om der er tale om brancher som bank, rejser eller online markedsføring.
Du kan hurtigt implementere disse enkle tips:
Overordnet vil det betyde, at leaded føler sig værdsat og taget alvorligt. Ved at anvende ovenstående får du leaded til at:
Uden at sætte for mange floskler på det, giver du bare leaded en bedre helhedsoplevelse. Og jo flere leads, der får en bedre oplevelser, jo flere leads bliver til kunder. Tilsammen både en større top - og bundlinje for din virksomhed.
Giver det noget?
Jaja bevares, det er jo ikke en game changer, der bare fordobler din omsætning henover natten. Omvendt kræver det heller ikke mange ressourcer at automatisere ovenstående simple trin.
Bekræftelses- og opdateringsmeddelelser kan eksempelvis hurtigt sættes op, men i starten kan du selvfølgelig gøre det manuelt. Her er et fint værktøj, hvor du nemt kan sende SMS'er til kunden.
Meget kræver det heller ikke at tage fat i nakken på sig selv og svare hurtigt på de henvendelser, der tikker ind på telefon eller mail. Husk nu på, at i det øjeblik leaded kontakter dig, er det øjeblik, hvor leaded er allermest købsvilligt. Jo længere tid, der går, jo længere væk fra købsbeslutningen forsvinder det.
Leadgenereringsspecialist
Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.
Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.
Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer.