Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan får du succes med affiliate marketing

Affiliate marketing udgør i dag en stor del af mange forretningers online marketing platform. Det gælder både i udlandet, men også i Danmark, og det er så såre simpelt, at selv den mindste erhvervsdrivende kan anvende sig af konceptet.

Affiliate marketing drager store paralleller til mit tidligere indlæg herpå Bloggen - begge koncepter eller strategier handler om at generere kundeemner.

Sådan fungerer affiliate marketing:

Et affiliate marketing program består, som udgangspunkt, af tre organer:

1. En kunde/forbruger (privat eller erhverv), der ønsker et produkt. Det kan eksempelvis være fru Hansen, der ønsker at låne nogle penge, og derfor vil finde den bedste lånemulighed for hende.

2. En såkaldt annoncør: Annoncøren er det organ, der tilbyder det ønskede produkt. Eksempelvis kan det være Nordea, der tilbyder låneprodukter til føromtalte fru Hansen.

3. En såkaldt publisher: Publisheren er formidler af det produkt, som fru Hansen ønsker. Med andre ord er det publisheren, der markedsfører Nordeas låneprodukter på sit eget site.

Hvis du ved en smule om affiliate marketing, og derfor undrer dig over, at jeg ikke nævner affiliate netværkene, er det helt naturligt. Jeg vender tilbage til dem.

Først vil jeg forklare affiliate “cyklussen”:

• Fru Hansen har brug for at låne 50.000 kroner. Hun er i tvivl om, hvor hun kan få det bedste lån. Derfor undersøger hun naturligvis markedet af forskellige banker og låneudbydere. Hun anvender Google og lander på en side, der viser en oversigt over forskellige lånemuligheder.

• Den side, som fru Hansen lander på, er publisheren, der viser hendes forskellige lånemuligheder. Her markedsføres altså forskellige banker og låneudbyderes løsning på fru Hansens lån på 50.000 kroner. Du kan se nogle håndgribelige eksempler på disse publishersider på www.mybanker.dk og www.mikonomi.dk, der er Danmarks største sider inden for lånekategorien.

• Når Fru Hansen på en af disse publishersider har fundet det produkt, hun finder mest interessant, klikker hun sig videre fra publisheren og over på annoncørens (banken eller låneudbyderen) side, hvorfra hun kan fortsætte hendes køb af produktet.

Hvordan tjener man penge på affiliate marketing?

Man tænker ikke over det som forbruger, når man surfer rundt på nettet og undersøger sit ønskede produkt, men man er mange penge værd. Dét at tjene penge med affiliate marketing kan ses fra to vinkler: Enten fra annoncørens side eller fra publisherens side.

Annoncørens indtjening ved affiliate marketing er ikke så differentieret fra den måde, de normalt genererer indtjening på. Forskellen er blot, at de får langt mere trafik til deres site, da mange forbrugere anvender sammenligningssider (som publishernes sites ofte er) til at sammenligne produkter med.

Annoncøren betaler publisheren for at generere trafik til dens side, og det er den måde, som publisheren tjener penge på. Når forbrugeren/kunden klikker sig fra publisheren over til annoncøren, anvendes et unikt tracking link, så det vides, hvilket site kunden/forbrugeren kommer fra.

Som oftest betaler annoncøren penge til publisheren ud fra én af følgende aftaletyper:

• Pr. klik: Publisheren får et beløb, hvis bare kunden/forbrugeren klikker sig fra publisheren over til annoncøren

• Pr. ansøgning: Hvis kunden/forbrugeren klikker sig fra publisheren over til annoncøren, og derefter udfylder en ansøgning om køb af produkt

• Pr. køb/signing: Hvor publisheren først får penge, så snart en fuld konvertering er foretaget.

Kom nemt i gang - anvend affiliate netværk:

Og så tilbage til føromtalte affiliate netværk. Du tænker sikkert, at det er da besværligt som publisher at lave aftaler med annoncøren og omvendt. Og det er her, at affiliate netværkene kommer ind i billedet.

Affiliate netværk er et organ, hvor både annoncører og publisherer kan tilmelde sig. Affiliate netværkene er med andre ord en formidler af aftaler mellem annoncører og publishere. Det eneste man skal gøre, er at tilmelde sig disse netværk, og så er aftalerne mere eller mindre på plads.

Du tænker så sikkert, at det er da det nemmeste i verden at oprette et site, og derefter tilmelde den disse netværk. Og svaret er ja, det er det. Ulempen ved affiliate netværkene er, at de også tager del i den omsætning, som du skulle have haft fat i.

Eksempler på affiliate netværk, som jeg synes er nemme at anvende kan nævnes Ad-service, Euroads og DigitalAdvisor.

Tiden efter affiliate netværk:

Selvom langt de fleste anvender affiliate netværk, hvert fald i begyndelsen, er det klart mest hensigtsmæssige og profitable på sigt, at kunne skære dem væk.

Derfor bør du, når du har bevist, at dit site har en værdi for din samarbejdspartner, hvad enten om den er annoncør eller publisher, tage kontakt til denne og lave jeres egen aftale.

På den måde får du hele kontrollen over aftalen, og du vinder den omsætning som affiliate netværkene ellers skulle have haft.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Leadgenereringsspecialist

Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.

Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.

Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer. 

Mød Martin på Google+

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Er du god til at håndtere dine indkome leads? I denne korte case får du at vide, hvad du ikke skal gøre samt simple tips til, hvordan du højner din leadbehandling.

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Martin Jørgensen har sat Danmarks fem største banker under lup for at finde ud af hvem, der er mest transparante og ærlige over for deres brugere.

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Den 4. maj løftes sløret for hvem, der er kommet ind på Berlingskes top 100 over unge erhvervstalenter i år. Men hvad kræver det at komme med på den eksklusive liste - og kan listen overhovedet bruges til noget?

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Nye teknologiske muligheder har simpelthen ændret måden, hvorpå kunderne ønsker at handle med virksomheder.

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Administration

Hvor styr betydning for den digitale udvikling for webbureauerne? 

Martin Jørgensen
Leadgenereringsspecialist
Tags: Salg

Generér flere leads! Kom igang på Bloggen nu. 

Leadgenereringsspecialist

Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.

Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.

Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer. 

Mød Martin på Google+

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her