Tags: Salg
I England og USA har leadgenerering været en anerkendt og populær forretningsmodel i flere år, mens det i Danmark stadig er et mere ukendt begreb.
Dermed ikke sagt, at leadgenerering er helt ukendt, men der ligger helt åbenlyst et uudnyttet potentiale i branchen.
Oversat til dansk er begrebet leadgenerering et synonym for at generere kundeemner.
En leadgenereringsproces ser således ud:
1. En slutbruger (private consumer/business) søger efter et produkt på nettet. I stedet for at henvende sig til de respektive leverandører eller producenter, anvender slutbrugeren et lead genererings site.
2. På leadgenereringssitet udfylder slutbrugeren som oftest en formular, hvori bestemte behov og ønsker, tilpasset til det efterspurgte produkt, beskrives.
3. Lead genereringssitet samarbejder med leverandører eller producenter af det efterspurgte produkt. Når slutbrugeren udfylder kontaktformularen, videresendes (læs: sælges) den til samarbejdspartnerne. Samarbejdspartnerne er lead genereringssitets kunder
4. Samarbejdspartnerne henvender sig til slutbrugeren med et tilbud på det efterspurgte produkt, hvorefter slutbrugeren kan beslutte, om vedkommende vil gøre brug af tilbuddet.
Fordele ved leadgenerering
Ovenstående proces giver flere fordele:
• Fordelen for slutbrugeren er, at vedkommende ikke behøver at bruge ressourcer på at finde frem til den mest gunstige leverandør eller producent.
• Fordelen for lead genererings sitet er, at det genererer omsætning hver gang, at der sælges et lead til samarbejdspartnerne.
• Fordelen for samarbejdspartnerne er, at de får muligheden for at hverve kunder, de ellers ikke ville været kommet i kontakt med.
Vil du være lead genereringsvirksomhed?
Der kan utvivlsomt ligge forretningsmuligheder for dig, ved at begynde at generere leads. Husk på, at du som lead genereringsvirksomhed kan sælge hvert lead til mere end én samarbejdspartner. Det er ikke mange produkter, du kan sælge mere end én gang!
Har du eksempelvis brugt 50 kroner i AdWords på at generere et lead, ved du også at lead’et skal omsætte for samme beløb, for at bringe investeringen i break even.
Derfor kan du vælge at sælge lead’et til én samarbejdspartner for 50 kroner. Men du kan selvfølgelig også vælge at sælge lead’et til tre samarbejdspartnere og dermed omsætte for 150 kroner - og så begynder det at blive sjovt.
Du skal dog hele tiden huske på, at jo flere samarbejdspartnere, du sælger til, jo mindre chance har disse også for at hverve sig kunden i sidste ende, hvilket nedsætter deres vurdering af kvaliteten. Så det er hele tiden en balancegang mellem at give samarbejdspartnerne kvalitet, og generere så stor en omsætning som muligt - som med alt andet i øvrigt.
For at starte en leadgenereringsvirksomhed skal du bruge følgende:
• Website, hvor slutbrugeren kan henvende sig og udfylde en formular.
• Samarbejdspartnere, som du kan sælge leads’ne videre til. Til dette er det i nogle tilfælde nødvendigt med en dygtig sælger.
• Et system, der kan håndtere de logistiske udfordringer.
Leadgenereringsspecialist
Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.
Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.
Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer.