Tags: Arbejdsliv & Tendenser
De seneste år har Berlingske Media kåret Danmarks 100 største unge talenter inden for business. Årets liste udkommer den 4. maj.
Typisk er der visse navne, man kender, mens andre først lige er brudt igennem på erhvervsscenen. Fælles for dem er, at nogen mener, at de kan finde ud af at drive forretning.
Listen rummer normalt relativt stor diversitet. Kvinde, mand, forretningsudvikler, sælger, KU’er, SDU’er eller CBS’er? Der er mange forskellige kombinationer. Virksomhedsportalen Ekspertvalg.dk, der skriver om business og hjælper virksomheder med at finde BTB løsninger, har lavet en grafisk oversigt over, hvad det krævede at komme på den famøse liste i 2015:
Sådan er den optimale profil
Graferne viser, at du skulle have følgende profil for at have en chance på listen i 2015:
Selvom der er flest uddannede fra CBS, bider jeg mærke i, at CBS trods alt ikke er mere repræsenteret, end de er. Det er overraskende, når nu det er en liste over erhvervstalenter, vi kigger på. Noget tyder på, at uddannelsesretning faktisk er mindre vigtig, og det er egentlig meget fedt. Flere har måske den opfattelse, at CBS er vejen ind i erhvervslivet, men der er tydeligvis andre måder at gøre tingene på.
Kan man overhovedet bruge listen til noget?
Et spørgsmål at stille sig selv er naturligvis: Hvordan kommer jeg på listen? Skal jeg virkelig være så klog, dygtig og flittig, som listen lægger op til?
Der er blandede meninger om det. I hvert fald er det sådan, at alle kan nominere en kollega, ven, kunde eller andet til listen. Ifølge Berlingskes krav skal en indstilling indeholde følgende:
Kilde: Berlingske Business
Ifølge kritikere (anført af tidligere nyhedsoplæser Paula Larrain) er listen ikke et udtryk for de bedste erhvervstalenter, men snarere en rygklapper-liste, der tegner et billede af, at det godt kan betale sig at drikke kaffe og fyraftensøl med de rigtige personer i sit netværk.
Kritikken går på, at det er kollegaer og ikke en ekspertjury, der står for indstillingerne. Det handler derfor i højere grad om at være en god kollega end et egentligt talent.
Det endelige svar må være op til dig selv. I hvert fald udkommer dette års liste altså næste uge, og det er jo meget god læsning, uanset om listen måske lige mangler et nøk troværdighed. Måske finder du én på listen, du kender? Måske lander du der selv? Vi får at se.
Her kan du se sidste års liste: Listen for 2015
Leadgenereringsspecialist
Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.
Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.
Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer.