Tags: Administration
“Hos murermester Pedersen, goddag”
“Goddag, mit navn er Jens Jensen. Jeg skal snakke med den webansvarlige hos jer?”
“Web? Det må være mig”
“Det var godt. Jeg ringer, fordi jeg kan se, at jeres hjemmeside har en masse optimeringspotentiale? Hvad ville det betyder for jer, hvis I kunne få større omsætning gennem en flot og brugervenlig hjemmeside” (...)
Opkald som disse har de fleste små og mellemstore virksomheder været udsat for. Sælgerne fra webbureauerne står i kø for at tilbyde den ene unikke hjemmeside efter den anden. Hjemmesider som alligevel blot er en standard template med lidt modifikationer.
Det er stensikkert, at virksomhedernes digitale platforme i fremtiden vil være en væsentlig distribution af både markedsføring og salg. Spørgsmålet er blot: Hvem skal stå for at kreere de digitale platforme?
Tidligere fordele forårsager døden
Én ting er sikkert: Digitaliseringen og globaliseringen er kommet for at blive. Dermed skulle man tro, at webbureauernes storhedstid endnu ikke var nået. Jeg vil dog påstå, at de selvsamme digitaliseringsmuligheder, som har skabt eksistensgrundlaget for webbureauerne, kommer til at være den faktor, der graver deres grav.
Det lyder mærkeligt, tænker du sikkert. Det forstår jeg godt. Svaret skal findes i webbureauernes målgruppe.
Som det er i dag, er de fleste webbureauers kunder repræsenteret ved små, lokale virksomheder som eksempelvis håndværksvirksomheder eller restaurationer. Det generelle kendetegn ved disse typer virksomheder er, at ejeren ikke er af den nye generation. Med andre ord er webbureauernes kunder ikke selv i stand til at lave en flot og funktionel hjemmeside - deraf behovet webbureauerne
Derfor er det helt naturligt, at man lader et professionelt webbureau lave websitet. Sådan har det fungeret de seneste 10 år og forretningsmodellen er stadig forholdsvis bæredygtig. Men hvad vil der ske, når vi en dag ser, at virksomhederne alle har gennemgået et gennemgribende generationsskifte?
Når vi en dag, måske allerede om 10-15 år, ser, at webbureauernes målgrupper stort set kun består af virksomheder, hvis ejere er vokset op med www og web, vil vi se, at disse enten selv laver en fin funktionel hjemmeside eller får hjælp i netværket til at udføre arbejdet.
Allerede nu ser vi, at der er kommet ganske gode muligheder for os menige til selv at kunne udarbejde forholdsvis fine hjemmesider - og disse muligheder vil der ikke blive færre af i fremtiden. Med andre ord vil ny teknologi og digitaliseringen betyde, at der ikke vil være arbejde til de webbureauer, der udelukkende tilbyder CMS-hjemmesider og webshops.
Webbureauer med store kunder vil overleve
Som med alle andre ting her i livet, vil det være sådan, at de dygtigste vil overleve. De dygtigste i denne forstand, er de virksomheder, der beskæftiger sig med kunder med høj omsætning.
For de store virksomheder er det, i modsætning til mindre virksomheder, utrolig vigtigt, at der kontinuerligt optimeres på hjemmesiden. Kontinuerlige ændringer har for de stor-omsættende virksomheder nemlig en enorm indflydelse på omsætningen. I fremtiden vil service således blive en stor driver.
At der kan optimeres jævnligt, kan naturligvis også have indflydelse på mindre virksomheders omsætning. Omfanget vil dog langt fra være det samme, og derfor vil de små virksomheder være fint tilfredse med et udemærket, funktionelt standard website.
Om jeg får hundrede procent ret, vil kun tiden vise.
Jeg tror dog, at vi stensikkert kan sige, at mulighederne for de webbureauer, der fokuserer på content marketing, Adwords mv.,, ser væsentligt bedre ud end de webbureauer, der fokuserer på at lave webites.
Leadgenereringsspecialist
Martin er specialiseret i lead generering, hvilket er en ekspertise, han har gjort nytte af inden for flere brancher.
Igennem Martins arbejde i både indland og udland, har han gjort erfaringer i alle lead genereringsprocessens elementer, ligefra hvervning af nye kunder til økonomistyring samt kunsten, der ligger i genereringen af leads.
Martin vil på IVÆKST Bloggen bidrage med råd til, hvordan du kan skabe merværdi for dine kunder og gøre dem profitable. Han vil brede sin viden ud om salg og hvordan du kommer til at fokusere på dine kompetencer.