Tags: Administration
Kender du den klassiske projekt-trekant, der viser forholdet mellem tid, omfang og penge i ethvert projekt?
Klassikeren går på, at de tre faktorer tid, penge og omfang af projektet er afhængige af hinanden og de tre i kombination afgør kvaliteten. Det illustreres sådan her:
• Hvis der for eksempel skæres ned i tiden, skal der tilføres enten flere penge eller skæres ned i omfanget for at opretholde kvaliteten af projektet
• Eller hvis omfanget øges – altså hvis der opstår yderligere krav – så skal der enten gives mere tid eller der skal gives flere penge for at kvaliteten opretholdes. Osv.
Modellen er populær blandt mange projektfolk, fordi det er nemt at forstå og giver en god forklaring på, hvordan tingene hænger sammen.
Modellen er fin i den perfekte verden.Den er lidt mere problematisk i den virkelige verden.
Problemet med modellen er, at den kan bruges som en komfortabel sovepude. Den overser nemlig en meget vigtig faktor og det er grundlaget for hele projektet.Altså det forarbejde, du har gjort før du overhovedet starter projektet.
Hvad nu, hvis din planlægning har været så skæv, at det faktisk godt kunne lade sig gøre at udvide omfanget af projektet uden at du skal tilføre mere tid eller flere penge for den sags skyld?
Eller hvad nu hvis mere tilført tid ikke nødvendigvis medfører en bedre kvalitet af projektet, fordi omfanget ikke er helt realistisk?
Når jeg spørger mine kunder og læsere af mit nyhedsbrev, hvad deres største udfordring er, så er det mangel på tid.
Projekttrekanten har fået en slagside, for det er ikke forholdet mellem de tre faktorer der er problemet. Problemet ligger et helt andet sted.Du skal tilbage til grundlaget for hele opgaven/projektet.
Det skal være 100% solidt og klippefast, før du overhovedet begynder at rode med penge, tid og omfang. Først når du er færdig med at diskutere den helt grundlæggende målsætning med din kunde, eller hvem der nu fastlægger opgaven, kan du lægge dig fast på forholdet mellem omfang, tid og penge.
Ellers får du aldrig regnestykket mellem de tre kanter i figuren til at gå op.
Hvis du interesserer dig for, hvordan du skaber mere tid til dit arbejde, uden nødvendigvis at gå på kompromis med de to andre faktorer, har du muligheden for at deltage i et gratis webinar, jeg holder den 10. April. Det er gratis at deltage.
I webinaret får du 3 sikre metoder, der med sikkerhed vil frigøre mere tid, og du tilmelder dig ved at klikke her.
Workflow Optimiserings Ekspert
I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.
Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.
Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.
Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.
Mød Lise Halskov på Google+