Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvordan du redder et projekt, der er ved at køre af sporet


 

Måske har du selv siddet i situationen. Det projekt du har knoklet med i længere tid, har pludselig taget en helt forkert drejning og i stedet for at komme tættere på målet, så føles det som om, at du bevæger dig længere væk. Typisk dukker der også ekstra udgifter op, som ikke var med i budgettet, og tidsplanen rykker sig faretruende eller kollapser helt. Hvis du har prøvet det, så kender du også til den fornemmelse af panik, der kan brede sig i projektet.

 

Det er nemt nok at sætte sig ned og pege fingre af, hvor det gik galt. Og ja, det skal gøres op på et tidspunkt, så du og dit team kan lære noget til næste gang. Men først når I er i mål – her og nu gælder det om at yde førstehjælp til projektet, så I kan redde stumperne. Her er nogle forslag:

 

  • Selvom det virker kaotisk, så lav en komplet liste over alle de problemer, du har mødt. Lav en beskrivelse, vurder hvilken indflydelse de har på projektet, og overvej mulige løsninger. Indkald dit team og diskuter hver enkelt igennem. Det er vigtigt at insistere på, at dette møde ikke skal bruges til at pege fingre men til at finde reelle løsninger - og dét i en fart. Listen bør give et overblik, så I sammen kan fokusere på det yderligere forløb.
  • Skyldes problemerne i projektet, at der er slinger i valsen i teamet, f.eks. hvis enkelte leverandører ikke har leveret ifølge målsætningen, så skal det straks adresseres. Det er vigtigt, at hvert enkelt teammedlem forstår, at hvis en enkelt i teamet kører i en forkert retning, så har det indflydelse på det samlede resultat. Hvis enkelte teammedlemmer ganske enkelt modarbejder projektet eller andre projektdeltagere, så er du også nødt til at adressere det. Det er ikke nødvendigvis den sjoveste samtale, men den kan hjælpe med til, at eventuelle konflikter og uenigheder bliver diskuteret, så du i stedet for kan komme videre med projektet.
  • Overvej om projektet, eller det der mangler af projektet, kan tænkes om, så der kommer en bedre proces ud af det. Det kan i nogle tilfælde være en fordel at lægge kursen helt om, i stedet for at fortsætte ud af en vej, der ikke fungerer.
  • Hvis du kan se, at problemerne skyldes, at målsætningen med projektet ikke er klar, så skal du trække i den store håndbremse og tage initiativ til, at den bliver gjort helt tydelig. Din chance for at lykkes med et projekt er lig nul, hvis I ikke er enige om, hvor I er på vej hen. Det svarer til, at 5 mennesker går i gang i et køkken med en bunke ingredienser, men har undladt at tale om, hvilken ret der skal kokkereres. Det kommer der sjældent noget godt ud af!
  • Hvis I laver et projekt for en kunde, så sørg for at I hele tiden har god kommunikation med kunden om, hvor I er. Det er bedre at indrømme, at der er opstået uventede problemer, og at I er i gang med at løse dem end at stikke hovedet i busken og lade som ingenting.
  • Sørg for at dokumentere alt, hvad der sker i projektet. Ved en senere udredning er det langt nemmere at finde rundt i det, hvis alt er skrevet ned. Du kan også bruge dokumentationen som en tjekliste over, at I har løst alle de problemer, der er opstået undervejs.

 

Og husk, selvom det er næsten ubehageligt – det er nødvendigt at evaluere efter projektet er slut. Det er den eneste måde, fremtidige projekter kan forbedres på.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Tid er blevet en seriøs mangelvare. Ekspertblogger Lise Halskov giver her 3 indsatsområder, du kan arbejde med for at få mere tid til dine projekter

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Dilemmaet i den klassiske projekt-trekant mellem tid, penge og omfang bliver hurtigt udfordret, når den udsættes for virkeligheden. Der mangler nemlig en dimension.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du skal sikre dig imod, at dine projekter og opgaver kører af sporet, så kan det mange gange godt betale sig at lege djævelens advokat. Se i videoen her, hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du for alvor skal sikre dig et godt overblik over de projekter, du sætter i gang, så er det en god ide at lave en projektplan. Det er i grunden ganske enkelt, og her får du opskriften på hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration, Tryghed

Åbne kontorlandskaber kan godt tage pippet fra dig, hvis du forsøger at koncentrere dig midt i larmen. Det kan dog godt lade sig gøre at skabe sig lidt fred til at arbejde, men det kræver, at man lægger en strategi for, hvordan det skal gribes an.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis din projektplanlægning skal lykkes, så er der 3 alvorlige fejl, du med sikkerhed skal styre uden om. Jeg forklarer dig dem én for én i disse tre videoer.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration, Tryghed

Det er en kunst at håndtere et stort projekt med mange små delprojekter. Hvordan sørger du for, at alle de ting der kan gå galt, ikke går galt? Lise Halskov giver dig en simpel skabelon, der bringer dig på forkant.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Vækst er fantastisk for en virksomhed. Der er masser af opgaver, det er sjovt, og der er gang i den. Men af og til giver det hovedpine, for pludselig er det sværere at få koordineret alle opgaverne. Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her nogle fif til, hvordan I lettest kommer videre.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Salg

En af de store udfordringer for enhver virksomhed i vækst er at holde en stabil og god indtjening på alle de projekter, der bliver gennemført. Lise Halskov giver dig 5 tips til, hvordan du effektivt kan øge indtjeningen på de projekter, du sætter i gang.

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her