Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 tips til hvordan du øger indtjeningen på dine projekter

En af de store udfordringer for enhver virksomhed i vækst er at holde en stabil og god indtjening på alle de projekter, der bliver gennemført. Du har garanteret oplevet det: Hvis tidsplanerne begynder at skride, så skrider budgetterne, og inden længe er der en risiko for, at den fortjeneste, du havde set frem til, er spist op af ekstraudgifter. Desuden er den slags projekter drænende for de involverede, så det gælder om at sætte ind, der hvor det kan gøre en forskel.

 

Når jeg er ude i virksomheder og foreslå en mere effektiv måde at køre projekter på, så laver jeg en analyse af arbejdsgangene i virksomheden for at kunne rette op på forholdene. Hvis du selv vil lave analysen, så er der som hovedregel 5 områder, hvor du skal være opmærksom:


 

1. Målsætning

Rigtig mange projekter bliver igangsat med en lettere uspecificeret målsætning. Hvis ikke målsætningen er grundigt beskrevet og diskuteret i projektgruppen, så bliver det umuligt at arbejde i samme retning. Målsætningen skal være så klar og tydelig, at enhver beslutning i projektet skal tages med tanke på, om det gavner målsætningen eller ej. Er der uklarhed her, vil mange beslutninger undervejs i projektet også blive uklare.

 

2. Forudsætninger

Manglende klarhed omkring forudsætningerne kan i lighed med målsætningen skabe mudder i jeres kommunikation i en projektgruppe. Af og til er der så stor iver efter at komme i gang, at en klar projektoversigt med alle forudsætninger bliver gjort hurtigt og upræcist, men det gavner bestemt ikke projektet.

 

3. Roller og ansvar

Lige fra starten af projektet skal I gøre jer selv den tjeneste at lave en præcis og dækkende oversigt over, hvilke roller og ansvar de forskellige skal have i projektet. Hvis projektet skal køre glat igennem, så må den enkelte ikke have et øjebliks tvivl om deres ansvar og mulighed for at tage beslutninger. En projektgruppe, hvor alle har ansvaret for helheden er der reelt ingen, der har ansvaret.

 

4. Planlægning

De tre første punkter, jeg har nævnt er alle del af den planlægning, der skal laves. Men husk også, at der skal laves planlægning af hele forløbet. En klassisk fejl er kun at have en klar plan for den første halvdel af projektet, men hvad nu hvis det viser sig, at den sidste halvdel tager meget længere tid end antaget?

 

5. Opfølgning

Ovenpå al den planlægning kan det være fristende at læne sig tilbage og se tiden an. Men enhver projektplan er en dynamisk størrelse, der konstant skal passes til og justeres. Tidsplanen skal rettes til, budgetter skal overvåges og alle i projekt teamet skal informeres og motiveres. Sidst men ikke mindst, skal I sikre jer, at I er på rette spor i forhold til målsætningen for projektet.

 

Tager du fat i disse 5 punkter, så vil du være bedre rustet til at jeres projekter kan gennemføres med en fornuftig indtjening.

¨

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Tid er blevet en seriøs mangelvare. Ekspertblogger Lise Halskov giver her 3 indsatsområder, du kan arbejde med for at få mere tid til dine projekter

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Dilemmaet i den klassiske projekt-trekant mellem tid, penge og omfang bliver hurtigt udfordret, når den udsættes for virkeligheden. Der mangler nemlig en dimension.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du skal sikre dig imod, at dine projekter og opgaver kører af sporet, så kan det mange gange godt betale sig at lege djævelens advokat. Se i videoen her, hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du for alvor skal sikre dig et godt overblik over de projekter, du sætter i gang, så er det en god ide at lave en projektplan. Det er i grunden ganske enkelt, og her får du opskriften på hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration, Tryghed

Åbne kontorlandskaber kan godt tage pippet fra dig, hvis du forsøger at koncentrere dig midt i larmen. Det kan dog godt lade sig gøre at skabe sig lidt fred til at arbejde, men det kræver, at man lægger en strategi for, hvordan det skal gribes an.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis din projektplanlægning skal lykkes, så er der 3 alvorlige fejl, du med sikkerhed skal styre uden om. Jeg forklarer dig dem én for én i disse tre videoer.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration, Tryghed

Det er en kunst at håndtere et stort projekt med mange små delprojekter. Hvordan sørger du for, at alle de ting der kan gå galt, ikke går galt? Lise Halskov giver dig en simpel skabelon, der bringer dig på forkant.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Tryghed

Har du nogensinde siddet i den situation, at det projekt, du har arbejdet på i længere tid, er på vej i en helt forkert retning? Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her opskriften på førstehjælp til projektet.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Vækst er fantastisk for en virksomhed. Der er masser af opgaver, det er sjovt, og der er gang i den. Men af og til giver det hovedpine, for pludselig er det sværere at få koordineret alle opgaverne. Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her nogle fif til, hvordan I lettest kommer videre.

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her