Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvordan du overlever i et åbent kontorlandskab

Jeg er i den heldige situation, at jeg både er rådgiver og af og til freelance tilknyttet forskellige arbejdspladser. Det giver et spændende miks af arbejdsomgivelser, der veksler fra min egen stue, til mindre kontorer og over helt store åbne landskaber.

I min egen virksomhed arbejder jeg i øjeblikket på lancering af et helt nyt kursus, og det kræver en masse fordybelse og skrivearbejde. Og i en freelance opgave jeg er ved at lave for en stor virksomhed, skal jeg arrangere en masse praktisk vedrørende filmoptagelser, så det ligger i den anden boldgade.

Det har lige slået mig, at det er heldigt, at fordelingen af de to forskellige opgaver er som den er, for det havde været en større udfordring, hvis det havde været omvendt.

Jeg havde til sammenligning en arbejdsdag i går hjemme, hvor jeg både nåede at løbe en tur, være sammen med mine unger om eftermiddagen, jeg nåede ca. 70% af min to-do liste for hele ugen og jeg sluttede dagen af med en yogatime.

Dagen før havde jeg en arbejdsdag i åbent landskab hos den store virksomhed, hvor jeg brugte 2/3 af min tid på møder, og hvor dagen bød på rigtig mange afbrydelser. Jeg nåede i hvert fald ikke 70% af ugens opgaver her.

Det er en anelse sat på spidsen, men virkeligheden for de fleste ansatte i store virksomheder er jo åbne landskaber. Er der en måde, man kan overleve, så man ikke ender med at spilde sin tid?

Jeg har nogle fif til dig her, som du kan afprøve, hvis du sidder midt i et åbent kontorlandskab og er træt af det.

  • Et enkelt men effektivt kneb er at sætte lidt musik på computeren og tage øretelefoner på. Det fungerer bedst med et synligt stort headset, for det signalerer meget godt, at du er koncentreret om noget andet.
     
  • Sørg for at slå funktionen fra med påmindelser fra dine mails – du bliver unødvendigt forstyrret alt for mange gange i arbejdet. Noget af nøglen i min succes med at arbejde hjemme er at jeg lukker for mail og telefon, så der er fred til at arbejde igennem.
     
  • Prioriter din to-do liste fra morgenstunden, eller endnu bedre aftenen før, og vær realistisk med, hvad du skal nå hver dag.
     
  • Lav ”arbejds-spurter” på et par timer af gangen. Luk alt omkring dig ude og koncentrer dig om arbejdet. Hvis du kan, kan du prøve at sætte dig ind i et mødelokale eller andre steder i virksomheden, hvis det findes.
     
  • Tal evt. med kolleger om god ”åbent landskab pli”. Det er en uskik at råbe til hinanden henover bordene, og telefoner skal være på lydløs. Det er også en fordel, hvis telefonsamtaler kan holdes på et minimum i det åbne rum, men det kan selvfølgelig kun gennemføres, hvis I har et andet sted, man kan gå hen og tale i telefon.
     
  • Overvej jævnlige hjemme arbejdsdage. Skrab opgaver sammen, der kræver stor koncentration, og læg dem ind i arbejdsdage hjemmefra. Du vil blive forbavset over, hvor meget mere du kan nå, hvis du giver den gas. Du skal selvfølgelig være opmærksom på, at du reelt kommer til at arbejde og ikke bruger tiden på at tømme vaskemaskine osv!
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Tid er blevet en seriøs mangelvare. Ekspertblogger Lise Halskov giver her 3 indsatsområder, du kan arbejde med for at få mere tid til dine projekter

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Dilemmaet i den klassiske projekt-trekant mellem tid, penge og omfang bliver hurtigt udfordret, når den udsættes for virkeligheden. Der mangler nemlig en dimension.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du skal sikre dig imod, at dine projekter og opgaver kører af sporet, så kan det mange gange godt betale sig at lege djævelens advokat. Se i videoen her, hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis du for alvor skal sikre dig et godt overblik over de projekter, du sætter i gang, så er det en god ide at lave en projektplan. Det er i grunden ganske enkelt, og her får du opskriften på hvordan du gør.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Hvis din projektplanlægning skal lykkes, så er der 3 alvorlige fejl, du med sikkerhed skal styre uden om. Jeg forklarer dig dem én for én i disse tre videoer.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration, Tryghed

Det er en kunst at håndtere et stort projekt med mange små delprojekter. Hvordan sørger du for, at alle de ting der kan gå galt, ikke går galt? Lise Halskov giver dig en simpel skabelon, der bringer dig på forkant.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Tryghed

Har du nogensinde siddet i den situation, at det projekt, du har arbejdet på i længere tid, er på vej i en helt forkert retning? Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her opskriften på førstehjælp til projektet.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Administration

Vækst er fantastisk for en virksomhed. Der er masser af opgaver, det er sjovt, og der er gang i den. Men af og til giver det hovedpine, for pludselig er det sværere at få koordineret alle opgaverne. Lise Halskov fra Projektledelsen giver dig her nogle fif til, hvordan I lettest kommer videre.

Lise Halskov
Workflow Optimiserings Ekspert
Tags: Salg

En af de store udfordringer for enhver virksomhed i vækst er at holde en stabil og god indtjening på alle de projekter, der bliver gennemført. Lise Halskov giver dig 5 tips til, hvordan du effektivt kan øge indtjeningen på de projekter, du sætter i gang.

Workflow Optimiserings Ekspert

I Projektledelsen hjælper hun virksomheder med at forbedre indtjeningen på de projekter, der gennemføres.

Rigtig mange virksomheder har problemer med, at deres projekter overskrider tidsplanen, og at omkostningerne går over budget. Der skal ofte ganske få justeringer til for at rette op på indtjeningen på hvert projekt og Projektledelsen hjælper både med analysen og løsningen og implementering af løsningen.

Udover rådgivning, sælger Lise Halskov også pakkeløsninger for selvstændige samt e-kurser i planlægning.

Hvis du vil have mere inspiration til workflow optimering i din virksomhed, så får du her adgang til en gratis træningsserie på 3 videoer, hvor du får hjælp til at eliminere sidste øjebliks deadline stress.

Mød Lise Halskov på Google+

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her