Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

"What the... - Jeg linker ud til en hollandsk datingside!"

Du arbejder sikkert allerede med at få andre til at linke til din virksomheds hjemmeside, så I kan komme højere op i Google. 

Men kontrollerer du også, hvem i selv linker ud til? Det skader brugeroplevelsen på din hjemmeside, hvis du linker forkert ud. 

Nu har jeg gennem tiden set rigtigt mange virksomheders linkprofiler igennem. Så det kunne jo være, at du er en af de 99% hjemmesider, som har eksterne links, der ikke virker. 

Men fortvivl ikke!

Efter dette indlæg vil du vide, hvordan du hurtigt og smertefrit kan få orden i sagerne - Og ja, der er et smart værktøj til at gøre det hårde arbejde ;).

 Link til den hollandske datingside

For et par uger siden opdagede jeg, at vi linkede ud fra vores hjemmeside til en hollandsk datingside. Vores forretning har intet med Holland og dating at gøre. Så hvorfor endte jeg med at linke ud til denne datingside?

Forestil dig at du i tidernes morgen linkede ud til en artikel, som du syntes, at dine besøgende burde læse. Over årene kan der ske det følgende med det link:

1) Den oprindelige hjemmeside er lukket ned, og en anden har overtaget domænet, oprettet en ny side og dermed overtaget de gamle links.Det var grunden til, at vi linkede til den før nævnte famøse hollandske datingside.

2) Webmasteren ændrer indholdet på den pågældende side eller ændrer på adressestrukturen uden at tage hensyn til gamle sider. Så ser du en 404 meddelelse på deres hjemmeside om, at siden ikke findes:



Hvis hjemmesiden helt er lukket ned eller rebranded, og domænet ikke eksisterer længere, så vil du se en meddelelse som denne (tænkt eksempel):


 
I Google Webmaster Tools kan man finde alle sider, der har 404 links. Så det er der styr på. Men de har ikke nogen løsning til at se, om man linker til de forkerte hjemmesider.Den kommer her.


Tretrinsraketten til at få styr på dine eksterne links

Her er de tre trin, som gjorde, at jeg opdagede linket til den hollandske datingside. Følg dem og du får orden i dine eksterne links en gang for alle.

1) Download Screaming Frog SEO Spider. Det er et gratis værktøj og er perfekt til denne opgave. 

Når du har downloadet det, så indtaster du din hjemmesideadresse i deres søgefelt: Enter url to spider i topmenuen.

Som eksempel nedenfor har jeg indtastet ivaekst.dk i søgefeltet.



Efter et stykke tid får du en liste over alle siderne på din hjemmeside. Ivaekst.dk har f.eks. 5.877 sider. 

Klik derefter på folderen External for at se, hvor ivaekst.dk linker ud. Til orientering har Ivaekst.dk 916 eksterne links. 

Der må være nogle forældede links iblandt, og det finder vi ud af i næste trin.

2) Nu skal vi bruge det smarte værktøj, jeg nævnte i indledningen. Kopiér listen med de eksterne links og indsæt dem (max 200 af gangen) i BizzBuzz’ Ekstern Links Checker

Det smarte ved værktøjet er, at det tager et screenshot af hver eneste side, du linker til. Du kan så hurtigt scanne dem igennem for at se, om der er noget, som ikke ser rigtigt ud. 

Når jeg kører ivaekst.dk’s eksterne links igennem, så får jeg bl.a. følgende "page not found" side hos Deloitte.com.



3) Da det er et dødt link, så vil jeg enten fjerne det eller alternativt linke til en anden side.

For at gøre dette bliver man selvfølgelig nødt til at finde ud af, hvilken side man linker fra på sin egen hjemmeside. Højreklik på adressen over Deloitte.com screenshottet og tryk Kopiér linkadresse. 

Gå tilbage til Screaming Frog SEO Spider og indtast linkadressen i søgefeltet til højre.



Når du har fundet den pågældende eksterne side, så klikker du på In links tabben i Screaming Frog SEO Spider. Den finder du nedenunder listen over eksterne links.

Så vil du kunne se den side, hvor du skal rette det pågældende link som vist i screenshottet nedenfor.


På en almindelig hjemmeside bør det ikke tage mere end et par timer at rydde op i disse links.

Opsummering

Rigtigt mange danske hjemmesider linker forkert ud til døde sider og sider med ændret indhold ifht. den oprindelige side, de linkede til. Det ødelægger brugeroplevelsen på siden.

Men med brug af Screaming Frog SEO Spider og det eksterne links værktøj, så har du en nem metode til at rette de links, som ikke virker korrekt.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Black Friday SEO
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Røgen har lagt sig efter Black Friday. I denne artikel vil jeg vise dig, hvorfor du skal arbejde med SEO til højtider og årlige events. Der var ca. 85.000 søgninger i Google om Black Friday i november og nolge rigtig interessante observationer.

værktøj til at finde søgeord som jakkesæt
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Som mange andre SEO specialister bruger jeg dagligt Excel. Men I dette indlæg fortæller jeg om mit nye yndlingsværktøj, som er langt bedre til at crunche store datasæt og få nye SEO indsigter.

Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvor god er din virksomhed til at lave en SEO strategi og eksekvere på den? Tjek vores SEO matrix og få svaret.

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT

Har du styr på linkbuilding? Brug denne nemme og hurtige strategi. 

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT, Salg

Hvis du vil ligge på side 1 i Google på dine udvalgte søgeord, så SKAL du have andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Links er populært sagt stemmesedler, som fortæller Google, hvor relevant din hjemmeside er i forhold til dine konkurrenters.

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her