Røgen har lagt sig efter Black Friday.
Black Friday er big business, og der blev i år omsat for 2,11 mia kr. ifølge Dansk Erhverv.
I dette indlæg vil jeg gerne belyse, hvor vigtigt at SEO kan være, når man fokuserer på dette i forbindelse med Black Friday.
Vi har kunder, som omsatte for flere hundrede tusinder og i visse tilfælde millionbeløb d. 23.11 via organisk trafik. Mens de griner hele vejen til banken, så er der mange andre som missede toget. Og dem vil jeg gerne samle op på her.
Fordi:
Organisk trafik fra Google er en ultravigtig trafikkilde netop den dag. Vi ser enormt meget trafik, og det er en trafikkilde som konverterer næsten lige så godt som betalt trafik. Samtidig skal man huske på, at klikpriserne netop d. 23. kan være dobbelt så høje, og organisk trafik er "gratis", så det kan være den mest profitable kanal.
5 OBSERVATIONER OM BLACK FRIDAY GOOGLE SØGNINGER
Lad os dykke ned i nogle af de spændende stats ud fra en SEO synsvinkel. Her er 5 interssante observationer:
BLACK FRIDAY CTR ER LIDT ANDERLEDES
Normalt får man 1-2% af trafikken, når man rangerer i bunden af side 1 i Google. Vi så klikrater over 20% på visse søgninger på fredag d. 23. Selv side 2 i Google fik kliks, som man kan se nedenfor. 11,7% CTR for at ligge midt på side 2 Der var gang i den.
Det er en rigtig spændende observation.
Det understreger, at et købelystent publikum er mere tilbøjelige til at scanne hele side 1 i Google på Black Friday, så din title og metabeskrivelse skal være knivskarp.
Hvis vi ser på kvaliteten af trafikken, så er den også virkelig attraktiv. Landing pages konverterede op til 5X mere end normalt.
Konklusionen er:
Du må ikke undervurdere Black Friday i 2019.
Hvis du går i gang tids nok, så kan du få masser af gratis trafik på Black Friday, som konverterer én gang om året år efter år.
Ligesom alle andre højtider og årlige events så kan du genbruge dit SEO arbejde år efter år, så se dette som en langsigtet investering.
Men lad os tage den videre.
DET ER JUL I SEOLAND
For lige nu er det allerede jul og nytår i SEOland. Her arbejder vi på livet løs med at rangere på mandelgaver, økologiske nytårsmenuer og fitnessmedlemsskaber.
Vidste du f.eks., at der er 30.000 søgninger på risalamande og varianter heraf i december?
Min anbefaling er, at du laver et årshjul, hvor du får sat en ring om de forskellige højtider og identificerer, hvilke der giver mening at fokusere på, og hvornår du skal arbejde med dem.
D.v.s. at du skal forstå dine kunders beslutningsproces, og sørge for at være der, når de googler for hjælp.
For at tage et interessant eksempel så skal Lalandia promovere deres vinterferieprodukt lige efter sommerferien - 6 mdr. før - for det er på det tidspunkt at børnefamilier med skolebørn starter med at planlægge.
Det betyder, at de skal gå i gang med SEO i april for et produkt, som ligger i februar året efter.
2019 er lige om hjørnet. Det er for sent for dig at arbejde med Jul og nytår, men brug årsskiftet til at tune dig ind på, hvordan i vinder salget i højtiderne. Lav en plan i starten af året og nogle skarpe deadlines. Det betaler sig.
Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.
Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).
Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).
Du kan finde mig på LinkedIn.