Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Linkbuilding - Strategien til dig der ikke har tid

Hver gang jeg holder et foredrag om linkbuilding, så går folk normalt ud af lokalet med skinnende øjne. Nu skal der ske noget. De har fået værktøjerne, har griflet et par helt konkrete idéer ned, og så skal der bare eksekveres.

Jeg kan efterfølgende se, at der i langt de fleste tilfælde intet er sket efter et par måneder. 

Linkbuilding er et langt sejt træk, som man skal arbejde med over en længere periode for at få resultater. Det er klart, at uanset hvor høj motivationen er, så har man bare ikke tiden som lille virksomhed eller selvstændig.

Hvis du kan nikke genkendende til ovenstående, så læs videre for jeg har en løsning til dig.

Jeg gav mig selv en mission denne sommer. Det var at finde en linkbuildingstrategi, som er let at gå til, selv om man ikke er ekspert, og som kan gennemføres, uden at det går ud over resten af dit arbejde. Lyder det for godt til at være sandt?

Mit resultat ved brug af denne strategi

Nedenstående screenshot er fra min blog. Den daglige trafik ligger meget stabilt, men da jeg eksperimenterede med denne linkbuildingstrategi, så steg trafikken allerede 300% på den første dag!

Den efterfølgende dag fordoblede jeg trafikken i forhold til dag 1. Wow!

Siden faldt den, men jeg får stadigvæk dobbelt så mange besøgende per dag i forhold til tidligere. Tidsmæssigt brugte jeg vel en 5-6 timer, og i skrivende stund har jeg fået links fra bl.a. den største blog i min niche – og de er ellers nærige med at linke ud, en Bloomberg nyhedsside med PR7 (PageRank) og en hulens masse delinger på sociale medier.

Strategien hedder...

OK, lad mig løfte sløret for, hvad jeg gjorde.

 

Lad os kalde denne strategi for ”Ekspertpanelet”. Helt kort går den ud på, at du stiller et godt tænkt spørgsmål til andre i din branche, og så publicerer du deres skrevne svar på din blog.

Du får dermed et blogindlæg med forskellige, interessante synspunkter, hvor andre har gjort det beskidte arbejde. Og ikke mindst så får du en hel lille hær af eksperter, som vil være klar til at hjælpe dig med at promovere dit blogindlæg i deres netværk. Ikke dårligt, vel?

Men hvorfor skulle de egentligt være motiverede til at skrive dit blogindlæg? Her træder psykologien til. Hvem er ikke smigret af at blive anset som ekspert?

Bed mig om min mening om linkbuilding, iværksætteri, domæner eller fodbold og tilbyd et link til min hjemmeside. Jamen, så ville jeg da slå til. Og især hvis dit spørgsmål var velgennemtænkt og relevant i den aktuelle debat, samtidigt med at  du gjorde det klart, at mit svar godt måtte blive kort. Bring it on!

Her er din køreplan i 7 trin

Du har forhåbentligt fået blod på tanden og vil igang. Så her er de syv trin, som jeg selv brugte.

1. Lav en liste over eksperterne i din branche

Hvis du kender din branche godt, så ved du allerede, hvem der fylder i medielandskabet. Og ellers så må du igang med at researche på de sociale medier og i Google. Jeg endte selv med en liste på 35 eksperter indenfor mit felt. Nogen kendte jeg i forvejen. Andre fandt jeg igennem dem jeg kendte.

2. Find dit spørgsmål

Det kan være, at du allerede er klar over, hvad der bliver talt om i din branche. Ellers så følg med i hvad eksperterne taler om. Her vil du finde masser af inspiration.  Gode spørgsmål kan både være åbnede og lukkede. Et eksempel på et åbent spørgsmål er: ”Hvordan ser du fremtiden for...?” og et lukket kunne være ”Hvilke tre værktøjer bruger du til ....?”.

Hvis du har tid, så bør du også kommentere på deres blogindlæg og indlæg på sociale medier. Så ved de, hvem du er, og så er der større chance for, at de deltager. Sørg for at finpudse din egen sociale medie profil på twitter og Google+, så den ser godt ud, når de klikker ind for at vide mere om dig.

3. Kontakt eksperterne

Du har din ekspertliste og dit spørgsmål. Nu kan du kontakte dem for at høre, om de vil være med.

Jeg vidste, at de fleste af mine eksperter havde travlt, så jeg foreslog at de kunne skrive 100 ord eller lave en Iphone video med deres svar. Det ville ikke tage lang tid. Jeg endte med at få 15 svar, og ingen af dem var så korte. 

4. Saml svarene og skriv dit blogindlæg

Når du har fået eksperternes svar, så skriver du en intro, og derefter copy/paster du svarene ind. Du kan hente eksperternes foto på deres sociale medie profil, eller du kan bede dem om at sende et. Til sidst er det vigtigt at optimere blogindlægget, så du kan blive fundet på de rigtige søgeord.

5. Publicér dit blogindlæg

Ikke så meget at sige til dette punkt. Hvis det kan times med en begivenhed i branchen, så har du større chance for succes, når du skal promovere indlægget. 

6. Promovér dit blogindlæg – Del 1

Promoveringen af blogindlægget er halvdelen af missionen. Brug dit netværk, de sociale medier og vigtigst af alt, så skal du promovere det overfor eksperterne. Send en personlig email med en tak for deltagelse og nævn, hvad du godt kunne lide ved deres synspunkt.

Husk at der er en fin linje mellem at være reél og at være en fedterøv. Ros dem kun hvis du mener det.

7. Promovér dit blogindlæg – Del 2

Over de næste par uger så sørg for at holde gryden i kog.

Her er tre forslag:

  • Der er en masse citater, som du kan bruge fra de forskellige eksperter. Læg dem ud på de sociale medier og sørg for at nævne eksperten. Du får ihvertfald mindst et +1 eller tweet fra eksperten selv ;).
     
  • Hvis du har fået gode resultater, så kan du overveje at ændre formatet af indholdet. F.eks. kunne du lave en power point præsentation med et citat fra hver ekspert per slide og lægge det på Slideshare. Det kan du så dele gennem de sædvanlige kanaler.
     
  • Du skal være klar over, at du har et unikt blogindlæg i hænderne med kommentarer fra eksperterne. Lav en søgning på Google og find ud af, hvem der også taler om dit spørgsmål og om eksperterne. Det er en god indgangsvinkel til at gøre dem opmærksomme på, at de burde linke til dit blogindlæg.

Jeg håber, at dine øjne skinner nu, og du allerede har nogle idéer til et brændende spørgsmål. Lov mig nu at gøre noget ved det, og skriv gerne nedenfor, hvis du har et spørgsmål eller en kommentar. For inspiration kan du se mit blogindlæg her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Black Friday SEO
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Røgen har lagt sig efter Black Friday. I denne artikel vil jeg vise dig, hvorfor du skal arbejde med SEO til højtider og årlige events. Der var ca. 85.000 søgninger i Google om Black Friday i november og nolge rigtig interessante observationer.

værktøj til at finde søgeord som jakkesæt
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Som mange andre SEO specialister bruger jeg dagligt Excel. Men I dette indlæg fortæller jeg om mit nye yndlingsværktøj, som er langt bedre til at crunche store datasæt og få nye SEO indsigter.

Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvor god er din virksomhed til at lave en SEO strategi og eksekvere på den? Tjek vores SEO matrix og få svaret.

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT

Det skader brugeroplevelsen, hvis du linker forkert! Få styr på dine links med Screaming Frog SEO Spider.

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT, Salg

Hvis du vil ligge på side 1 i Google på dine udvalgte søgeord, så SKAL du have andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Links er populært sagt stemmesedler, som fortæller Google, hvor relevant din hjemmeside er i forhold til dine konkurrenters.

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her