Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

5 lette måder at få links på i 2014

Tags: IT, Salg

Hvis du vil ligge på side 1 i Google på dine udvalgte søgeord, så SKAL du have andre hjemmesider til at linke til din hjemmeside. Links er populært sagt stemmesedler, som fortæller Google, hvor relevant din hjemmeside er i forhold til dine konkurrenters. Googles sidste algoritme-opdateringer (kaldet Panda, Penguin og Hummingbird) har gjort det klart, at de links som kan få dig på side 1, skal komme fra hjemmesider med relevant indhold. Det er slut med unaturlige links fra linkkataloger, artikeldatabaser og den dér asiatiske hjemmeside, som sælger links for 10 Dollars.

Her giver jeg dig 5 lette måder til at komme igang med at få de rigtige links i 2014:

 

 

Kvalitetslink Nr. 1: Tilmeld din virksomhed til Google Places

Kvalitetslink Nr. 1: Tilmeld din virksomhed til Google Places. Linkbuilding

Dette er meget simpelt. Opret din virksomhed på Google Places. Udover et link til din Google plus virksomhedsprofil fortæller du også Google, hvordan du vil kategoriseres. 

 

Kvalitetslink Nr. 2: Hvem omtaler dig eller dit brand?

Hvis du er blevet nævnt på en anden hjemmeside, så bed dem om at linke til din hjemmeside. Sørg for at det kun er relevante links. Hvis du vandt klubmesterskabet i badminton, skal du ikke bede om et link fra klubben (med mindre du sælger Yonex ketchere). Husk også at se efter typiske stavefejl. Mit efternavn er Hofman men jeg kan både blive omtalt under Hoffman, Hoffmann og Hofmann. Her er et par Google søgninger, som du kan bruge til at finde omtale om dig eller dit brand:

  • ”dit navn”
  • ”dit brand”
  • ”din hjemmeside”

I screenshottet nedenfor er et eksempel på .dk hjemmesider (- Ivæksts egen hjemmeside) hvor Ivækst bliver nævnt. Så er det bare igang med at få links!

Kvalitetslink Nr. 2: Hvem omtaler dig eller dit brand? Linkbuilding
 


Kvalitetslink Nr. 3: Skriv kundeanmeldelser

Skriv en rosende anmeldelse af din leverandør på vedkommendes hjemmeside. Udover at få et link, så knytter du også et tættere forhold til dem. Den ene tjeneste er den anden værd.

1. Lav en liste over dine leverandører.
2. Gå ind på deres hjemmeside for at se, om de har kundeanmeldelser, og om de også linker til de kunder.
3. Skriv din anmeldelse og send den til dem. Som eksempel kan du se en liste over glade kunder hos BizzBuzz (og de har alle fået et link retur!)

Kvalitetslink Nr. 4: Find ressourcelister indenfor din niche. Linkbuilding


Hvis din leverandør ikke har en sådan side, så kan du foreslå at de får det, og de kan jo starte med den gode anmeldelse du vedhæfter i din email.

 

Kvalitetslink Nr. 4: Find ressourcelister indenfor din niche

Generelle linkskataloger vil jeg ikke anbefale, men lister over fagfolk i din branche er værd at få et link fra. Nedenstående er et eksempel på en ressourceliste over ADHD psykiatere på www.altomadhd.dk. Er det din branche, så skal du selvfølgelig på denne liste.

Kvalitetslink Nr. 4: Find ressourcelister indenfor din niche. Linkbuilding


Prøv disse Google søgninger:

  • ”din branche” + inurl:links
  • ”din branche” + inurl:liste
  • ”din branche” + ”oversigt over”
  • ”din branche” + ”send dit link”

 

Kvalitetslink Nr. 5: Skriv gæsteblogs

De skulle ikke allesammen være lige nemme, men gæsteblogs er din mulighed for et unikt link, hvor dine konkurrenter ikke får lov. Hvis du er en ekspert indenfor dit felt, så er det synd og skam kun at vise det på din egen hjemmeside. Del din viden med andre på deres hjemmesider. Med 11 års erfaring indenfor domænenavne skrev jeg for nyligt nedenstående gæsteindlæg på Mikael Rieks glimrende blog AntPhilosophy.com.

Kvalitetslink Nr. 5: Skriv gæsteblogs. Linkbuilding


Hvis du ikke ved, hvor du skal starte, så kan du bruge de følgende Google søgninger, for at finde frem til hjemmesider, som er åbne for gæsteindlæg:

  • inurl:gaesteindlaeg + ”din branche”
  • ”gæstepost af” + ”din branche”
  • ”Gæste indlæg af” + ”din branche”
  • ”gæsteindlæg af” + ”din branche”

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Black Friday SEO
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Røgen har lagt sig efter Black Friday. I denne artikel vil jeg vise dig, hvorfor du skal arbejde med SEO til højtider og årlige events. Der var ca. 85.000 søgninger i Google om Black Friday i november og nolge rigtig interessante observationer.

værktøj til at finde søgeord som jakkesæt
Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Som mange andre SEO specialister bruger jeg dagligt Excel. Men I dette indlæg fortæller jeg om mit nye yndlingsværktøj, som er langt bedre til at crunche store datasæt og få nye SEO indsigter.

Christopher Hofman Laursen
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Hvor god er din virksomhed til at lave en SEO strategi og eksekvere på den? Tjek vores SEO matrix og få svaret.

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT

Har du styr på linkbuilding? Brug denne nemme og hurtige strategi. 

Christopher Hofman Laursen
Tags: IT

Det skader brugeroplevelsen, hvis du linker forkert! Få styr på dine links med Screaming Frog SEO Spider.

Lead SEO hos IMPACT Extend. Tidligere hos Quisma / GroupM. Har lige opdateret min blog post om, hvordan man skal arbejde med sin SEO søgeordsanalyse i 2019.

Har hjulpet virksomheder som Banco Santander, Ford, Nets, Q8 og PWT til tops i Google. Taler til SEOday 2018 og 2019, co-writer af blog post på Backlinko, skriver om SEO hos Dansk Markedsføring og har skrevet bogen Countering Brandjacking in the Digital Age (Springer, 2013).

Inden SEO-karrieren grundlagde og solgte jeg to virksomheder (webshop og Adwordsbureau).

Du kan finde mig på LinkedIn.

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her