Du har sikkert ligesom mig haft følelsen af at have skrevet verdens bedste blogindlæg. Du er helt sikker på, at lige netop det her blogindlæg vil blive læst af tusindvis af mennesker. Det løser nemlig et problem, som mange mennesker har.
Du har bruget masser af tid på at finde undersøgelser, som bakker op om dine argumenter. Det har krævet meget researchtid at få ekspertudtalelser og skaffe analyseresultater. Du har ovenikøbet fået en af dine super dygtige kollegaer til at læse det hele igennem for taste- og kommafejl.
Du er 100% sikker på, at intet i denne tekst er overladt til tilfældigheder, og ingen detalje er overset.
Du trykker offentliggør, deler det på samtlige sociale netværksmedier, læner dig tilbage og venter på, at succesen stormer ind. Du tænker, at De gyldne Laurbær godt kunne vente i kølevandet på dette blogindlæg.
Men desværre sker der intet.
Eller du får lidt trafik, men det kan på ingen måde måle sig med dine forventninger og de ressourcer, som er blevet brugt på materialet.
Det skuffer dig. Hvis det kan trøste dig, så er det sket for mig mange gange før.
Ovenstående eksempel er ikke et eksempel på en dårlig skrevet tekst. Det kan mange tro. Det er heller ikke eksemplet på, at der er blevet brugt for meget tid på at indsamle data. Det er eksemplet på, at indpakningen ikke var i øjenhøjde med din målgruppe.
For når mennesker hører ord såsom A/B tests eller ser grafer, så aktiveres kun en vis del af hjernen. Den del, der processerer sprog. Vi indtager derved kun ordene og forsøger at forstå deres mening.
Men når vi hører historier, så begynder vi at føle dem. Vi begynder at aktivere flere dele af vores hjerne. Vi indlever os i dem.
Dermed er det heller ikke fluffy at sige, at du engagerer dine læsere gennem historier. Det er faktisk et utroligt stærkt psykologisk værktøj.
I 2014 afprøvede Buffer, om storytelling kunne bruges i blogindlæg. De lavede en A/B test på et af deres blogindlæg, som de udgav i to udgaver. Blogindlægget handlede om, hvordan de fik 1000 subscribers via et blogindlæg på under 24 timer. Den første udgave gik straks i gang med at fortælle dets pointer, mens den anden blev indledt med en lille simpel historie.
Resultaterne talte sit tydelige sprog. Den lille historie i indledningen af blogindlægget gjorde en markant forskel. Næsten 300% flere læste hele blogindlægget og bruge 5x gange så meget tid ift. læserne fra udgave med rene fakta.
Her er det vigtigt at huske, at den rene ”værdi” til læserne var den samme. Essensen af indholdet var det samme – dog med en lille historietilføjelse.
Det beviser dermed, at Storytelling ikke er et fluffy begreb, men faktisk et stærkt psykologisk marketingværktøj.
Hvad er dine erfaringer med Storytelling? Skaber det større engagement for dine læsere, lyttere eller seere?
Partner, Content Marketing Company & Social Selling Company
Casper Pedersen er til daglig partner i Content Marketing Company og Social Selling Company, der har fokus på at konvertere indhold til forretning.
Han er digitalt indfødt og frygter derfor ikke den digitale udvikling. Han ved altid, hvad der rør sig på den digitale front. Han prioriterer at indsamle ny viden, så han kan hjælpe virksomheder med at skabe en bedre forretning.
Casper har hjulpet alle slags organisationer store som små, private, frivillige og offentlige. Hans enorme digitale viden bruges dagligt, når han rådgiver og hjælper virksomheder til at øge deres vækst gennem godt og værdifuldt indhold.
Det bedste for Casper er, når hans viden kan gøre en forskel for andre. Derfor deler han meget gerne ud af sin viden til IVÆKST brugerne og på sin LinkedIn-profil.