Bloggen

Positive sidegevinster i den lovpligtige APV (arbejdspladsvurdering)

Er du en af de virksomheder, som har modtaget et brev fra Arbejdstilsynet, men ikke kan fremvise en APV plan? Se at komme i gang for erfaringerne viser nemlig, at der er en hel del positive sidegevinster ved APV processen.
 

Nr. 1. APV er også en temperaturmåling af arbejdsmiljøet

Udover spørgsmålene ift. de fysiske forhold kan vi se på spørgsmålene ift. de psykiske forhold og få skabt mindre sygefravær, større arbejdsglæde, stolthed, motivation og produktivitet og mindre udskiftning blandt medarbejdere. Alt sammen til gavn for bundlinjen i din virksomhed.
 

Nr. 2. APV er også et leder-udviklingsværktøj

Resultatet af en APV fortæller også noget om hvad der kan udvikles eller optimeres- et udviklingsværktøj både i forhold til organisationen og ledelsen generelt. Til forskel fra en almindelig tilfredshedsundersøgelse, giver den grobund for en operationelt orienteret undersøgelse, som med fokus på de individuelle problemer i organisationen også stiller skarpt på medarbejdernes arbejdsdag. Det fokus gør det muligt at konstruere målrettede ledelsesmæssige indsatser for større vækst.
 

Nr. 3. APV med væksten på dagsordenen

Der er ingen tvivl om, at en APV proces sætter gang i flere udviklingstiltag og skaber kulturen for dialog om at løse alle eventuelle barrierer, så vi sikrer en succes på arbejdspladsen.
 

Processen

Hvert 3. år skal alle danske registrede virksomheder gennemføre en APV ift. Arbejdsmiljølovgivningen og Arbejdstilsynet.

Udformningen af en APV skal være skriftlig. Handlingsplan og løsninger skal være tilgængelig i virksomheden til alle medarbejdere og Arbejdstilsynet, ved uanmeldt besøg.

Erfaringen viser, at virksomheders opfattelse er, at APV processen er tidskrævende og egentlig uden betydning for organisation og medarbejdere. Ovenstående positive sidegevinster kan efterfølgende bekræftes af flere iværksættere.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Hvert år sætter vi fokus på hvad der rører sig på HR-området. 

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Ifølge undersøgelse fra Randstad koster det i omegnen af 500.000 kr., når en nyansat på funktionærniveau forlader virksomheden før prøveperiodens udløb.

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Caroline Fiori Toft fra HRpeople giver dig her en guide til at ansætte, som især er relevant for iværksætteren, der endnu ikke har så meget erfaring med ansættelsesproceduren.

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Hvad er det nu lige, der er okay og ikke okay at spørge om, når du holder jobsamtaler? HR ekspert Caroline Fiori Toft hjælper dig på rette vej.

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Der er flere gode grunde til at stillingsbeskrivelser er nyttige at have i virksomheden

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Læs med og bliv klogere på, hvorfor kulturbærer i virksomheden kan have betydning for bundlinjen. 

 

Caroline Fiori Toft

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

Jobbeskrivelser øger jobindsatsen hos dine medarbejdere. De øger effektiviteten. De øger virksomhedens vækst!

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.