Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Det har betydning for virksomhedens bundlinje at kulturbærere er ansat

En kulturbærer er en person, der gennem sin egen adfærd udøver en ekstrem positiv indflydelse på sine omgivelsers adfærd, på holdnings- og traditionsdannelsen og på det arbejdsklima, der eksisterer  i  organisationen.

Disse personer er meget loyale over for måden, de kan tjene virksomheden bedst. De er nemme at udpege i en organisation for deres adfærd er tydelig.

Bemærk, at kun 7% af al kommunikation er verbale ord, så den non-verbale adfærd siger alt og bekræfter ”det er ikke hvad de siger – men hvad de gør”, der kendetegner en kulturbærer.

En kulturbærer indtager således en væsentlig position i organisationens adfærds- og holdningsdannelse, hvor de udlever det interne værdi sæt fuldt ud, hvorvidt det er defineret eller ej i virksomheden.

Hvorvidt en virksomhed har mange eller få kulturbærere afhænger af ledelsen/ lederen.

Begrebet kulturbærer starter hos dig, ejeren, lederen og dernæst ledergruppen, som bevidst skal sætte punktet på dagsordenen og definere, hvad en kulturbærer i jeres virksomhed er.

Opskriften til arbejdet indebærer en seriøs analyse og vurdering på:

Faglig og personlig adfærd ift. virksomhedskulturen

Værdiforståelse og udlevelse af dem

Match mellem medarbejderprofil og virksomhed

Som HR- partnere hos iværksættere arbejder vi med begrebet kulturbærere og følgende refleksion/ et check på:

  • Afspejler vores nye medarbejdere til ansættelse kulturen nu – og på sigt?
     
  • Kan vores medarbejdere lide at indrette sig privat med de ting (design, interiør, livsstil osv.) som vi producerer?
     
  • Er vi internt i virksomheden (miljø/samfund) CSR – orienterede og gør vi det, vi reklamerer med?
     
  • Er vores medarbejdere også privat – CSR orienterede, når vi reklamerer med, at virksomheden er det?
     
  • Afspejler vores indkøb af kontorartikler og indretning vores kultur (rod eller ligemeget)?
     
  • Fastholder vi traditioner og holdninger i det vi gør?
     
  • Skaber vi konsensus mellem det vi kommunikerer af krav til leverandører med eget bagland?
     
  • Er vi stolte af vores arbejdsplads og vil vi anbefale vores venner at arbejde der?

En kulturbærer i en virksomhed overlever som regel ikke længe alene. Han/hun skal hurtigst muligt have følgeskab af flere igennem tiden.

Et par bærere af kulturen kan skabe en større positiv forskel i en virksomhed. Som leder er du ikke alene om at være kulturbærer – det stiller høje krav til dig for, at du går forrest og er uden tvivl eksponenter for hele organisationens inderste sjæl og dermed i realiteten for den identitet eller profil, der differentierer organisationen fra andre konkurrenter.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

Hvert år sætter vi fokus på hvad der rører sig på HR-området. 

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Tryghed

Ifølge undersøgelse fra Randstad koster det i omegnen af 500.000 kr., når en nyansat på funktionærniveau forlader virksomheden før prøveperiodens udløb.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Caroline Fiori Toft fra HRpeople giver dig her en guide til at ansætte, som især er relevant for iværksætteren, der endnu ikke har så meget erfaring med ansættelsesproceduren.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Jura

Hvad er det nu lige, der er okay og ikke okay at spørge om, når du holder jobsamtaler? HR ekspert Caroline Fiori Toft hjælper dig på rette vej.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration

Der er flere gode grunde til at stillingsbeskrivelser er nyttige at have i virksomheden

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Tryghed

Jobbeskrivelser øger jobindsatsen hos dine medarbejdere. De øger effektiviteten. De øger virksomhedens vækst!

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Jura, Tryghed

Er du en af de virksomheder, som har modtaget et brev fra Arbejdstilsynet, men ikke kan fremvise en APV plan? Kom i gang nu - For erfaringerne viser, at der er en hel del positive sidegevinster ved APV processen.

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her