Tags: Administration, Tryghed
En kulturbærer er en person, der gennem sin egen adfærd udøver en ekstrem positiv indflydelse på sine omgivelsers adfærd, på holdnings- og traditionsdannelsen og på det arbejdsklima, der eksisterer i organisationen.
Disse personer er meget loyale over for måden, de kan tjene virksomheden bedst. De er nemme at udpege i en organisation for deres adfærd er tydelig.
Bemærk, at kun 7% af al kommunikation er verbale ord, så den non-verbale adfærd siger alt og bekræfter ”det er ikke hvad de siger – men hvad de gør”, der kendetegner en kulturbærer.
En kulturbærer indtager således en væsentlig position i organisationens adfærds- og holdningsdannelse, hvor de udlever det interne værdi sæt fuldt ud, hvorvidt det er defineret eller ej i virksomheden.
Hvorvidt en virksomhed har mange eller få kulturbærere afhænger af ledelsen/ lederen.
Begrebet kulturbærer starter hos dig, ejeren, lederen og dernæst ledergruppen, som bevidst skal sætte punktet på dagsordenen og definere, hvad en kulturbærer i jeres virksomhed er.
Opskriften til arbejdet indebærer en seriøs analyse og vurdering på:
Faglig og personlig adfærd ift. virksomhedskulturen
Værdiforståelse og udlevelse af dem
Match mellem medarbejderprofil og virksomhed
Som HR- partnere hos iværksættere arbejder vi med begrebet kulturbærere og følgende refleksion/ et check på:
En kulturbærer i en virksomhed overlever som regel ikke længe alene. Han/hun skal hurtigst muligt have følgeskab af flere igennem tiden.
Et par bærere af kulturen kan skabe en større positiv forskel i en virksomhed. Som leder er du ikke alene om at være kulturbærer – det stiller høje krav til dig for, at du går forrest og er uden tvivl eksponenter for hele organisationens inderste sjæl og dermed i realiteten for den identitet eller profil, der differentierer organisationen fra andre konkurrenter.
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.
Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.
Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.
Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.