Tags: Administration, Tryghed
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
15.05.2014En kulturbærer er en person, der gennem sin egen adfærd udøver en ekstrem positiv indflydelse på sine omgivelsers adfærd, på holdnings- og traditionsdannelsen og på det arbejdsklima, der eksisterer i organisationen.
Disse personer er meget loyale over for måden, de kan tjene virksomheden bedst. De er nemme at udpege i en organisation for deres adfærd er tydelig.
Bemærk, at kun 7% af al kommunikation er verbale ord, så den non-verbale adfærd siger alt og bekræfter ”det er ikke hvad de siger – men hvad de gør”, der kendetegner en kulturbærer.
En kulturbærer indtager således en væsentlig position i organisationens adfærds- og holdningsdannelse, hvor de udlever det interne værdi sæt fuldt ud, hvorvidt det er defineret eller ej i virksomheden.
Hvorvidt en virksomhed har mange eller få kulturbærere afhænger af ledelsen/ lederen.
Begrebet kulturbærer starter hos dig, ejeren, lederen og dernæst ledergruppen, som bevidst skal sætte punktet på dagsordenen og definere, hvad en kulturbærer i jeres virksomhed er.
Opskriften til arbejdet indebærer en seriøs analyse og vurdering på:
Faglig og personlig adfærd ift. virksomhedskulturen
Værdiforståelse og udlevelse af dem
Match mellem medarbejderprofil og virksomhed
Som HR- partnere hos iværksættere arbejder vi med begrebet kulturbærere og følgende refleksion/ et check på:
En kulturbærer i en virksomhed overlever som regel ikke længe alene. Han/hun skal hurtigst muligt have følgeskab af flere igennem tiden.
Et par bærere af kulturen kan skabe en større positiv forskel i en virksomhed. Som leder er du ikke alene om at være kulturbærer – det stiller høje krav til dig for, at du går forrest og er uden tvivl eksponenter for hele organisationens inderste sjæl og dermed i realiteten for den identitet eller profil, der differentierer organisationen fra andre konkurrenter.