Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Hvorfor er stillingsbeskrivelser så vigtige?

Der er flere gode grunde til at stillingsbeskrivelser er nyttige at have i virksomheden.

Stillingsbeskrivelser er for det første en god måde at synliggøre fordelingen af ansvar og kompetencer i virksomheden. Alle ved hvem de skal gå til med hvilke sager, og hvem der kan træffe hvilke beslutninger. Sagt på en anden måde skaber beskrivelserne et godt fundament for at sikre at alle ”opgaver og ansvar” er fordelt.

Samtidig er det ud fra arbejdsgiverens synsvinkel vigtigt at tydeliggøre, hvad medarbejderen skal udføre, med hvilke ressourcer, der findes tilgængelige og med hvilket ansvar.

Ud fra medarbejderens synsvinkel er det vigtigt at vide, hvad arbejdsgiveren forventer af samarbejdet og hvilket ansvar, rolle, funktion og arbejdsopgaver der former stillingen. Her fungerer stillingsbeskrivelsen som en referenceramme for hele ansættelsen og kan tages op under MUS, lønsamtale osv.

En stillingsbeskrivelse skal være enkel beskrivende. I forbindelse med medarbejdersamtaler og organisationsændringer er det vigtigt, at stillingsbeskrivelserne opdateres så dokumentet afspejler virkeligheden.

Gode grunde til at udarbejde stillingsbeskrivelser:

·       Medarbejdere opnår et langt større ejerskab og følelse i samarbejdet

·       Medarbejdere lægger stor betydning i beskrivelsen – mere end kontrakten

·       Medarbejdere har stor gavn af at kende deres chefs forventninger til dem (tryghed)

·       I organisationen ved alle - hvem der laver hvad (på papiret)

·       Rekrutteringer sker langt mere professionelt med en stillingsbeskrivelse som tydeligt vurderingsgrundlag for den profil, de skal rekruttere

Den investering i tid – er godt givet ud for de efterfølgende resultater og i forløbet af en rekrutteringsproces er stillingsbeskrivelsen også med til at markedsføre virksomheden for professionel personaleledelse.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Tryghed

Hvert år sætter vi fokus på hvad der rører sig på HR-området. 

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation, Tryghed

Ifølge undersøgelse fra Randstad koster det i omegnen af 500.000 kr., når en nyansat på funktionærniveau forlader virksomheden før prøveperiodens udløb.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Arbejdsliv & Tendenser

Caroline Fiori Toft fra HRpeople giver dig her en guide til at ansætte, som især er relevant for iværksætteren, der endnu ikke har så meget erfaring med ansættelsesproceduren.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Jura

Hvad er det nu lige, der er okay og ikke okay at spørge om, når du holder jobsamtaler? HR ekspert Caroline Fiori Toft hjælper dig på rette vej.

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Tryghed

Læs med og bliv klogere på, hvorfor kulturbærer i virksomheden kan have betydning for bundlinjen. 

 

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Tryghed

Jobbeskrivelser øger jobindsatsen hos dine medarbejdere. De øger effektiviteten. De øger virksomhedens vækst!

Caroline Fiori Toft
HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach
Tags: Administration, Jura, Tryghed

Er du en af de virksomheder, som har modtaget et brev fra Arbejdstilsynet, men ikke kan fremvise en APV plan? Kom i gang nu - For erfaringerne viser, at der er en hel del positive sidegevinster ved APV processen.

HR Ekspert. Rekrutteringsspecialist. Karriere Coach

HRpeople hjælper iværksættere med personaleadministration, ansættelser og ledelse af medarbejdere. Vores mission er, at hjælpe små og mellemstore danske virksomheder med at optimere deres medarbejdere på time- eller månedsbasis.

Caroline har mere 20 års solid erfaring i HR ledelse som personalechef, hr-direktør, headhunter, rekrutterings-specialist, underviser, forfatter og coach. Startede i 2002 HRpeople med et unikt enkelt koncept for virksomheder, der ikke selv havde en HR-chef/administrator, funktion.

Hun arbejder med et særligt højt niveau af menneskelig intelligens og formår at optimere virksomheders drift gennem hendes intense leder-medarbejder forståelse. Caroline arbejder som partner for ledelsen og støtter målet om, at alle kunder fortsat skal øge medarbejdertilfredsheden og dermed sikre en sund vækst.

Hun har en Business administration uddannnelse fra universitet i London suppleret med en Master i HR, NLP Practioner, Certificeret Business Coach (ICF) og autoriseret i persontests. Deltager aktivt i HR seminarer, personlige udviklingsforløb og uddannelser og netværk. Blogger og skriver artikler om HR.


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her