Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Tips til linkbuilding ved hjælp af en infografik

Linkbuildiing

I tilfælde af at der sidder læsere derude, der ikke er så skarpe på, hvad linkbuilding egentlig er, følger der her en kort forklaring.

Linkbuilding betyder kort sagt, at man tilegner sig links fra andre sider til sin egen side. Et link er ikke bare en metode til at klikke sig fra en hjemmeside til en anden, men også en måde, hvorpå Google kan forstå værdien af din side.

Derfor er det også af vigtig betydning, at du tænker over, hvilke hjemmesider du gerne vil have til at linke til din. Du vil ikke have links fra dårlige og irelevante sider, men derimod fra sider, der er velfungerende og troværdige. Samtidig vil du ikke kun have links fra topsites, da Google kan mistænke dig for at have snydt dig til disse links. Med topsites mener jeg hjemmesider, som rangerer rigtig højt på Googles liste over troværdige sider. Det kan fx være store nyhedsmedier som dr.dk eller store sider som Facebook. Du bør derfor gå efter en varieret linkprofil, hvor du har links fra både større og mindre hjemmesider.

Spørgsmålet er så, hvordan man får mange, relevante hjemmesider til at linke til lige netop din hjemmeside.

Infografik

Man kan få links ved hjælp af mange forskellige teknikker. Den teknik jeg vil gennemgå i dette indlæg drejer sig om linkbuilding ved hjælp af udarbejdelse af en infografik, der er så god, at folk ikke kan lade være med at dele den på deres egne hjemmesider.

En infografik er en visualisering af et komplekst emne, information eller en stor samling data. Eksempelvis kunne man forestille sig, at der var publiceret en lang rapport om et givent emne. Det kræver utrolig meget tid og overskud at sætte sig ned og læse hele denne rapport igennem og producere en tekst, der forklarer emnet dybdegående nok. I stedet kan man ved hjælp af en infografik præsentere de vigtigste pointer og på den måde spare læserne for masser af tid og give dem en god brugeroplevelse.

Et godt eksempel

Denne infografik viser præcis, hvad jeg mener med visualisering af data. Baggrunden for infografikken er Københavns nye parkeringsregler, som trådte i kraft 1. marts 2017. Grunden til at denne infografik fungerer så godt, er, at den har taget afsæt i et emne med en masse kompleks data, som er relevant for alle bilister i København. Det vil sige et stort antal mennesker.

Forskellige slags infografikker

Der findes mange forskellige slags infografikker. Alt lige fra flow charts, som kan være ret underholdende og som ofte er at finde i blade og magasiner, til virkelige hardcore talknusende infografikker fyldt med statistik og grafer. Hvis du er interesseret i at lave en sammenligning, er en infografik også en rigtig fordelagtig måde at strukturere dit indhold på. Eller hvis du har en rigtig god guide eller tjekliste indenfor et givent emne, kan en infografik gøre denne information mere levende og legende.

Når du er færdig med din infografik er der bare tilbage at kontakte de hjemmesider, som du mener kunne have en interesse i emnet. Sørg for at skrive i god tid, så dine kontakter har tid til at overveje og vende tilbage til dig med forslag til forbedringer eller andet. Dernæst vær opmærksom på, at skrive en venlig og imødekommende mail og vær ikke bange for et afslag. Nogle gange skal man igennem en del afslag, for at få det ene link, som kan ende med at gøre din infografik viral. Hvis du savner flere gode tips, så læs dette glimrende indlæg om, hvordan du får links ved hjælp af outreach.

Opsummering

For at opsummere er der tre gode råd, jeg gerne vil have dig til at huske, når du skal til at udarbejde din infografik.

1. Find et relevant, komplekst og sensationelt eller uundersøgt emne.
2. Find de rette hjemmesider, som kunne være interesserede i dit arbejde.
3. Sørg for at være ude i god tid, så dine kontakter har tid til at svare dig.

Ovenstående metode bliver mere og udbredt i Danmark. Jeg ønsker jer held og lykke med jeres infografikker.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tal og troværdighed
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Troværdighed er en af de vigtigste grundsten hos et brand. Men hvordan sikrer man sin troværdighed i en tid fyld med skepsis?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi

Iværksætteri er et hot emne i Danmark, men hvordan går det egentlig med vores iværksætterstatus her i landet? Og hvor vigtigt er iværksætteri?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Sådan kan du forbedre læseoplevelsen på dit site og dermed sikre større konverteringsrate og mere salg.

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Finansiering, Økonomi

Hvad end du er på udkig efter finansiering til et projekt i virksomheden eller til boligdrømmen, så kan crowdlending være vejen frem for dig.

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her