Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

3 tips til lækker læseoplevelse på dit site

Hvordan skriver man godt?

Læsere i dag er dovne. De springer hurtigt fra, hvis det indhold de læser er kedeligt eller ikke giver dem præcis den information, de har brug for. Dette resulterer i en høj bounce rate og en lav sessionsvarighed.

En høj bounce rate er ikke ønskværdig, fordi dette betyder at dine brugere klikker sig væk fra din side med det samme uden at blive ledt videre og eventuelt foretage et køb. Det samme gælder for en lav sessionsvarighed, hvilket betyder at brugeren ikke bruger særlig lang tid på din side.

Det er i dag derfor vigtigere end nogensinde at tænke over, hvordan man bedst muligt kan give sine brugere en god læseoplevelse og dermed sikre en god sessionsvarighed.

Og hvordan gør man så det?

Fokusér på din måde at skrive tekster på.

Der findes findes et hav gode råd, strategier og forskellige taktikker til at holde en læsers interesse. På den måde kan du snyde dem til at læse videre, selvom deres dovne hjerner hellere vil slappe af og få den ønskede information serveret uden behov for anstrengelse.

Herunder følger tre håndgribelige og enkle tips, som du nemt kan implementere, næste gang du skriver en tekst til din hjemmeside.

1. Læsepauser

Som allerede nævnt er læsere i dag utroligt dovne. Derfor er det første kæmpestore no-go at præsentere dine brugere for én stor klump tekst uden mulighed for at dechifrere, hvad det handler om, og hvilken struktur der ligger bag.

Derimod er det virkelig gavnligt at sørge for, at din tekst er inddelt i mange mindre afsnit med mange relevante og beskrivende overskrifter.

Findes der en god struktur?

Ja! Der findes endda mange.

Derfor vil jeg foreslå dig at finde den struktur, der giver bedst mening for dig og dine brugere. En god tommelfingerregel er dog at sørge for at give dine læsere en læsepause.

En læsepause?

Ja, en læsepause lige præcis!

Men det handler ikke om at slippe dine læsere fuldstændig. Derimod vil du gerne give dine læsere en lille pause, så de kan samle energi til at komme videre i teksten. En læsepause kan være alt fra lidt luft mellem afsnittene til en tabel, et billede eller noget andet visuelt, som kan give lidt adspredelse til øjnene og hjernen.

2. Noget for synet

Det er nemlig super vigtigt, at der er noget lækkert for øjnene, hvis du gerne vil gøre noget godt for dine læsere. Hvis du ydermere kan få dit visuelle element til at relatere sig til din tekst, er det bare endnu bedre.

Og hvorfor er det så vigtigt?

Det handler om hjernen og sanserne.

Det er super vigtigt, fordi den del af hjernen, der omhandler synssansen næsten er seks gange større end de dele af hjernen, der tilsammen bearbejder de andre sanser.

Derfor er det visuelle aspekt helt centralt, hvis du gerne vil sørge for at dine læsere skal huske, hvad de har læst i din tekst.

Et rigtig godt eksempel, hvor der både er tænkt på læsepauser og visuelle elementer kan du se på denne side. Her er der små korte afsnit på mindre end fem linjer, der er mange af dem og detaljerede overskrifter. Ydermere er der lavet tabeller og tekstbokse for at highlighte vigtig information og fremhæve nævneværdige pointer.

Lovede du ikke tre gode tips?

Jo, det gjorde jeg. Tredje og sidste tip får du herunder.

3. Bucket brigades og andre sjove forsøg

Sidste tekstmæssige element, jeg gerne vil fremhæve, handler om, hvordan du kan snyde din læsers hjerne til at læse videre. Et godt tiltag i den henseende er såkaldte bucket brigades.

En bucket brigade fungerer lidt ligesom en læsepause og faktisk har jeg udsat dig for dem i dette indlæg. Det er alle de små sætninger, som står for sig selv og som giver dig lyst til at læse videre. For eksempel i nedenstående tekstboks markeret med fed:

Det er i dag derfor vigtigere end nogensinde at tænke over, hvordan man bedst muligt kan give sine brugere en god læseoplevelse og dermed sikre en god sessionsvarighed.

Og hvordan gør man så det?

Fokusér på din måde at skrive tekster på.

 

 

 

 

Hvis du har en tekst, som skal fremstå meget alvorlig og seriøs, vil jeg ikke anbefale dig at bruge bucket brigades, men det er en ekstremt god og underholdende taktik til at fastholde dine læsere på. Det er en sjov måde at skrive på og det er nemt at implementere. Du kan lave forsøg på din egen side og se, om det fungerer for dine brugere.

Hvis du gerne vil læse mere om, hvordan du kan undersøge om dine intentioner med din tekst og opbygning af hjemmeside fungerer, kan du læse dette glimrende indlæg, som handler om, hvordan du kan undersøge dine brugeres brugeroplevelse af dit site.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tal og troværdighed
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Troværdighed er en af de vigtigste grundsten hos et brand. Men hvordan sikrer man sin troværdighed i en tid fyld med skepsis?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi

Iværksætteri er et hot emne i Danmark, men hvordan går det egentlig med vores iværksætterstatus her i landet? Og hvor vigtigt er iværksætteri?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

De fleste forretninger vil gerne have mange kunder i butikken. Det gælder for såvel de fysiske som de digitale forretninger. Hvis man gerne vil have flere besøgende, kræver det at ens forretning er synlig. Og hvordan sørger man så for det?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Finansiering, Økonomi

Hvad end du er på udkig efter finansiering til et projekt i virksomheden eller til boligdrømmen, så kan crowdlending være vejen frem for dig.

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her