IVÆRKSÆTTERHOTLINE
Få den hjælp du søger
Læs mere
Tlf. 7013 0313 (Hverdage 8.00-20.00)
Skriv en mail med dit spørgsmål
Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:

Send en mail til hotlinen:

Kom først i køen

Tilmeld dig vores nyhedsbrev og få alle vores gratis aktiviteter direkte i din inbox.

Bloggen

Tal og troværdighed

I disse ‘fake news’ tider er det svært at gennemskue, om man kan stole på det, medierne skriver. Danskerne er gradvist blevet mere skeptiske overfor det, de læser. Det skyldes ikke mindst, at sandt og falsk bliver blandet sammen på de sociale medier.

I takt med denne udvikling er det blevet svært for den almene bruger at differentiere mellem, hvad der er korrekt, og hvad der er forkert. En del af problematikken er, at alt i hverdagen efterhånden går så hurtigt, at kildekritik bliver nedprioriteret.

Vi ved, at de fleste journalister blot skriver for at få klik, så deres respektive arbejdsgivere kan holde virksomheden i live. Det tvinger os til at stille spørgsmålet: Hvad kan vi egentlig stole på?

Svaret: Tal.

Tal er lig med troværdighed. Dermed er det ikke sagt, at tal er det eneste vi kan stole på. Det er blot et bud på, hvad der fungerer bedst i nyhedsverdenen. I følgende vil jeg uddybe min påstand og forklare, hvad kommunikationsbranchen kan bruge dette til.

Bedre mulighed for kildekritik

Tal er en størrelse de fleste kan forholde sig til. Modsat ord kan et tal i sin enkle form ikke fortolkes på flere forskellige måder. Jovist, tal kan være forkerte i en given sammenhæng, men holder man sig til at bruge anerkendte kilder, er man som regel på den sikre side.

Her kommer kildekritik ind i billedet. Læser man eksempelvis en artikel om, at USA har bombet Syrien, har man ikke en jordisk chance for med det samme at finde ud af, om det er sandt eller ej. Læser man derimod en artikel om, at der ifølge Danmarks Statistik er flere lønmodtagere i Danmark end nogensinde før, kan man hurtigt gå ind og tjekke tallene.

Det er nok de færreste, der gør det, men alene det faktum, at det er en mulighed, giver troværdighed. Det er naturligvis svært at gardere sig mod, at de kilder, man bruger, kan lave fejl. Dog finder man oftest også en utrolig lav fejlmargin hos officielle statistikkontorer.

Hvorfor er det relevant for andre end journalister?

Når man arbejder med SEO er tal vigtige af flere forskellige årsager. De fleste anerkender vigtigheden af Google Analytics og andre analysetjenester, der gør brug af reelle tal. Især i forbindelse med linkbuilding er tal yderst relevante.

Et godt eksempel på tallenes vigtighed i forbindelse med linkbuilding er denne artikel, udarbejdet af Lånio.dk - Lån Penge Smart som er et sammenligningssite. Artiklen tiltrak en del opmærksomhed fra diverse nyhedsmedier. Det gjorde den ikke mindst, fordi tallene er taget fra troværdige kilder.

Det geniale ved tal er, at de ofte fortæller hele historien, hvilket betyder, at der sjældent er brug for at fortolke på dem. På den måde kan man uden nævneværdig ekspertviden lave en omfattende undersøgelse om et givet emne, hvilket i bedste fald giver god omtale.

Omtale giver troværdighed, og troværdighed er nøglen til at opbygge et brand. Hvis dine brugere kan stole på dig, har du allerede et solidt fundament, og de vil med stor sandsynlighed vende tilbage igen og igen. Mister man troværdigheden, eller sørger man ikke for at etablere den til at starte med, vil brugerne sandsynligvis aldrig vende tilbage.

Del indlægget med venner og kollegaer

KOMMENTER PÅ Google+

Henter kommentarer ...

Blog ekspert

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

05.03.2018
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi

Iværksætteri er et hot emne i Danmark, men hvordan går det egentlig med vores iværksætterstatus her i landet? Og hvor vigtigt er iværksætteri?

02.11.2017
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Sådan kan du forbedre læseoplevelsen på dit site og dermed sikre større konverteringsrate og mere salg.

28.09.2017
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

De fleste forretninger vil gerne have mange kunder i butikken. Det gælder for såvel de fysiske som de digitale forretninger. Hvis man gerne vil have flere besøgende, kræver det at ens forretning er synlig. Og hvordan sørger man så for det?

04.09.2017
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Finansiering, Økonomi

Hvad end du er på udkig efter finansiering til et projekt i virksomheden eller til boligdrømmen, så kan crowdlending være vejen frem for dig.

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her