Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Sådan kommer du i gang med crowdlending

Hvad end du er på udkig efter finansiering til et projekt i virksomheden eller til boligdrømmen, så kan crowdlending være vejen frem for dig.

Som iværksætter har du måske oplevet, at det kan være svært at få et lån i banken til lige det projekt, som vil hjælpe dig videre til næste skridt. Crowdlending er en ny, alternativ form for lån og investering, som kan finansiere din næste idé. Læs mere i denne guide, hvor du får de bedste tips til, hvordan du kan bruge crowdlending

Hvad er crowdlending?

Crowdlending er deleøkonomiens svar på banklån. Det vil sige, at du i stedet for at gå til banken for at tegne lån, nu kan gå til dit netværk eller crowden, som det også kaldes i crowdlendingverdenen. Det er muligt igennem en crowdlendingplatform for långiver og låntager at få kontakt med hinanden.

Sådan fungerer det

Det fungerer på den måde, at du på crowdlendingplatformen enten opretter dig som långiver eller låntager. Som långiver bliver du oprettet med en konto, og du kan nu overføre så mange penge, du ønsker at investere. Dernæst er din opgave at finde den rette låntager. Der vil være en oversigt over alle låneansøgningerne, og du kan læse en masse informationer om låntageren, og hvilket formål lånet er beregnet til.

Som låntager skal du allerførst kreditvurderes, hvilket også er standardprocedure i bankerne. Når du bliver erklæret for kreditværdig, er du klar til at skrive din låneansøgning. Det kan være en god idé at overveje, hvordan du kan motivere crowden til at bidrage netop til dit lån. Det kan du gøre ved at beskrive din vision grundigt og forklare, hvorfor lige præcis din idé er så god. Herefter er det bare at vente på, at långiverne begynder at bidrage til dit lån.

Fordelene ved crowdlending fremfor traditionelle banklån

En af grundene til at crowdlending er blevet så populært bunder nok i den situation, mange virksomheder og banker stod i efter finanskrisen. Virksomhederne ville gerne opretholde forretningen, men mødte ofte et stort rungende nej, når de søgte om penge til finansiering i bankerne. Med crowdlending blev det nemmere for virksomheder og private at låne penge.

Derudover er der også en kæmpe fordel for långiverne, da de tjener penge på afkastet af de lån, de indgår i. Samtidig er der en lav risiko for tab, da man kan sprede sine penge ud på så mange lån, man vil. Sluttelig kan man igennem crowdlending få mulighed for at støtte en sag eller et projekt, som man mener er særlig vigtigt.

Andre finansieringsmetoder

Skulle du være interesseret i at finde finansiering til dit næste projekt, men ikke mener, at crowdlending er noget for dig, kan du holde dig til regulære banklån. I det tilfælde anbefales det altid, at du undersøger hvilken bank, der kan give dig de bedste betingelser for lånet. Dertil kan det være fordelagtigt at bruge en sammenligningstjeneste, som kan give dig en idé om, hvilken bank der er den rette for dig.

crowdlending
Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Tal og troværdighed
Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Troværdighed er en af de vigtigste grundsten hos et brand. Men hvordan sikrer man sin troværdighed i en tid fyld med skepsis?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Arbejdsliv & Tendenser, Kommunikation & Markedsføring, Økonomi

Iværksætteri er et hot emne i Danmark, men hvordan går det egentlig med vores iværksætterstatus her i landet? Og hvor vigtigt er iværksætteri?

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: IT, Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

Sådan kan du forbedre læseoplevelsen på dit site og dermed sikre større konverteringsrate og mere salg.

Signe Kirk Andersen
Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk
Tags: Kommunikation, Kommunikation & Markedsføring

De fleste forretninger vil gerne have mange kunder i butikken. Det gælder for såvel de fysiske som de digitale forretninger. Hvis man gerne vil have flere besøgende, kræver det at ens forretning er synlig. Og hvordan sørger man så for det?

Kommunikationsassistent, Mikonomi.dk

Signe arbejder som kommunikationsassistent hos Mikonomi.dk. Her arbejder hun med kommunikation, markedsføring og SEO.
Signe skriver især om økonomi, optimering og alternative finansieringsmuligheder.

Mød også Signe på Linkedin 

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her