Tags: IT
Din virksomhed har en hjemmeside. Dine brugere er dine kunder. Jo flere kunder du har, jo bedre går det for din forretning.
Hvis du kan nikke ja til ovenstående, er det en rigtig god ide, at blive klogere på brugeradfærden på din hjemmeside. Her får du tre konkrete forslag til, hvordan du hurtigt kan komme i gang. Tiltag vi i Lendme har haft stor glæde af.
Hotjar
Med værktøjet Hotjar kan du optage små videosekvenser af, hvordan dine brugere navigerer på din hjemmeside. Hver gang en bruger besøger din hjemmeside, optages der en sekvens, som du efterfølgende kan se.
Hvor scroller brugeren hen?
Hvilke knapper klikkes mest på?
Hvor længe bliver brugeren på bestemte steder på siden?
… er blot nogle af de spørgsmål, du kan få besvaret. Du kan desuden generere heatmaps og andre rigtig hjælpsomme visuelle data, som hjælper dig med at se, hvor brugere søger hen, og hvor der evt. kan være steder, der skal optimeres ift. kommunikation, design eller anden UX.
Opret en konto på Hotjars hjemmeside. Hvis du allerede har sat Google Tag Manager op, er det meget nemt at indsætte Hotjar scriptet på din hjemmeside - du kan læse en guide til det her.
Gratis - så længe du ikke har over 200 video-sekvenser. Der findes også en pro-version med udvidede muligheder.
Split-test med Google Optimize
Barack Obamas første præsidentkampagne blev verdenskendt i UX kredse for at benytte split-testing af digitale platforme i hidtil uset grad. Billeder af den kommende præsident, farven på knapper og tusind andre småting blev testet efter champion-challenger princippet. Om han blev valgt pga. dette eller om han havde vundet alligevel er svært at sige, men at han havde en fordel ift. hans komkurrent er der ingen tvivl om.
En split-test kan være mange ting, men grundprincippet er, at man tager et element på en hjemmeside, og laver to versioner, A og B. Så lader man halvdelen af ens brugere blive præsenteret for den ene version, og den anden halvdel for den anden. Efter en periode kan man analysere, hvilken af de to versioner, der har performet bedst, hvorefter man så kun holder fast i det bedste element.
Man kan splitteste mange forskellige ting, fra farven på en knap, skriftsrørrelser og andre små styling-tiltag til hele hjemmesider og landingpages.
Med Google Optimize kan du lynhurtigt komme i gang med at ændre små og store detaljer på din hjemmeside og efterfølgende finde ud af, hvad der klarer sig bedst.
Da Optimize er et Google produkt, er integrationen ligetil, hvis du allerede har Google Analytics. Læs mere her.
Gratis i den lille version - som ofte er rigeligt med mindre du har specielle behov.
Live brugertest
Vi tager et hop tilbage, og ser nærmere på brugeradfærd.
Mens Hotjar er hurtigt, nemt og billigt, kan en live brugertest give endnu mere indsigt. Med en live brugertest med rigtige mennesker får du mulighed for at få konkret feedback, tracke øjnenes bevægelser og mange andre ting. Ønsker du at gå et skridt videre, kan dette være en guldgrube af informationer.
Det lille danske firma Usertribe har gjort det til deres omdrejningspunkt, at hjælpe små og store virksomheder med netop dette.
Priserne varierer alt efter hvad dit behov er - læs eventuelt mere her.
Brugeradfærd og konverting
Hos Lendme formidler vi lån. Men historien er lidt mere kompleks end bare det, komminukationen skal sidde lige i skabet, og en god konvertering af vores leads er alfa omega. Derfor bruger vi mange kræfter på at give vores brugere så god og nem en brugeroplevelse som muligt, når de skal låne penge - og disse tre tips har forbedret vores produkt betragteligt og målbart.
CIO
Peter Grunnet Wang er oprindeligt uddannet Geofysiker fra Københavns Universitet. Peter er med-stifter og CIO i Lendme, der er Danmarks første digitale låne-broker med et fuldt automatiseret end-to-end system. Peter har mange års erfaring med udvikling af digitale produkter og services, med specielt fokus på overordnet styring af IT-projekter af hele "stacken".