Støt dine lokale butikker – de får brug for det!
Køb på nettet har nu fået et omfang så det for alvor kan mærkes. I USA forventer man at 16 procent af det samlede julesalg vil være net-baseret.
En dansk rapport, der kom for et par dage siden, forudser, at i 2025 vil 1/3 af vores nuværende danske butiksareal ligge tomt og øde hen. Shoppingcentre skal rives ned. Mindre byer mister stort set alle butikker.
Prognosen siger at 15 procent af dagligvarer, og op til 50 procent af alle andre varer vil blive købt over nettet i 2025. Det er sgu alvor det her!
Der vil naturligvis også være butikker i fremtiden, men de vil se anderledes ud, og de vil udnytte teknologien meget bedre og mere kreativt end det vi oplever i dag. Alt sammen for at give kunderne en bedre oplevelse. Først og fremmest smelter før-under-og efter kundeoplevelsen sammen. Fra at være adskilte ting bliver besøget i butikken et eller flere touch-points på vejen igennem en god kundeoplevelse. IPS – internal positioning systems vil give muligheder for vildt spændende kundeoplevelser, skræddersyet til mig når jeg går rundt i butikken eller shopping-centeret.
Shopping er i dag to ting, det er noget man gør ind i mellem alt muligt andet – 64 procent af mobil-handel foregår mens man har gang i noget andet, 47 procent foregår mens man er hjemme.
Men shopping er også en unik oplevelse, og en understøttelse af købet af et – næsten unikt produkt. Og her kommer oplevelses-elementet – og butikken - for alvor til sin ret i fremtiden. De to ting skal så tæt på hinanden som muligt for at understøtte den fysiske butik og de muligheder den har, som nettet aldrig vil kunne matche.
I USA står de store fysiske butikker på hovedet for at matche Amazon og de andre i julehandlen, og samtidig tilbyde noget unikt oveni. Macy, JC Penney og de andre matcher Amazon priser, laver web og mobile kasse-terminaler, tilbyder shipping samme dag, og prøver i det hele taget at være en fysisk variant over Amazon konceptet. Men så bare med det unikke oveni at her kan man få tegnet et portræt af en berømt tegner, eller man kan møde alverdens celebrities, eller man kan købe produkter der bare ikke kan købes on-line
For ud over at kunderne gerne vil have Amazon-nemhed i butikken bruger de smartphonen til andre ting. Showrooming er det mest udbredte, det vil sige at man checker priser på produktet mens man står i butikken, det gør 54 procent af kunderne ved større indkøb, de checker også detaljer i produktinformation – det gør 51 procent. De amerikanske butikker opmuntrer brug af smartphone i stedet for at bekæmpe udviklingen, de forsøger at give kunderne alle Amazons fordele – plus en fysisk butik og oplevelse.
Og så er der en klar tendens i retning af små special serier af tøj, mode der kun kan købes i den fysiske butik, de små special serier umuliggør også showrroming med prissammenligning – der er nemlig ikke noget at sammenligne med. Man kan også give noget unikt oveni – men kun i butikken. Jeg var i Paris i sidste weekend, og her købte jeg en CD i FNAC, hvor butiksudgaven var bundled med en ekstra – gratis CD, men KUN i butikken, ikke online.
Hvordan ser fremtidens fysiske butik så ud. Den er ofte mindre, og ofte mere et showroom end så meget andet. Den har jo hele lageret på nettet og kanon-hurtig levering. Best-Buy, der er USA’s svar på El-giganten er ved at eksperimentere med butikker der er 20 procent mindre end tidligere standard-format. Borders kæden af boghandler går fra standard butikker på 1800m2 helt ned til butikker på 200m2. De er også fleksible, det kan være alt fra pop-up stores der forsvinder efter jul, til shop i shop koncepter, tema-baseret.
Og web integrationen går begge veje. Jeg bestiller i butik og får leveret lynhurtigt derhjemme – eller i butik. Jeg bestiller derhjemme og henter i butik, gaveindpakket og det hele. Butikker der overlever ved også alt om kunderne, de bruger ressourcer på IT systemer der spiller sammen på tværs mellem web og butik, og de analyserer alt i alle ender og kanter rent datamæssigt.
Fremtidens – og allerede nutidens – juleindkøb foregår med digital overfrakke. Butikker der forstår at udnytte de spændende muligheder og skabe nye oplevelser overlever.
Glædelig jul
Bestyrelsesformand, Innovation Lab
Foredragsholder og konsulent
Videnkilde og storinspirator, af Computerworld kåret til en af Danmarks ti mest indflydelsesrige IT personer og af Børsens Nyhedsmagasin valgt til mest nyskabende danske IT personlighed. Uddannet boghandler.
Ville egentlig læse psykologi, men brugte i stedet sin tæft for menneskevæsenet til forudsigelse af PC’ens indtog og stiftede Danmarks første og største leverandør af PC’er, DanaData. Startede senere Danmarks dengang største internetvirksomhed, TDC Internet.
Siden 2000 har Preben været involveret i en række teknologi- og forskningsorienterede aktiviteter (bl.a. IVS – det nuværende Northcap partners, Århus Universitet og Alexandra Institutet).
I 2001 startede Preben Mejer desuden Innovation Lab, der er et videnscenter omkring den nyeste teknologi.
Preben Mejer vandt Juryens Ivækstpris i 2011.