Tags: Finansiering
Bestyrelsesformand, Innovation Lab
Foredragsholder og konsulent
05.11.2012Jeg sidder i Advisory Board for Northcap Venture Partners - En af de mest succesfulde danske venture selskaber, kåret til en af verdens 100 bedste.
Hvad er det vi kigger på når vi ser på virksomhederne? Der er nogle helt centrale og gennemgående ting, der kendetegner en succesfuld ny virksomhed:
1. Founder Team
Se allerførst på passion og evnen til at definere og sælge produkt og eksekvere i en lille gruppe. Glem de fine CV’er og flotte MBAer – indtil det giver mening og rekruttere sådanne. Nogle af de bedste internationale succeser er skabt af folk der har forladt deres uddannelse og sprunget ud som entrepreneur.
Hvis der er et stærkt element af teknologi i casen, skal der også være en teknisk co-founder. Hvis der er flere founders, er det vigtigt, at de har afklaret rollerne fra start, og at der er én, som er den drivende kraft.
Som investor skal man også lægge vægt på, om der kan arbejdes sammen med founder – lyttes der fra founders side og er founder klar på et modspil?
2. Stærkt Produkt
Et stærkt produkt er elementært, men det er vigtigt at det holdes simpelt i starten (”minimum viable product”) – derfor: Pas på med overdesignede produkter.
3. Ambitionsniveau
Ambitionsniveauet skal være stort og altid internationalt. Men fødderne skal være på jorden mht. strategi og med fokus på det output den valgte forretningsmodel giver.
Det er vigtigt at koble forretningsmodel med ambitionsniveau. Hvis den er meget ”push salg”-fokuseret har det særlige udfordringer. Hvis forretningsmodellen tilmed er meget face-to-face intensivt salg, så har det igen yderligere udfordringer. Det er ikke altid, at en enormt hurtigskalerende viral og ren pull model kan lade sig gøre. Ambitionsniveauet skal sættes i et fornuftigt forhold til forretningsmodellen.
Vi er konstant på jagt efter IT virksomheder der opfylder disse kriterier, og står klar med hjælp, sparring og penge til at udvikle den næste danske IT succes.
Jeg modtager respons – gerne på Google+