Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Lær hvorvidt kundeloyalitet er en mulighed for dig

Hvorfor er kundeloyalitet så vigtig?

Et stærkt kundefundament er i høj grad baseret på loyale kunder. Dine loyale kunder fungerer som talspersoner for din forretning eller dit brand, og det er derfor essentielt, at du indtænker denne kundegruppe i din markedsføring.

E-mail markedsføring og sociale medier er i dag nogle af de mest foretrukne værktøjer til at nå ud til kunderne med, men der findes faktisk en metode, hvormed du kan komme helt ned i lommen på dine kunder: Nemlig SMS-markedsføring.

I dette indlæg kan du læse om hvorfor kundeloyalitet er så vigtigt, og hvordan du kan opnå et solidt og trofast kundefundament via sms-markedsføring

Kundeloyalitet – ”a two-way street”

Når man taler om kundeloyalitet, så taler man om tilbagevendende kunder, der foretrækker din forretning eller dit produkt frem for andres. Det er de loyale kunder, der skaber grobund for en sund forretning, men alligevel bruger mange virksomhedsejere og forretningsdrivende enorme resurser på kunderekruttering i stedet for at lægge penge og energi i deres eksisterende kunder.

At favne bredt og smide store summer af penge efter potentielle nye kunder giver dog oftest et langt mindre investeringsafkast, end hvis man retter sin markedsføring mod sine eksisterende kunder. Naturligvis skal du opbygge din kundegruppe, men du skal gerne fastholde dine gamle kunder samtidig.

Derfor er du nødt til at betragte kundeloyalitet som en ”two-way street” – dine kunders loyalitet er nemlig dybt afhængig af, hvor loyal du selv er over for dem. Med andre ord: læg din energi i at vise dine eksisterende kunder at du sætter pris på dem, og du vil opnå større succes med din markedsføring.

Sms-markedsføring er en ofte overset markedsføringsmetode, men faktisk er netop sms-markedsføring et genialt værktøj til pleje af nuværende kunderelationer og til at udvide din kundegruppe.

5 simple grunde: Derfor bør du benytte sms-markedsføring

1. Små priser – større investeringsafkast(ROI)!

En sms koster kun få øre, og selv små virksomheder kan derfor komme i gang med deres sms-markedsføring for blot 350-400 kr. om måneden. Det er langt billigere end at udsende ugentlige nyhedsbreve, som sjældent opnår en åbningsrate på mere end 30%. Vi åbner derimod 98% af de sms’er vi modtager, hvilket gør din chance for at få dit budskab igennem samt opnå et langt højere investeringsafkast, betydeligt større!

2. Kunderne får direkte besked

Du behøver ikke bekymre dig om, hvorvidt dine mails ryger i et spamfilter eller om dine modtagere gider klikke på dine links og gå ind på din hjemmeside – med sms’er kommer dit budskab direkte til dine kunders sms-indbakke og bliver oftest åbnet i det øjeblik beskeden er modtaget! Hos InMobile har Søren oplevet, at kunderne der benytter deres sms-markedsføringsservices kan have kunder stående i butikken allerede få minutter efter sms-beskeden er sendt.

3. Kunderne inviterer dig selv indenfor

Ligesom med e-mails må du selvfølgelig ikke sende sms-beskeder til kunder, der ikke har givet dig lov til dette. Men når du har fået lov til at sende dine kunder sms’er, så kan du også være sikker på at kunden har en reel interesse i at modtage tilbud fra dig.

4. Du kommer lige til sagen

En sms-besked giver ikke plads til mange svinkeærinder og søforklaringer. Du kan få dit budskab igennem med få ord, og dine kunder forventer sjældent mere af en sms. Dvs. du sparer tid og ressourcer på at designe og udvikle reklamer eller nyhedsbreve, som du alligevel ikke får nær så høj og hurtig respons på.

5. Du kan afvikle kampagner med kort varsel

Har du et overskydende lager af varer? Skriv en sms til dine kunder og tilbyd dem en super pris på disse. Har du en restaurant/café eller lignende, kan du fx oprette kampagner baseret på dagens vejr - er det stegende hedt udenfor; tilbyd dem en gratis vand/sodavand, hvis de bestiller en hovedret e.l.

Det er disse små tiltag, der ud over, selvfølgelig, at være et salgsfremstød, også fremstår som en venlig gestus, der gør at dine kunder foretrækker at handle eller spise hos dig næste gang.

Du kan læse mere omkring principperne bag sms-markedsføring og dertilhørende sms gateway her.

Sms-markedsføring optimerer kundeloyaliteten

Hos Kokken & Jomfruen har man oplevet en markant stigning i kundeloyaliteten efter at være begyndt at benytte InMobiles sms-markedsføringsservices. Med henblik på at opnå større overblik og indsigt i den generelle kundeoplevelse skræddersyede vi en løsning, der gjorde det muligt at følge op på kundernes ordrer via et automatisk sms-system.

Systemet er ganske simpelt: Når maden er leveret og spist, modtager kunden en sms fra Kokken & Jomfruen, hvori der spørges ind til om maden var tilfredsstillende. Kunden kan besvare sms’en med et simpelt JA/NEJ eller uddybe deres oplevelse, hvis de ønsker.

Dette er værdifuld viden, som kunderne førhen holdt for sig selv, men som man hos Kokken & Jomfruen i dag kan bruge aktivt i markedsføringen og til at få et overblik over den generelle kundetilfredshed. Denne viden giver mulighed for at imødekomme kundernes ønsker eller reagere konstruktivt på en eventuel dårlig oplevelse, hvilket danner grundlaget for et loyalt kundefundament.

Sms-markedsføring er blot en af måderne

Sms markedsføring er blot en af de måder, hvorpå du kan skabe kundeloyalitet. Og sociale medier, e-mail markedsføring, virksomhedsblogs samt er bare nogle af de få øvrige metoder til at skabe kundeloyalitet gennem online medier.

Når blot fokus dit er på at opbygge vedvarende kunderelationer offline og online, og ikke blot ser kunderekrutteringen som et enegangsforetagende, så vil du på sigt opnå stor effekt af den opbyggede relation.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Head of Owned Media, GroupM

Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.

Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.

Mød Nicolaj på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Når man vælger at foretage store ændringer på sin hjemmeside, så skal man ofte tænke ekstra meget over skiftet, fra søgemaskinernes vinkel. Et sådan skift kan være grundet nyt design, ny platform eller et helt nyt navn.

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Vi fortsætter vores fokus på webshops. Nicolaj Hovmand Nielsen giver dig her tips til at arbejde med SEO, så du kan komme forrest i kampen om kunderne.

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Administration

Bliver 2015 året, hvor du får en blog for din virksomhed? 

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Administration, IT

Læs med, hvis du gerne vil blive lidt klogere på bloggermarkedsføring, og hvordan du med fordel kan benytte det som en del af din fremtidige markedsføringsstrategi.

Head of Owned Media, GroupM

Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.

Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.

Mød Nicolaj på Google+


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her