Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring
Når man vælger at foretage store ændringer på sin hjemmeside, så skal man ofte tænke ekstra meget over skiftet, fra søgemaskinernes vinkel. Et sådan skift kan være grundet nyt design, ny platform eller et helt nyt navn.
I alle af de ovenstående situationer vil der være vigtige elementer at have styr på, inden skiftet finder steder. Listen herunder fremviser en række af de vigtigste, men er dog ikke fyldestgørende – og specifikke situationer kan påkræve andre trin i processen.
• Opsæt 301 redirects fra gamle til nye domæne
• Tjek at eksisterende redirects stadig er aktive
• Tilmeld alle versioner af gamle domæne i Google Search Console (se eksempel herunder)
• Tilmeld alle versioner af nye domæne i Google Searhe Console
• Benyt ”Change of Address” i Google Search Console
• Tilmeld nyt sitemap til Google Search Console
• Overvej hvorvidt der skal opsættes geografisk håndtering (hreflang-tag)
• Opsæt Bing Webmaster Tools og benyt ”Site Move”
• Tjek alle interne links for fejl
• Tjek funktionaliteten af Google Adwords, Google Analytics, Facebook Tracking Pixel o. lign.
• (Kun Wordpress) Check korrekt URL under ”General Setting”
Eksempel: Der skal for både det gamle og nye domæne være opsat en profil i Google Search Console for; (a) www, (b) uden-www, (c) https og (d) uden-www https.
Med en Google-søgning på hver af disse områder, vil du hurtigt kunne finde en guide til hver af de fremsatte punkter. Listen er ment som en checkliste således, du er sikret at have gennemført/overvejet alle punkterne.
• Tjek hvordan plaformen/designet håndterer URL strukturen (se eksempel herunder)
• Opsæt korrekt 301 redirects hvis ændring af URL forekommer
• Tjek hastigheden af ny hjemmeside/platform
• Tjek at alle sider har korrekte H-tags – én H1 og korrekte H2’er
• Tjek at de korrekte produkt-/kategoritekst er tilknyttet
• Tjek at hjemmesiden har enten en responsiv- eller mobilversion
• Tjek at sidetitler og metabeskrivelse er korrekte
• Tjek at billeder har korrekte img-alt tekster
• Tjek at udgående links stadig er funktionelle
• Tjek af designet har de korrekte muligheder for deling på sociale medier
Eksempel: MobilCovers.dk står overfor et skift fra Shopify til Magento, hvor URL håndteringen har været afgørende. Eksempelvis er muligheden for niveau i URL strukturen større, og situationen med ”.dk/apple/ipad-2” er således en mulighed.
Ved hvert skift – om det er domænenavn eller platform – er det vigtigt altid at analysere situationen før, efter og under skiftet.
Under skiftet kan du f.eks. benytte Google Analytics, hvor det eksempelvis vil være relevant at kigge på 404-fejl (Realtid -> Oversigt).
Efterfølgende kan det være oplagt at sammenligne elementer som gns. besøgstid, konverteringsprocent og mængden af organisk trafik. Benyt endvidere Google Search Console til at få vigtige informationer omkring CTR samt placeringer, som ligeså kan opnås igennem diverse tracking-programmer.
Head of Owned Media, GroupM
Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.
Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.
Mød Nicolaj på Google+