Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Fire SEO-tips for den nystartede webshop

Er du netop sprunget ud som webshopejer, vil jeg her give dig fire skarpe tips til at kickstarte dit arbejde med søgemaskineoptimering (SEO).

I dette indlæg vil jeg primært fokusere på dig, der sælger fysiske produkter. Har du dog en helt ny hjemmeside, vil der, ligegyldigt hvad du sælger, være noget at hente her mht. den helt basale on-page SEO.

Få optimeret din hjemmeside

Det vigtigste, når du går i gang med SEO, er, at fundamentet er på plads - det vil sige din hjemmeside. Google har mere end 200 forskellige faktorer, de vægter hjemmesider ud fra. Nogle af de vigtigste handler om din egen hjemmesides performance.

Tip 1
Sørg for, at din hjemmeside loader hurtigt. Du kan tage Googles egen test her. Det vil ikke blot gavne din SEO men også den overordnede brugeroplevelse. Loader din hjemmeside for langsomt, koster det.

Tror du mig ikke? Hvad ville du sige, hvis jeg fortalte dig, at ét enkelt sekund ekstra på load speed vil koste Amazon $1.6 milliarder kroner?

Læg især dit fokus på dine produkt-sider, som ofte er tunge ift. tekst- & billedmateriale. Hvis loadtiden her er lang, mister du både kunder og værdi hos Google.

Tip 2
Hav styr på din URL-struktur. Det er super nemt, hvis du arbejder i nogle af de mest gængse CMS’er, såsom Wordpress, Prestashop eller Shopify.

Del dine URL’er op, sådan at dine kategorier hedder domæne.dk/kategori/kategorinavn. Det gør hjemmesiden nem at læse for Google og gør, at din hjemmeside bliver indekseret og læst korrekt.

Tip 3
Undgå “tynde sider”. Med dette menes sider, hvor der ikke er noget væsentligt indhold på. Et sted, alt for mange nystartede webshops går galt, er, når de ikke får skrevet nogle ordentlige produktbeskrivelser til deres produkter.

Tag fx produktet Tipi telt med blomster hos webshoppen Barnets Verden. Her har man skrevet lige godt 150 ord om produktet, henviser til kategori (intern linkbuilding) og ridser kort op, hvad det er, at kunden her kan købe. Det viser Google, at der er noget at finde på denne side, og at de derfor skal lægge mærke til siden. Og mere behøver du faktisk ikke.

Har du ikke ressourcerne til at skrive produktbeskrivelser, vil jeg anbefale, at du sætter “no-index” på disse sider, hvis vi snakker om et stort antal. Altså fortæller Google, at de skal se bort fra denne side i søgeresultaterne.

Tip 4
Få nogle relevante links ind til din webshop. Linkbuilding er en disciplin i sig selv, som jeg ikke vil komme alt for meget ind på. Det går basalt ud på at få andre hjemmesider til at linke til din webshop. Det kan eksempelvis være leverandører og samarbejdspartnere, der kan vise, at I arbejder sammen. Hav fokus på links til forsiden og sørg for, at links til dine vigtige kategorier fremgår derpå – både i menu og evt. i tekst på selve forsiden.

Det var altså fire nemme tips, du hurtigt kan implementere i din egen webshop og komme i gang med jeres SEO-arbejde.
Det er vigtigt at huske på, at SEO kun er én markedsføringsgren - og en langsigtet en af slagsen. Som nystartet er det også værd at se på PPC, der kan skabe salg nu og her.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Head of Owned Media, GroupM

Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.

Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.

Mød Nicolaj på Google+

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: IT, Kommunikation & Markedsføring

Når man vælger at foretage store ændringer på sin hjemmeside, så skal man ofte tænke ekstra meget over skiftet, fra søgemaskinernes vinkel. Et sådan skift kan være grundet nyt design, ny platform eller et helt nyt navn.

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Administration

Bliver 2015 året, hvor du får en blog for din virksomhed? 

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Administration

Bliv klogere på, hvorfor du skal fjerne ressourcer fra kunderekruttering, og skabe kundeloyalitet hos dine eksisterende kunder. Du får 5 grunde til, hvorfor sms markedsføring kan være måden at skabe kundeloyalitet.

Nicolaj Hovmand Nielsen
Head of Owned Media, GroupM
Tags: Administration, IT

Læs med, hvis du gerne vil blive lidt klogere på bloggermarkedsføring, og hvordan du med fordel kan benytte det som en del af din fremtidige markedsføringsstrategi.

Head of Owned Media, GroupM

Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.

Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.

Mød Nicolaj på Google+

HOLD DIG OPDATERET MED NYT FRA IVÆKST

GÅ ALDRIG MERE GLIP AF DET BEDSTE TIL DIN VIRKSOMHED

I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her