Tags: Administration, IT
Der findes flere og flere virksomheder, der benytter bloggermarkedsføring som en aktiv del af deres markedsføringsstrategi - men hvorfor er det egentlig, at de benytter disse? Hvad får de ud af det? Og hvordan gør de det?
Læs med, hvis du gerne vil blive lidt klogere på bloggermarkedsføring, og hvordan du med fordel kan benytte det som en del af din fremtidige markedsføringsstrategi.
Hvorfor benytte bloggermarkedsføring?
Undersøgelser i 2013 viste, at blogs er den tredje mest indflydelsesrige ressource i forbrugernes købsproces.
Det betyder, at du ved at være repræsenteret på de rigtige blogs, har et forspring i forhold til dine konkurrenter.
Hvad betyder det, at forbrugerne benytter blogs i købsprocessen?
Helt enkelt betyder det, at forbrugerne bruger blogs til at udvælge præcist hvilket produkt, de skal købe.
Med blogs er det muligt at påvirke beslutningsprocessen på flere niveauer: Blogs kan være med til at skabe behovet (dette ses ofte inden for modebloggere, når en ny trend opstår), de kan repræsentere dit brand, når forbrugerne er i søgefasen (hvilket produkt skal jeg vælge til behov X?), eller de kan benyttes i de afsluttende købsfaser, hvor fokuspunkterne ofte ligger på spørgsmål omkring evalueringer af købsalternativer.
Hvad kan din virksomhed få ud af bloggermarkedsføring?
1. Branding af din virksomhed og dine produkter over for en eksisterende målgruppe eller en potentiel ny målgruppe.
2. En markedsføringskanal baseret på ærlighed og personlige erfaringer, som forbrugerne har højere tiltro til end andre medier.
3. Benyttelse af et medie hvor en eksisterende tillid i mellem mediet og forbrugerne kan overføres til dit produkt og din virksomhed.
4. Markedsføring over for et købsglad publikum (jf. købsprocessen).
Hvordan benytter du bloggermarkedsføring (step-by-step)?
Mange af tankerne omkring bloggermarkedsføring trækker rødder fra relationship marketing og går i al sin enkelthed ud på at opbygge relationer.
Følg denne step-by-step guide, så er du allerede kommet godt i gang med din bloggermarkedsføring.
Introsteps bloggermarkedsføring
1. Beslut hvorvidt det er dine produkter, din virksomhed eller dig som person, som skal brandes igennem bloggermarkedsføring.
Beslut hvilken målgruppe du ønsker brandingen overfor. Afsøg markedet for relevante bloggere på baggrund af førnævnte.
Følgende steder kan være relevante steder, at finde bloggere:
a. Bloglovin.com
b. facebook.com/groups/ungebloggere/
c. Google plus
d. Overskrift.dk
e. Google.dk/blogsearch
Råd til valg af udvælgelse af bloggere
Afsøgning af relevante blogs kan være en svær proces, men hvis du gør dit grundarbejde rigtigt, så har du mulighed for at opbygge meget værdifulde relationer, som på sigt kan være både fordelagtigt for dig og bloggeren.
Følgende råd kan benyttes:
a. Bloggeren. Er der et match mellem bloggeren og din virksomhed?
b. Bloggens læsere. Er der et match mellem hans/hendes målgruppe og produktet? Research på området kan være påkrævet.
c. Udvælg den gode blog!
Udvælg altid de gode bloggere, som kan beskrives ud fra følgende:
a. Den gode blogger skriver for at løse en problemstilling hos sine læsere.
b. Den gode blogger har indsigt i sin målgruppe.
c. Den gode blogger har forstand på vigtigheden af Google.
Udvidet bloggermarkedsføring
2. Opbyg værdifulde relationer med bloggerne samtidig med, at der skabes forståelse for, hvad netop den enkelte blogger ønsker.Opbyg derfor et stærkt netværk af gode bloggere, som opfylder før-opstillede krav. Benyt e-mail samt sociale medier til at have overblik over dine bloggere.
3. Inviter disse bloggere forbi til at besøge din virksomhed, lad dem forstå præcist, hvad der gør jeres produkter/virksomhed unik ift. konkurrenterne.
4. Lyt til bloggerne! Det er vigtigt at lytte til bloggerne, hvis de f.eks. spørger til muligheder for events, besøg eller ændringer af hjemmesiden. Dette gør, at de føler, de er en del af et netværk, som der bliver lyttet til og er værdsat.
Head of Owned Media, GroupM
Nicolajs primære fokusområder behæfter sig owned media området, med særligt fokus på SEO og CRO. Erfaringen er skabt igennem flere år i web- samt mediabureau branchen – samt en længere periode som selvstændig marketing konsulent i Asien.
Nicolaj har arbejdet med en række af Danmarks største e-commerce indenfor SEO og CRO,; hvilket blandt andet tæller Bolia og XL BYG.
Mød Nicolaj på Google+