Hvornår skal du stille dig tilfreds med dine placeringer på Google?
Hvis du ser på Google KeyWord Planner, at der er 22.000 søgninger i gns. hver måned på dit vigtigste søgeord, hvordan skal du så forholde dig til det?
Hvis du ser en stor virksomhed have 1.pladsen på dit vigtigste søgeord, mister du så modet?
Hvilket ambitionsniveau har du og din SEO ekspert, og hvad spiser han dig af med?
Hvis du, som rigtig mange andre iværksættere, undervurderer betydningen af en topplacering på Google, så skal du virkelig "pay attention" nu og læse denne SEO case.
Først vil jeg dog gerne understrege, at denne SEO case ikke repræsenterer alle brancher og alle søgninger på Google. Men den bør virkelig give dig stof til eftertanke.
I Januar 2017 fik jeg købt domænet ingefærshots.dk. Jeg så nemlig, at der, i gennemsnit hver måned, er hele 22.000 søgninger på ordene "ingefærshot" og "ingefærshots"
På 1.pladsen på "ingefærshots" var Meny.dk, og jeg tænkte da "Den tager jeg sgu meget nemt".
Jeg fik hurtigt bikset en blog sammen, selvom den ikke er speciel køn at se på.
Jeg satte Camilla, én af vores 90 dygtige skribenter, til at skrive nogle fede artikler og opskrifter på siden.
Siden fik en omgang onsite SEO, som du kan læse mere om på klikko.dk/seo - hvilket iøvrigt er Danmarks største SEO guide i 2017.
Nogle dage senere, i starten af februar 2017, var den så indekseret på Google:
Men sørgeligt nok på side 4.
Som de fleste ved, så er det ikke nok blot at have et domæne, som matcher.
Google har godt og vel 200 ranking faktorer, som du kan læse mere om på https://www.dadkhah.dk/googles-200-ranking-faktorer/
Èn af de vigtigste faktorer er Backlinks, og hvis du ikke har backlinks til din side, så opnår du ALDRIG topplaceringer. Ihvertfald ikke på konkurrenceprægede søgeord, hvilket må siges at være stort set alt nu om dage.
Så jeg gik i gang med en linkbuildingkampagne, fra varieret strategier, og det gav pote.
Godt og vel 2 måneder senere var jeg på forsiden på ordet "ingefærshots", og jeg var glad, lige indtil jeg så trafiktallet.
Selvom en 7.plads på 2 måneder er flot, og en CTR på 8,64 % er skidegodt, så fik jeg ikke decideret glædestårer af 14 kliks.
Specielt ikke, når jeg havde brugt rigtig meget tid og penge på projektet. Men jeg gav ikke op.
Jeg fortsatte min linkbuildingkampagne, og cirka 1 måned senere var jeg i toppen af Google.
Det vil sige, at godt og vel 90 dage efter, jeg havde sat siden online, var jeg i toppen på Google på det vigtigste søgeord, og det kunne da ses og mærkes på trafikken
Hele 93 kliks var jeg oppe på, hvilket er noget af en forbedring på de 14 kliks. Hvorfor? Fordi jeg også opnåede en CTR på 34 % !!
Men nu er der også forskel på en 2.plads og en 1.plads, og det kan ses på forskellen her:
Som du kan se, så klikkede godt 50 % af Google søgninger på ingefærshot.dk d. 04 juni 2016, og det gav 115 kliks.
Google KeyWord Planner foreslår et bud på AdWords på 6,76 kr. pr. klik.
Hvis jeg skulle have samme mængde trafik fra AdWords, vil det med andre ord koste mig 115 x 6,76 kr. = 777 kr. FOR ÈN DAG!
Men nu er ingefærshots.dk i toppen af Google på "ingefærshot" og "ingefærshots", og den høvler ind med trafik hver eneste dag - GRATIS!
Og erfaringen viser, at når først en side er i toppen af Google, så er den der i RIGTIG lang tid, dvs. min investering på de få måneder kommer til at holde i rigtig lang tid.
Derfor er SEO en god investering, men kun hvis du gør det rigtigt. Hellere 1-2 søgeord i toppen end 10 nederst på side 1.
Hvis du gør brug af en SEO ekspert, så er det vigtigt, at du stiller ham disse spørgsmål:
1. Har du optimeret min side efter SEO Best Practices 2017? Du kan ovenikøbet bede ham om at læse guiden på klikko.dk/seo og bruge det som en tjekliste.
2. Skaber du backlinks til min side? Hvis ja, hvilke backlinks er det? Du skal sørge for at få en oversigt og kræve fuld gennnemsigtighed.
Hvis du ikke har tilknyttet en SEO ekspert, så skal du i gang nu! Undertegnede står gerne til rådighed, hvis du har brug for hjælp!
Onlineekspert, CEO, Klikko
Mohammad Dadkhah startede sin karriere inden for online markedsføring i 2005 med Google AdWords. Siden er hans kompetencer udvidet til Google Analytics, website optimering, Facebook Ads og Søgemaskineoptimering.
I august 2012 udkom hans bog Online Marketing: Den Røde Tråd, som har samlet alle gode råd og anbefalinger til nemme og udførlige gør-det-selv metoder.
Mød Mohammad på Google+