Der er mange råd til, hvordan du øger salget på din hjemmeside, men min erfaring viser, at brugervenligheden er absolut topprioritet. Det har jeg lagt meget stor vægt på, når jeg har rådgivet virksomheder i website optimering.
Brugervenlighed kan defineres på flere måder, her er nogle af mine eksempler:
Struktur, hastighed og tekster
Struktur er først og fremmest det vigtigste, nemlig måden du bygger din hjemmeside på. Hvis du er en advokat, som arbejder med kundeklausuler og ejendomsret, så er det vigtigt, at du har en underside til hvert arbejdsområde. På den måde får du mulighed for at være mere specifik omkring dine arbejdsområder/produkter og får mulighed for at skrive bedre argumenter for, hvorfor man skal handle hos dig.
Hastigheden kan være en direkte påvirkning på brugervenligheden og din søgeoptimering. Hvis din side er for langsom til at loade, så vil brugeren blive utålmodig og klikke sig ud igen. Hastigheden bliver tit og ofte påvirket af din servers hastighed, nede&- oppetid men naturligvis også dine filer på siden. Hvis du har tunge billeder eller videoer, så vil du opleve en negativ effekt på din sides hastighed.
Tekster er essentielle at have på siden, men de skal ikke være for lange. Undersøgelser viser, at hvis dine tekster er over 400 ord, så vil over 50 % af dine besøgende ikke læse teksten færdig.
Indhold og billeder
Indhold skal vurderes på, hvad der er relevant. Menupunkter såsom vision og mission er nok lidt for brugt og desuden i de fleste tilfælde komplet irrelevante. Naturligvis ønsker alle virksomheder at være de bedste, førende, største osv. Brug hellere pladsen og energien på at fortælle, HVORFOR man skal købe af dig.
Billeder skal være skarpe og professionelle. Du må aldrig tage et billede med dit digitalkamera og uploade på din side, det forringer din chance for at virke seriøs. Tit og ofte er belysningen, kvalitet mm. på digitalkameraer rigtig dårlige, så skaf dig en fotograf eller køb dig til billederne.
Navigation og kontakt
Den bedste navigation på en hjemmeside er en søgefunktion. 9 ud af 10 mennesker i DK er vant til at søge på Google, og når de besøger en side, så vil det heller ikke være et problem for dem at søge igen på selve siden, hvis siden er stor og har mange undersider. En søgefunktion fortæller dig også, hvad du mangler på din side, da du kan se søgningerne via f.eks. Google Analytics.
Kontaktformularen skal være tilgængelig stort set alle steder på din side. Husk på, at du nu har fået brugeren ind på din side, så gør det nemt for ham at komme i kontakt med dig. Gør din kontaktformular så simpelt som muligt, den skal ikke tage lang tid at udfylde.
Onlineekspert, CEO, Klikko
Mohammad Dadkhah startede sin karriere inden for online markedsføring i 2005 med Google AdWords. Siden er hans kompetencer udvidet til Google Analytics, website optimering, Facebook Ads og Søgemaskineoptimering.
I august 2012 udkom hans bog Online Marketing: Den Røde Tråd, som har samlet alle gode råd og anbefalinger til nemme og udførlige gør-det-selv metoder.
Mød Mohammad på Google+