Tags: Google AdWords, Salg
Enhver iværksætter ved (forhåbentligt) efterhånden, at de skal gøre brug af online markedsføring, hvis de skal have vækst i deres virksomhed.
Men til trods for, at der findes så mange værktøjer online, guides og bøger som du kan bruge, kurser du kan tage til, og mange talentfulde eksperter som kan hjælpe dig, så skal du vide, at online markedsføring bliver sværere med tiden.
Ja, du læste rigtigt – online markedsføring bliver sværere med tiden, og fra 2017 skilles fårene fra bukkene. Så hvis du ikke vil tabe til konkurrenten og spilde en masse penge, så spids ører nu!
Lad mig først forklare baggrunden for dette skræmmende indlæg. Nu har jeg været i AdWords verden i rigtig lang tid, og én af de første kunder, som jeg udarbejde Google AdWords annoncer for, var i 2005, som solgte legepladser.
Dengang var en gennemsnitlig klikpris på Google AdWords helt nede på 0,40 kr. på ordet ”legeplads”
Dvs. 100 klik på hans annonce kostede sølle 40 kr.
I dag foreslår Google AdWords en klikpris på cirka 27 kr.!
Dvs. 100 klik på ordet ”legeplads” vil koste 2.700 kr.!
For 5 år siden var gennemsnitsprisen på et klik på ordet ”bedemand” knap 23 kr. I dag foreslår Google AdWords en klikpris på 99 kr.
For 2 år siden var gennemsnitsprisen på et klik på ordet ”konferencecenter” omkring 30 kr. I dag foreslår Google AdWords en klikpris på 70 kr.
Hvordan tror du, at markedet ser ud om 1 år?
I februar 2016 ændrede Google måden at vise sine resultater på. Før i tiden havde de 3 AdWords annoncer over søgeresultaterne og cirka 5-7 annoncer ude i højre side. Men de har fjernet annoncerne i højre side og har i stedet øget en ekstra i toppen. Dvs. nu ser du typisk 4 annoncer øverst på Google, hvilket bl.a. er med til at skubbe de organiske resultater længere nede. Googles argument er, at det skulle gøre auktionen billigere, men alle dem som jeg har talt med, forudser blot, at auktionen stiger med tiden. For nu gælder det virkelig for alvor at være blandt top 4, og derfor vil klikpriserne for disse placeringer også stige.
Det betyder ganske enkelt, at du skal forvente hård konkurrence og budgetter, som du måske ikke kan være med på, og lad mig desværre tegne et dystert billede.
Hvis du er en bogholder, så skal du forvente en gennemsnitlig klikpris på 70 kr. nu. Hvis din hjemmeside konverterer med 1 %, altså at du skal have 100 kliks, før du får et salg, så vil det betyde, at en ny kunde vil koste dig 7.000 kr.!
Bogholderen vil nok sige: ”Det kommer helt an på, hvor meget kunden køber for, og hvor lang tid kunden bliver”
Det er også ganske korrekt, for nu og fremover SKAL du fokusere på livstidsværdi, også kaldet Customer LifeTimeValue som jeg skriver om i min nye bog Marketingbogen 2.0
Hvis det er en lille ordre eller en kunde, som blot er der i en kort periode, så er det en dårlig forretning.
Hvad hvis det er en kunde, som køber bogføring for 5.000 kr. pr. md. og er kunde i min. 3 år? Så taler vi pludselig om, at du har givet 7.000 kr. for at få en ordre på 180.000 kr. – så er det måske alligevel et røverkøb?
Jeg kan fortsætte med utrolig mange eksempler, men de kloge hoveder siger, at man ikke skal skrive for lange indlæg, so I better wrap it up.
Forvent, at klikpriser stiger på Google, og at det bliver dyrere at få en kunde.
1. Definér, hvad en kunde er værd for dig på sigt og allokér en værdi på hvert søgeord. Der er meget forskel på livstidsværdien af søgeordet ”bogholder” kontra ”årsregnskab”, da sidstnævnte søgeord sagtens kan være en lille engangsordre.
2. Hav styr på din tracking. Det er så utrolig vigtigt, at du har sat Google Analytics korrekt op, så du sporer alt på din hjemmeside, og du kan se, hvor dine kunder kommer fra.
3. Vær disciplineret med din markedsføring. Du skal allokere tid til det, og du skal tage det MEGET seriøst. Selv hvis du gør brug af en AdWords ekspert, så er det vigtigt, at du løbende involverer dig mere i optimeringen.
Gør dig selv en kæmpe tjeneste og ram rigtigt første gang. I min nye bog, Marketingbogen 2.0, viser jeg en komplet proces fra at købe et domæne, bygge AdWords til analyse og optimering. Hele guiden er en manual med illustrationer, og du ser en komplet showcase. Med bogen undgår du at lave dumme fejl, og du lærer at være effektiv og spare rigtig mange penge på din online markedsføring.
Onlineekspert, CEO, Klikko
Mohammad Dadkhah startede sin karriere inden for online markedsføring i 2005 med Google AdWords. Siden er hans kompetencer udvidet til Google Analytics, website optimering, Facebook Ads og Søgemaskineoptimering.
I august 2012 udkom hans bog Online Marketing: Den Røde Tråd, som har samlet alle gode råd og anbefalinger til nemme og udførlige gør-det-selv metoder.
Mød Mohammad på Google+