Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Op til 9 ud af 10 shopejere ser forkerte værdier i Analytics

 

Det er skræmmende, men desværre korrekt. De fleste shopejere er nok slet ikke klar over det, men når de måler afkast af deres online investering, så viser Google Analytics ”forkerte tal”, og her taler jeg specifik om e-handel funktionen i Analytics

 

Rigtig mange shopejere ser i deres Analytics konto, at de har haft en omsætning, som har givet en værdi, kaldet ”værdi pr. besøg” ( screenshot 1)


Værdi pr. besøg

 

Hvad er værdi pr. besøg?

En standard Analytics konto er faktisk meget simpel. I ovenstående tilfælde har der været 11.882 besøgende og 78.982 kr. i indtjening, hvilket så giver 6,65 kr. i værdi pr. besøg.
Altså 78.982/11.882 = 6.65 kr. i værdi? – ØH NEJ!

 

Men hvad er værdi?

Hvis du spørger mig, så vil jeg helt klart mene, at begrebet indtjening og omsætning er og burde være 2 forskellige ting. Indtjening burde helt klart være defineret som din nettoomsætning, hvorimod det i ovenstående tilfælde faktisk er din bruttoomsætning, altså før de faste variabler fratrækkes, som du faktisk pr. automatik i Danmark ikke er herre over.

 

Hvad er så de faste variabler?

Moms og fragt er variabler, som enhver shopejer ikke kan komme udenom. I nedenstående screenshot viser Analytics, at der har været en indtjening på 205.560,10 kr., men her skal man som shopejer ikke glemme, at indtjeningen er defineret som omsætning INKLUSIV MOMS! Det vises som SKAT i Analytics. Fragt vises som Levering

Det betyder, at der faktisk kun har været en reel omsætning på 164.448,08 kr. ex. moms. Dertil skal man så huske at trække fragt, varelager, administration, lønninger mm. fra.

 

Hvad er så det korrekte tal fra første screenshot?

Som vist i screenshot 1, så har der været 45 transaktioner, og tager vi udgangspunkt i gns. fragtpris på 96 kr., altså leveringsomkostning på 4.320 kr. og tager udgangspunkt i bruttoomsætning ex. moms, så har der blot været en indtjening på 59.730 kr. => 78.982,70 kr. minus moms og minus fragt, hvilket så faktisk blot giver 5,02 kr. i værdi pr. besøg. Det er oven i købet før varekøb! Værdien er altså mindre, end man tror.

 

Betyder det så meget?

JA! Hvis du tror, at du har en reel indtjening på fx 200.000 kr. pr. mdr., bare fordi Analytics viser dig det, så får du da noget af et chok, når du får slutresultatet af dit regnskab! Tag det her seriøst!

 

Kan du håndtere det?

Hvis du ikke ønsker at gøre noget ved det, så skal du blot huske på, at hver gang du ser indtjening og avance i Analytics, så er det tal inkl. moms og fx fragt

 

Hvis du gerne vil være foruden de faste variabler

E-handel i Analytics vises, fordi der på din kvitteringsside er implementeret en E-commerce kode, som viser transaktionsdetaljer såsom produkt, pris, antal, moms osv. De fleste nye shops har allerede koden implementeret på siden, så her er der blot tale om en modificering af koden, og du skal have fat i din shopudbyder, som skal udføre 2 simple steps. Hvis man ser på eksemplet fra screenshot 3, på en e-commerce kode ( vælg asynchronous Syntax ), så kan man se, at moms er defineret som Tax og Fragt er defineret som Shipping – disse 2 felter skal efterlades blankt! Gør man det, så vil Analytics ikke længere vise omsætningen inkl. moms, men derimod frasortere moms og fragt. På den måde får man et mere reelt billede af hvad omsætning er kontra indtjening.



 

Kan din shop eller shopudbyder ikke klare det?

SKIFT! En shop anno2013, som ikke kan håndtere denne funktionalitet eller skal have en vanvittig ekstra betaling for det, er ikke en shop, der er værd at samle på! Har du brug for hjælp eller leder du måske efter en ny shopleverandører, så kan jeg varmt anbefale at kontakte xlweb.dk, som arbejder med Smartweb systemet, som netop er udviklet til, at du selv kan definere, om hvorvidt du vil se omsætningen med eller uden moms/fragt

 

Fik du læst bogen?

Der er mange flere guldkorn til måling af ROI i min bog.

 

 

 

 

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Onlineekspert, CEO, Klikko

Mohammad Dadkhah startede sin karriere inden for online markedsføring i 2005 med Google AdWords. Siden er hans kompetencer udvidet til Google Analytics, website optimering, Facebook Ads og Søgemaskineoptimering.

I august 2012 udkom hans bog Online Marketing: Den Røde Tråd, som har samlet alle gode råd og anbefalinger til nemme og udførlige gør-det-selv metoder.

Mød Mohammad på Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Mohammad Dadkhah
Onlineekspert, CEO, Klikko
Tags: Kommunikation & Markedsføring

En 7.plads er ikke længere nok. Du skal op på 1.pladsen

Mohammad Dadkhah
Onlineekspert, CEO, Klikko
Tags: Google AdWords, Salg

Til trods for at der findes så mange værktøjer online, guides og bøger som du kan bruge, kurser du kan tage til, og mange talentfulde eksperter som kan hjælpe dig, så skal du vide, at online markedsføring bliver sværere med tiden.

Mohammad Dadkhah
Onlineekspert, CEO, Klikko
Tags: IT, Salg

De fleste har læst en del om Authorship og Authorrank på det seneste, og det har skabt både en del glæde hos mange men også ekstrem meget forvirring, så jeg skal forsøge at gøre det simpelt.

Mohammad Dadkhah
Onlineekspert, CEO, Klikko
Tags: IT, Salg

Der er mange råd til, hvordan du øger salget på din hjemmeside, men min erfaring viser, at brugervenligheden er absolut topprioritet. Det har jeg lagt meget stor vægt på, når jeg har rådgivet virksomheder i website optimering.

Mohammad Dadkhah
Onlineekspert, CEO, Klikko
Tags: IT, Salg

Troværdighed er et absolut must og dit bedste værktøj til at øge dit salg. Men hvordan viser du på din hjemmeside, at din virksomhed er troværdig?

Onlineekspert, CEO, Klikko

Mohammad Dadkhah startede sin karriere inden for online markedsføring i 2005 med Google AdWords. Siden er hans kompetencer udvidet til Google Analytics, website optimering, Facebook Ads og Søgemaskineoptimering.

I august 2012 udkom hans bog Online Marketing: Den Røde Tråd, som har samlet alle gode råd og anbefalinger til nemme og udførlige gør-det-selv metoder.

Mød Mohammad på Google+

 

 

 

 

 

 

 

 

 


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her