Tags: Tryghed
Mange iværksættere og ivrige ja-sigere går hen, og bliver eksperter i at tage munden for fuld med opgaver.
Problemet opstår især, hvis du ikke er realistisk, når du kigger på din kalender og ikke systematiserer din tilgang til, hvor meget du kan nå på en uge.
Og hvorfor skal du så forholde dig til det?
Det skal du, fordi det resulterer i, at du får lavet MINDRE end du kan på ugen, fordi en hvis portion tid, kræfter og energi går på at rydde op, lave lappeløsninger og undskyldninger på de opgaver du ikke kan levere eller leve op til.
Prøv at lav denne øvelse først. Gennemgå din forgange uge. Prøv at kigge den igennem.
Hvor meget fik du lavet i forhold til, hvor meget du gerne ville?
Hvor mange timer har du reelt, du kan arbejde?
Bruger du systematisk en kalender på din pc eller lign. til at føre en to do og arbejdsliste dag for dag?
Ca. 20 % af din uge bør være frigivet til administration og uventede opgaver.
Den ekstra tid skal du nok få brugt på uventede opgaver, hvis du ikke lige har noget administrativt.
Du kan f.eks. altid overraske nogle af dine kunder positivt ved at levere før tid eller give dem ekstra god service (hvilket jeg selvfølgelig altid anbefaler at gøre) .
Lav en liste over opgaver du ved er en del af din hverdag.
Hvor meget tid bruger typisk på den enkelte opgave.
Det er vigtigt at være realistisk omkring dit tidsforbrug.
Husk pauser i løbet af din dag.
Du skal jo undgå stress og huske at få luftet hjernen.
Så det kan være en god idé at putte pauserne ind i din plan.
Grundlæggende kan du arbejde efter min 50-10 regel, som i al sin enkelthed går ud på at arbejde 50 min. og så tage 10 min. pause. Når man skal performe og er sin egen chef – skal hjernen stadig have pauser, tanke op og være klar til de næste udfordringer.
Lav denne øvelse på din kommende uge
Hvis vi går ud fra, at du har en arbejdsuge fra 8-16 alle fem dage – så er der 40 timer.
Prioriter frokost – min. 30 min. Skriv det i kalenderen alle hverdage.
Skemasæt alle arbejdsopgaver med administration med +10 min. på dem alle, hvilket giver dig luft hele vejen rundt, hvis tidsrammen skrider. Det er især vigtigt, hvis du arbejder med mange afvekslende opgaver.
Sørg for at alle kunderelaterede opgaver bookes med ekstra tid, så du er sikker på, at du har tid nok til at løse dem.
All in all er min anbefaling, at du skaber dette overblik for dig selv, som gør livet meget nemmere, når du vender dig til det!
Byd Skema Dorthe velkommen indenfor. Om end så bare for en tid.
Direktør og virksomhedsrådgiver
Miella Lotus Sommer er en ildsjæl, der brænder for at hjælpe dig som iværksætter og selvstændig med at få mere succes.
Hun har selv gjort ALT i sin virksomhed lige fra opsætning af hjemmeside, til regnskab, til markedsføring osv. og kender derfor til mange af faldgrupperne.
Hvis du som iværksætter føler, at du er gået i stå (eller aldrig rigtig kommet i gang), så kan Miella hjælpe dig.
Hun er knivskarp til at spotte, hvor du spænder ben for dig selv, og god til at udarbejde en konkret handlingsplan med dig, så du ved lige præcis, hvilket skridt du skal tage nu.
Som virksomhedsejer er din største udfordring, at du kommer til at stirre dig blind på din virksomhed.
Derfor anbefaler Miella dig at få profesionelle øjne på din virksomhed, så du kan skabe bedre resultater.
Dette vil hun gerne hjælpe dig med!
Connect med Miella her: