Tags: Salg
Har du prøvet det? At stå der og fryse fast i øjeblikket, hvor du tænker, ”hvad skal vi nu tale om?” Og så kan der blive ekstremt stille og pinligt, hvis vedkommende du står over for tænker lige sådan.
Men smalltalk, chit chat eller hvad du nu kalder det, er en vigtig disciplin at få ind under huden, når du skal være din egen chef, sælge dig selv eller dine produkter. For det indgår i alle livets discipliner.
Du gør det garanteret allerede. Du tænker bare ikke på det som smalltalk. Men vi smalltalker alle sammen jævnligt med vores venner.
Tricket til at blive bedre til det, er også at forestille dig at det er din ven du taler med, og du gerne vil vise ham at du er vildt interesseret i at høre al sladderen fra hans weekend. Så stiller vi jo vildt mange spørgsmål og er interesserede i alle detaljer.
Samme procedure fungerer på dine kunder, kontakter og nye samarbejdspartnere. Mennesker elsker at tale om sig selv og at føle de kan bidrage med noget og hjælpe. Så hvis du spørger til, hvad de laver lige nu, hvor de var henne på ferie eller om de kan anbefale en god restaurant i lige netop deres område – så har du allerede plus point i deres bog.
Og dine kunder – de vil elske, hvis du kan huske næste gang I taler sammen, at barnebarnet havde fødselsdag – eller at de skulle på jagttur i Sverige, og du spørger nysgerrigt ind til hvordan det gik. Er du dårlig til at huske sådan noget, så lav notater til dig selv i dit kunde kartotek, CRM system eller i din telefonbog, så du kan bruge det aktivt.
Eksempelvis har jeg en gammel kollega, som altid huskede at skrive tillykke på fødselsdage, bryllupsdage osv. – også længe efter vi er stoppet med at arbejde sammen og er blevet gode bekendte. Men troligt får man en besked fra hende på mærkedagene med lykønskning. Og selvom jeg ved det er fordi hun er super god til at notere sig dem alle sammen i hendes kalender, så varmer det alligevel, hver eneste gang at hun husker det.
Prøv at give dig selv denne udfordring. Næste gang du skal til et arrangement ude i byen, hvor du ikke kender alle deltagere - det kan være et foredrag, en reception eller Tante Odas 70 års fødselsdag, så sætter du dig det mål, at du skal tale med 3 mennesker og vide noget nyt om dem inden du kommer derfra. Du skal lytte mere til dem end at selv tale – ud fra den gamle devise 2 ører, 1 mund. Så lyt dobbelt så meget, som du selv taler.
Du kan også vælge at booke dig selv til et helt nyt arrangement, der ikke ligger i kalenderen allerede. Og love dig selv, at tage alene af sted. Eller som minimum vinke pænt farvel til vennerne i indgangen og ”sige god fornøjelse” og så vælge at sidde ved siden af to nye mennesker ved hver pause, og dermed møde en lang række nye mennesker.
Fryser du fast i øjeblikket, så lad for guds skyld være med at glide over i snak om vejret eller noget andet dybt ligegyldigt, men spørg ind til hvad deres største udfordring er, ved det de arbejder med.
Tænk hvis de nævnte noget, du kunne hjælpe med?
Hvis du alligevel ryger ud i et fuldt fastfrosset samtalestop – så husk det er helt lovligt høfligt at sige til dem du taler med, ”Ved du hvad, jeg ville lige drible lidt videre og se om jeg ikke kunne møde nogle flere nye spændende mennesker her i dag, det er derfor, jeg er taget herhen.”
Af sted med dig – talk, talk, talk
Iværksætter hilsner
Charlotte Lotus Sommer
Direktør og virksomhedsrådgiver
Miella Lotus Sommer er en ildsjæl, der brænder for at hjælpe dig som iværksætter og selvstændig med at få mere succes.
Hun har selv gjort ALT i sin virksomhed lige fra opsætning af hjemmeside, til regnskab, til markedsføring osv. og kender derfor til mange af faldgrupperne.
Hvis du som iværksætter føler, at du er gået i stå (eller aldrig rigtig kommet i gang), så kan Miella hjælpe dig.
Hun er knivskarp til at spotte, hvor du spænder ben for dig selv, og god til at udarbejde en konkret handlingsplan med dig, så du ved lige præcis, hvilket skridt du skal tage nu.
Som virksomhedsejer er din største udfordring, at du kommer til at stirre dig blind på din virksomhed.
Derfor anbefaler Miella dig at få profesionelle øjne på din virksomhed, så du kan skabe bedre resultater.
Dette vil hun gerne hjælpe dig med!
Connect med Miella her: