Tags:
Freelanceøkonomien boomer, og i fremtiden vil flere og flere arbejde som freelancere. Derfor deler jeg her 5 tips, jeg godt selv ville have vidst, da jeg startede som freelancer for 5 år siden.
1) Netværk, netværk, netværk
Find andre freelancere og selvstændige, som du kan sparre med - enten som en del af en mastermind gruppe eller i et kontorfællesskab. Det er guld værd at kende andre, du kan dele succeser med og som forstår dine frustrationer, når venner og familie presser på for, at du burde få dig et “rigtigt job”.
2) Tag dig betalt
Mange freelancere starter med en alt for lav timepris.
Husker du at regne feriepenge, pension, løn under sygdom osv. med i din timepris?
3) Lav ikke gratis arbejde
Det hænger sammen med punktet ovenfor, men folk værdsætter ikke gratis arbejde. Få dem til at investere lidt, og de vil sætte mere pris på dit arbejde. Jeg ved, at mange er tilbøjelige til at arbejde gratis i starten for at opbygge en række cases, og det forstår jeg til fulde. Så sikrer du også i fremtiden, at folk ikke forventer, at din arbejdskraft er gratis.
4) Find din niche
Da jeg selv startede op inden for online markedsføring, fik jeg konstant at vide, at jeg skulle specialisere mig i fx SEO, e-mail markedsføring eller Facebook-annoncering. Det havde jeg bare ikke lyst til. Jeg er vild med hele spektret inden for online markedsføring. Derfor valgte jeg i stedet at blive ved med at løse mange opgaver inden for online markedsføring – men kun for én målgruppe: personlige brands og vidensvirksomheder.
Der er nemlig noget om snakken om det med den niche, for du kan ikke hjælpe alle med alt – så find din niche, hvad enten det er i form af en specialisering af ydelse eller målgruppe.
5) Husk at holde fri
Som freelancer kan man hurtigt ende med at arbejde nonstop, for der er kun dig selv til at sætte grænserne. Men husk at passe på dig selv, hold pauser og tag helt fri. Det lønner sig i sidste ende.
Ejer af WorkHero
Michelle Rødgaard-Jessen er ejer af WorkHero og ekspert inden for online markedsføring. Sammen med sit team hjælper hun især personlige brands og vidensvirksomheder med at optimere deres online tilstedeværelse, så de kan opbygge deres brands samt få flere leads og kunder. WorkHero arbejder 100% remote, og teamet er pt. Placeret i København, Chamonix i Frankrig samt Santiago i Chile.
På IVÆKST bloggen bidrager Michelle både med konkret viden om online markedsføring og personlig branding, men også om remote work og fremtidens arbejdsmarked.