Bloggen

Fem myter om remote work

5 myter om at arbejde Remote

Det er ikke nogen hemmelighed, at vi i Workhero er vilde med at arbejde Remote. Vi har ikke noget kontor, vi skal møde ind på i hverdagen, og vi tilrettelægger selv vores arbejdstid. For os giver det en frihed og fleksibilitet, vi ikke vil undvære. Når vi fortæller andre om vores arbejdsform, støder vi tit på fordomme, myter eller spørgsmål, om hvad det vil sige at arbejde remote.

Derfor har vi samlet fem myter om at arbejde remote, som vi hjertens gerne vil afmystificere. Og hvem ved, måske vil du blive inspireret til at arbejde som os.

1. Man arbejder ikke lige så effektivt, når man arbejder hjemmefra

Det er en myte, at folk, der arbejder remote, ikke er effektive. Faktisk viser studier, at folk, der arbejder remote, er mere effektive, end dem, der arbejder på kontor.

Vi undgår at blive forstyrret af kolleger, der lige skal have hjælp, og vi bliver ikke fanget i en snak ved kaffemaskinen. Arbejder du fx bedst om aftenen? Fint! Så arbejder du primært om aftenen. Arbejder du bedst, hvis du har været nede at træne om morgenen, så er det det, du gør!

Derudover har folk, der arbejder hjemme, det med at gøre op for overspringshandlinger, da det ikke skal se ud, som om man ikke laver noget.

2. Det er ensomt at arbejde remote

Der er nogle, der tror, at man bliver ensom af at arbejde remote, men det behøver ikke nødvendigvis at være tilfældet. Selvom vi ikke møder vores kolleger over kaffemaskinen, betyder det ikke, at vi ikke har kontakt med hinanden. Det foregår oftest bare over mail eller Skype.

Vi kan arbejde alle steder fra - ikke kun hjemme. Så ofte arbejder vi fra caféer, biblioteker, kontorfællesskaber eller hvad der ellers er i nærheden, hvis vi har brug for at arbejde ude blandt andre mennesker.

Samtidig giver remote work også mere plads til at ses privat med venner og familie, da den tid vi bl.a. sparer på transport kan bruges på nogle sjovere ting såsom at være sammen med familien. De fleksible arbejdstider gør det også muligt at planlægge begivenheder, som der måske ellers ikke ville være plads til i en travl hverdag.

3. Vi arbejder i vores nattøj

Ærligt? Ja, personligt arbejder jeg ofte i mit nattøj! Men det er udelukkende fordi, jeg elsker at tage en rolig arbejdsmorgen i sengen.
Men nej, ikke alle remote workers arbejder i nattøj. Vi skal jo have pænt tøj på (på overkroppen i hvert fald) til vores Skype-møder ;)

4. Arbejder alle remote workers ikke bare fra en strand?

Vi ved godt, at det er de digitale nomader, der har fået mest opmærksomhed, når der snakkes remote work, men vi arbejder sjældent eller aldrig fra en strand. For det første: Der er sand alle vegne. Og hvis du har prøvet at sidde udenfor med din computer, så ved du, at det kan være nærmest umuligt at se, hvad der foregår på skærmen, når solen skinner.

Remote work er så meget mere end at kunne arbejde for en strand. Det er ikke kun de digitale nomader. Det er også moren, der er alene med to børn og arbejder hjemmefra for at kunne nå det hele, den kronisk syge der har skånebehov, men nyder stadig at kunne bidrage til arbejdsmarkedet og iværksættere og medarbejdere, der ganske enkelt foretrækker selv at være herre over sin tid uden faste mødetider og uden at være lænket til det samme kontor fem dage om ugen.

Det åbner også muligheder for dem, der af forskellige årsager ikke kan varetage et normalt 8-16 kontorjob, så de stadig har mulighed for at arbejde.

5. Kunder fravælger firmaer, der arbejder remote

Det er en myte, at remote virksomheder bliver fravalgt, fordi de arbejder remote. Vi oplever tværtimod, at vores kunder finder vores arbejdsform interessant.

Det kan måske virke afskrækkende, hvis du gerne vil have et fysisk møde, og det firma, du hyrer, arbejder remote. Men ofte viser det sig, at de opgaver, der skal laves, sagtens - og ofte endda hurtigere - kan klares over mail eller telefonopkald.

Mange af vores kunder er vilde med, at de kan sende en opgave sent om eftermiddagen, og vores medarbejder i Chile grundet tidsforskellen kan have opgaven klaret, inden kunden er tilbage på pinden næste morgen.

Fordi vi ikke har udgifter til kontor, frokostordning og bordfodbold, kan vi samtidig være konkurrencedygtige på prisen. Og det er noget, kunderne kan lide.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Ejer af WorkHero

Michelle Rødgaard-Jessen er ejer af WorkHero og ekspert inden for online markedsføring. Sammen med sit team hjælper hun især personlige brands og vidensvirksomheder med at optimere deres online tilstedeværelse, så de kan opbygge deres brands samt få flere leads og kunder. WorkHero arbejder 100% remote, og teamet er pt. Placeret i København, Chamonix i Frankrig samt Santiago i Chile.

På IVÆKST bloggen bidrager Michelle både med konkret viden om online markedsføring og personlig branding, men også om remote work og fremtidens arbejdsmarked.

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Michelle Rødga…

Ejer af WorkHero

Vil du også give dine medarbejdere mere fleksibilitet uden det går ud over resultater eller effektivitet? Her er 9 grunde til, hvorfor dine medarbejdere skal arbejde remote

Michelle Rødga…

Ejer af WorkHero

Rigtig mange kaster sig i disse tider ud i at lave online kurser. Vi deler her nogle af de typsike fejl, der gør, at dit online kursus ikke sælger nok.

Michelle Rødga…

Ejer af WorkHero

Tags:

Der er mange ting at holde styr på, når man starter som freelancer eller selvstændig. Man skal tage stilling til det meste selv, og det kan være svært at stå fast på sine principper. Jeg deler her 5 erfaringer, jeg har fået som freelancer.

Michelle Rødga…

Ejer af WorkHero

Hvorfor er optimering af processer vigtigt og hvordan gør man? Her følger nogle lavpraktiske eksempler.

Ejer af WorkHero

Michelle Rødgaard-Jessen er ejer af WorkHero og ekspert inden for online markedsføring. Sammen med sit team hjælper hun især personlige brands og vidensvirksomheder med at optimere deres online tilstedeværelse, så de kan opbygge deres brands samt få flere leads og kunder. WorkHero arbejder 100% remote, og teamet er pt. Placeret i København, Chamonix i Frankrig samt Santiago i Chile.

På IVÆKST bloggen bidrager Michelle både med konkret viden om online markedsføring og personlig branding, men også om remote work og fremtidens arbejdsmarked.

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.