Bloggen

Nyt CRM-system - se dig for

Se jer for når I køber CRM-system

Tags:

Selvfølgelig er der forskel på prisen på de forskellige CRM-systemer.


De vidste jeg selvfølgelig godt, men jeg blev alligevel overrasker, da jeg for nylig skulle hjælpe en kunde med at finde det rigtige CRM-system til dem.


Det ene kostede 5 gange så meget som et andet - fem!


Og bare lige for en ordens skyld: det var ikke 3 tilfældige systemer, der blev valgt i mellem. Der var valgt tre alternativer, som alle levede op til de krav, der var fastsat.


Der er forskel
Selvfølgelig var der forskel, men absolut ikke kun til fordel for det dyreste. Alle tre havde hver deres fortrin - og hver deres svagheder.


På nogle områder var den ene lidt bedre end den anden, og på andre områder var det omvendt. I sidste ende var det derfor et spørgsmål om at afveje fordele og ulemper op mod hinanden - og se afvejningen i forhold til prisen.


Og sådan vil det altid være. Det kan godt være den ‘perfekte løsning’ findes, men det er langt fra sikkert, at det også er den ‘rigtige’ set ud fra et økonomisk synspunkt.


For får du alt, hvad du drømmer om, kommer du sandsynligvis til at betale en høj pris for de sidste 5%.


Og husk iøvrigt at alle systemer - uanset pris - har deres begrænsninger.


Pointen er derfor: En dyr løsning er ikke nødvendigvis bedre - for jer.


Men det modsatte kan også ske: Hvis I lægger for stor vægt på prisen, risikerer I at vælge noget, som I ‘vokser ud af’ hurtigt. Og det er lige så dårlig en beslutning, for det er dyrt at skifte.


Vælg rigtigt første gang


At vælge ‘rigtigt’ handler kort sagt om to ting.


Start med at finde ud af, hvad I har brug for - i dag, men husk også at se et par år frem.


Overvej blandt andet:

 

  • Hvem er jeres kunder, og hvordan kan I bruge CRM til at skabe en bedre kundeoplevelse (og sælge mere)?
  • Men overvej også, om I har interne opgaver, der kan effektiviseres ved hjælp af CRM.
  • Hvad har salgsafdelingen brug for? Skal CRM-systemet understøtte en lang og kompliceret pipeline-proces eller lukkes salget efter få kontakter.
  • Hvor kommer jeres leads fra - og hvordan skal de komme ind i CRM-systemet? Er der fx behov for automatisk oprettelse (og tracking) af emner fra Adwords eller Linkedin.
  • Hvordan bearbejder og vedligeholder I emner? Her vil I fx sikkert have krav til mulighederne for at sende e-mails - direkte fra CRM-systemet eller via integration til et andet system.
  • Og er der brug for marketing automation - som en del af CRM-systemet eller via integration til et andet?
  • Skal I bruge systemet til kundeservice? Er der fx supportsager, der skal videregives til teknikkere og retur til kundeservice for opfølgning?
  • Er der brug for økonomidata i CRM-systemet? Tænk ikke mindst på, hvor tit de skal opdateres, og om det skal ske automatisk.

Når det er gjort, er det tid til at finde de forskellige alternativer, der lever op til jeres krav.


Husk TCO


Som det næste skal priserne på dem sammenlignes.


Og det ikke er nok kun at se på licens- eller abonnementsprisen.


Du er nødt til at bruge lidt tid på at udregne TCO (‘total cost of ownership’), hvis du vil lave en rigtig sammenligning (og undgå at bliver overrasket over, at budgettet ikke holder).


Hvilke moduler skal tilkøbes, hvilke typer licenser har I brug for, hvad koster interfaces til andre systemer osv. Prisen er langt fra det samme hos alle.


En så stor prisforskel, som jeg startede med at nævne, er måske ikke almindelig, men det er forskelle på 20, 30 og 40%.


Lav derfor en god foranalyse, inden kontrakten underskrives. Og det er ikke gjort med en hurtig tur på nettet eller sociale medier.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Er nyhedsbrevet et forældet kommunikationsredskab, eller kan det stadig bruges til moderne marketing? Michael Rasmussen gør status.

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Kunder er forskellige, og derfor skal du selvfølgelig behandle dem forskelligt, hvis du vil skabe størst mulig værdi – både for kunden og dig selv.

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Marketing automation er et af de helt store buzzwords. Har du styr på, hvad det betyder?

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Men CRM handler dybest set ikke om IT - men om kunderne. Også det er vigtigt for små virksomheder. 

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Få bedre leads med marketing automation 

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Tags:
Salg

Kender du CRM? Michael Rasmussen gør dig klogere på IVÆKST Bloggen 

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.