Bloggen

Marketing automation – Forstå det nu!

Marketing automation er ét af tidens populære buzzwords. Og det har det været et stykke tid, især i USA, som jo plejer at være lidt foran.

Men buzzwords har det jo med at være lidt foran den praktiske virkelighed, så hvorfor skal du gå i gang nu?

Det skal du, fordi du har mulighed for at få en konkurrencefordel – især hvis dine konkurrenter er store virksomheder.

Det er på vej

En analyse fra Gleanster Research fortæller, at 80% af store b-t-b virksomheder arbejder med marketing automation og væksten fortsætter. I Danmark er det på vej, men det er formentlig under 25%, der bruger det.

På en måde er det ikke nyt, for det er jo nærmest en menneskealder siden, Amazon.com begyndte med personaliserede tilbud. Det nye er, at det i dag er et krav, at kunne automatisere, fordi kunderne i dag forventer relevant information på det rigtige tidspunkt. Det vil sige indhold, der er tilpasset den enkelte, og de vil have det lige netop på det tidspunkt, hvor de har brug for det. Det er altså blevet et ”24/7 job” at kommunikere med kunderne og det er kun muligt, hvis arbejdet automatiseres.

Og for lige at understrege det: automatisering af dine marketingaktiviteter handler ikke om at spare, men om at skabe effektiv kommunikation for at sælge mere.

Få en konkurrencefordel

Kan du huske, første gang du lavede en Adword kampagne, arbejdede med Google Analytics eller lavede din første e-mail kampagne?

Jeg kan. Det gik ok, men jeg kan også huske, at der gik tid, inden jeg beherskede det og vidste, hvad der virkede – og ikke virkede. Det samme gælder marketing automation. Det tager tid at indføre det og endnu længere tid, før man bliver verdensmester i det.

Det er erfaringen, at det typisk tager 1 – 2 år i store virksomheder, før succesen viser sig. Både fordi IT-projekter bare tager lang tid hos de store, men også fordi marketing automation kræver meget organisatorisk – ikke mindst enighed og ”synkronisering” af marketing og salg (og det er sjældent gjort med et møde eller to!). Det tager ganske enkelt tager tid at finde den rigtige ”formel” for, hvad der virker og ikke virker.

Og det er her, vi som små virksomheder har en kæmpe fordel. Vi har ikke store budgetter og bunker af specialister til rådighed. Men vi kan være hurtige, hvis vi vil.

Har du store virksomheder som konkurrenter, er der stor sandsynlighed for, at der går et år eller to før de får succes, hvis de starter med marketing automation i dag. Starter du i dag, går der kun et par måneder.

Så det er bare om at komme i gang.

Start småt – nemlig dér hvor du tror, det vil virke bedst. Det kan være lead-scoring, auto-responderes eller velkomst-forløb til nye kunder. Udvid det efterhånden og bliv klogere undervejs. Det går hurtigt i en lille virksomhed - i en stor kompleks organisation tager det rigtig lang tid.

En smagsprøve?

Hvis du klikker her, kan du få en lille smagsprøve med et par e-mails, der illustrerer et par af mulighederne. Samtidigt får du lidt forklaring undervejs.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Tags:

Selvfølgelig koster CRM-systemer ikke det samme. Men det kan være en lige så dårlig beslutning at købe for billigt, som at købe for dyrt. Lav derfor dit forarbejde ordentligt - det betaler sig. Du får her et par tips til, hvordan du gør.

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Er nyhedsbrevet et forældet kommunikationsredskab, eller kan det stadig bruges til moderne marketing? Michael Rasmussen gør status.

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Kunder er forskellige, og derfor skal du selvfølgelig behandle dem forskelligt, hvis du vil skabe størst mulig værdi – både for kunden og dig selv.

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Men CRM handler dybest set ikke om IT - men om kunderne. Også det er vigtigt for små virksomheder. 

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Få bedre leads med marketing automation 

Michael Rasmussen

Rådgiver - CRM og marketing management

Tags:
Salg

Kender du CRM? Michael Rasmussen gør dig klogere på IVÆKST Bloggen 

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn

x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
x
Få besked i din indbakke om nye
gratis livestreams, kurser og events
for små og mellemstore virksomheder
Tilmeld dig vores nyhedsbrev nu.
Du kan altid framelde dig med et enkelt klik.