Tags: Administration
Marketing automation er ét af tidens populære buzzwords. Og det har det været et stykke tid, især i USA, som jo plejer at være lidt foran.
Men buzzwords har det jo med at være lidt foran den praktiske virkelighed, så hvorfor skal du gå i gang nu?
Det skal du, fordi du har mulighed for at få en konkurrencefordel – især hvis dine konkurrenter er store virksomheder.
Det er på vej
En analyse fra Gleanster Research fortæller, at 80% af store b-t-b virksomheder arbejder med marketing automation og væksten fortsætter. I Danmark er det på vej, men det er formentlig under 25%, der bruger det.
På en måde er det ikke nyt, for det er jo nærmest en menneskealder siden, Amazon.com begyndte med personaliserede tilbud. Det nye er, at det i dag er et krav, at kunne automatisere, fordi kunderne i dag forventer relevant information på det rigtige tidspunkt. Det vil sige indhold, der er tilpasset den enkelte, og de vil have det lige netop på det tidspunkt, hvor de har brug for det. Det er altså blevet et ”24/7 job” at kommunikere med kunderne og det er kun muligt, hvis arbejdet automatiseres.
Og for lige at understrege det: automatisering af dine marketingaktiviteter handler ikke om at spare, men om at skabe effektiv kommunikation for at sælge mere.
Få en konkurrencefordel
Kan du huske, første gang du lavede en Adword kampagne, arbejdede med Google Analytics eller lavede din første e-mail kampagne?
Jeg kan. Det gik ok, men jeg kan også huske, at der gik tid, inden jeg beherskede det og vidste, hvad der virkede – og ikke virkede. Det samme gælder marketing automation. Det tager tid at indføre det og endnu længere tid, før man bliver verdensmester i det.
Det er erfaringen, at det typisk tager 1 – 2 år i store virksomheder, før succesen viser sig. Både fordi IT-projekter bare tager lang tid hos de store, men også fordi marketing automation kræver meget organisatorisk – ikke mindst enighed og ”synkronisering” af marketing og salg (og det er sjældent gjort med et møde eller to!). Det tager ganske enkelt tager tid at finde den rigtige ”formel” for, hvad der virker og ikke virker.
Og det er her, vi som små virksomheder har en kæmpe fordel. Vi har ikke store budgetter og bunker af specialister til rådighed. Men vi kan være hurtige, hvis vi vil.
Har du store virksomheder som konkurrenter, er der stor sandsynlighed for, at der går et år eller to før de får succes, hvis de starter med marketing automation i dag. Starter du i dag, går der kun et par måneder.
Så det er bare om at komme i gang.
Start småt – nemlig dér hvor du tror, det vil virke bedst. Det kan være lead-scoring, auto-responderes eller velkomst-forløb til nye kunder. Udvid det efterhånden og bliv klogere undervejs. Det går hurtigt i en lille virksomhed - i en stor kompleks organisation tager det rigtig lang tid.
En smagsprøve?
Hvis du klikker her, kan du få en lille smagsprøve med et par e-mails, der illustrerer et par af mulighederne. Samtidigt får du lidt forklaring undervejs.
Rådgiver - CRM og marketing management
Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.