Tags: Salg
De fleste af os bruger en del energi på at få opmærksomhed. Og vi elsker det, når det lykkes.
Det kan være PR, indlæg på LinkedIn og Facebook og selvfølgelig SEO og Adwords. Alt sammen skaber opmærksomhed og giver trafik på hjemmesiden – men hvad så?
Selv synes jeg, det er ret frustrerende at se på fine trafiktal, hvis der ikke sker noget i form af e-mail eller telefonopkald, for så kan jeg egentlig ikke bruge trafikken til så meget. Har du en webshop handler det selvfølgelig om køb.
Sagen er, at vi er nødt til at have direkte kontakt til den enkelte. Du kan kalde det CRM, content marketing eller noget andet (kært barn har mange navne), men i sidst ender handler det om fastholde kontakten til emner, indtil de har besluttet sig til at købe og til kunder, indtil de kommer igen.
Det er vigtigere end nogensinde, fordi vi alle bliver bombet med budskaber, så risikoen for et emne bliver distraheret og glemmer os, inden de har købt, er stor.
Sat på spidsen kræver det ”kun” to ting: Den direkte kontakt kan kun skabes de korte øjeblikke, kunden har os i tankerne. På det tidspunkt vil de - måske - give os fx en e-mail adresse. Men det er en byttehandel. Vi skal kunne tilbyde noget, der er både interessant og relevant for dem på det pågældende tidspunkt. Og sådan fortsætter det – skal kontakten fastholdes, skal vi hele tiden kunne bidrage med noget, modtageren synes er relevant.
Det kræver selvfølgelig, at man kender sine kunder og emner, og ikke mindst bruger tid på at lave noget relevant markedsføring.
Ekstra arbejde? Ja, men tænk på hvor meget tid du bruger på at lave forskellige Adwords-annoncer og måske også landing pages. Du tilpasser dit budskab, fordi det virker. Princippet skal selvfølgelig gælde i din øvrige markedsføring.
Tag nyhedsbrev som eksempel. Nogle har succes, men der er også mange, der oplever, at effekten af nyhedsbreve ikke er speciel stor. Ikke så overraskende for forløbet er ofte noget i retning af:
Det kræver ikke så meget blot at gøre det en smule bedre:
Lyder det besværligt? Det kræver selvfølgelig en ekstra indsats, men du behøver ikke lave flere helt forskellige nyhedsbreve. Nøjes for eksempel med at prioritere rækkefølgen af dine historier, eller overvej kun at sende de mest oplagte til de enkelte segmenter. ”Less is more”, fordi det gør kommunikationen relevant, når du piller fyldet ud.
Du kan sikkert også få hjælp af dit e-mail program – mange af dem kan både flette indholdet i mailen afhængig af interesseområder og automatisere udsendelsen i større eller mindre omfang.
Noget andet er så, at ”marketing automation systemer” i dag kan fås for under 1.000 kroner om måneden, så hvis du vil gå rigtigt seriøst til værks, er muligheden inden for rækkevidde for de fleste.
De største problemer er dog ikke hverken teknik eller den ekstra indsats. Det er at sætte sig i kundernes sted og rigtigt forstå, hvordan man kan lave markedsføring, der er interessant for modtageren. Det er det, der gør, at det virker.
Rådgiver - CRM og marketing management
Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.