Spring over køen til vores gratis kurser. Tilmeld vores nyhedsbrev nu:
Gratis viden, kurser og webinarer inden for online markedsføring og drift af små virksomheder

Bloggen

Opmærksomhed og trafik er kun halvvejen – i bedste fald.

De fleste af os bruger en del energi på at få opmærksomhed. Og vi elsker det, når det lykkes.

Det kan være PR, indlæg på LinkedIn og Facebook og selvfølgelig SEO og Adwords. Alt sammen skaber opmærksomhed og giver trafik på hjemmesiden – men hvad så?

Selv synes jeg, det er ret frustrerende at se på fine trafiktal, hvis der ikke sker noget i form af e-mail eller telefonopkald, for så kan jeg egentlig ikke bruge trafikken til så meget. Har du en webshop handler det selvfølgelig om køb.

Sagen er, at vi er nødt til at have direkte kontakt til den enkelte. Du kan kalde det CRM, content marketing eller noget andet (kært barn har mange navne), men i sidst ender handler det om fastholde kontakten til emner, indtil de har besluttet sig til at købe og til kunder, indtil de kommer igen.

Det er vigtigere end nogensinde, fordi vi alle bliver bombet med budskaber, så risikoen for et emne bliver distraheret og glemmer os, inden de har købt, er stor.

Sat på spidsen kræver det ”kun” to ting: Den direkte kontakt kan kun skabes de korte øjeblikke, kunden har os i tankerne. På det tidspunkt vil de - måske - give os fx en e-mail adresse. Men det er en byttehandel. Vi skal kunne tilbyde noget, der er både interessant og relevant for dem på det pågældende tidspunkt. Og sådan fortsætter det – skal kontakten fastholdes, skal vi hele tiden kunne bidrage med noget, modtageren synes er relevant.

Det kræver selvfølgelig, at man kender sine kunder og emner, og ikke mindst bruger tid på at lave noget relevant markedsføring.

Ekstra arbejde? Ja, men tænk på hvor meget tid du bruger på at lave forskellige Adwords-annoncer og måske også landing pages. Du tilpasser dit budskab, fordi det virker. Princippet skal selvfølgelig gælde i din øvrige markedsføring.

Tag nyhedsbrev som eksempel. Nogle har succes, men der er også mange, der oplever, at effekten af nyhedsbreve ikke er speciel stor. Ikke så overraskende for forløbet er ofte noget i retning af:

  • Folk tilmelder sig, når de har dig og din virksomhed i tankerne – fx efter et køb – og hvad er det næste, der sker? Ingenting - for der går måske en måned, før de hører noget, og på det tidspunkt har de tit glemt alt om, hvorfor de tilmeldte sig.
     
  • Når de så endeligt får nyhedsbrevet, er det kun en lille del, der egentligt interesseret dem.

Det kræver ikke så meget blot at gøre det en smule bedre:

  • Send en e-mail, når folk tilmelder sig dit nyhedsbrev, så de hører fra dig med det samme. Det kan bare være sidste udgave, en tak for tilmeldingen og en bemærkning om, hvornår det næste kommer.
     
  • Find ud af, hvad der interesserer dine læsere og lav et par forskellige udgaver af nyhedsbrevet tilpasset forskellige interesseområder.
     
  • Du kan fx spørge om bare én ting udover e-mail adresse og navn, når folk tilmelder sig og bruge det til at segmentere dine budskaber.

Lyder det besværligt? Det kræver selvfølgelig en ekstra indsats, men du behøver ikke lave flere helt forskellige nyhedsbreve. Nøjes for eksempel med at prioritere rækkefølgen af dine historier, eller overvej kun at sende de mest oplagte til de enkelte segmenter. ”Less is more”, fordi det gør kommunikationen relevant, når du piller fyldet ud.

Du kan sikkert også få hjælp af dit e-mail program – mange af dem kan både flette indholdet i mailen afhængig af interesseområder og automatisere udsendelsen i større eller mindre omfang.
Noget andet er så, at ”marketing automation systemer” i dag kan fås for under 1.000 kroner om måneden, så hvis du vil gå rigtigt seriøst til værks, er muligheden inden for rækkevidde for de fleste.

De største problemer er dog ikke hverken teknik eller den ekstra indsats. Det er at sætte sig i kundernes sted og rigtigt forstå, hvordan man kan lave markedsføring, der er interessant for modtageren. Det er det, der gør, at det virker.

Del indlægget med venner og kollegaer

Blog ekspert

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn

EKSPERTENS BLOGINDLÆG

Nyt CRM-system - se dig for
Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags:

Selvfølgelig koster CRM-systemer ikke det samme. Men det kan være en lige så dårlig beslutning at købe for billigt, som at købe for dyrt. Lav derfor dit forarbejde ordentligt - det betaler sig. Du får her et par tips til, hvordan du gør.

Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags: Kommunikation & Markedsføring

Er nyhedsbrevet et forældet kommunikationsredskab, eller kan det stadig bruges til moderne marketing? Michael Rasmussen gør status.

Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags: Kommunikation & Markedsføring, Salg

Kunder er forskellige, og derfor skal du selvfølgelig behandle dem forskelligt, hvis du vil skabe størst mulig værdi – både for kunden og dig selv.

Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags: Administration

Marketing automation er et af de helt store buzzwords. Har du styr på, hvad det betyder?

Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags: Administration, IT

Men CRM handler dybest set ikke om IT - men om kunderne. Også det er vigtigt for små virksomheder. 

Michael Rasmussen
Rådgiver - CRM og marketing management
Tags: Administration, Salg

Få bedre leads med marketing automation 

Rådgiver - CRM og marketing management

Michael Rasmussen har i mere end 10 år drevet Attivo og rådgivet mellemstore og store virksomheder om CRM og marketing management. Hans mantra er, at salg og marketing er en proces, der skal fungere som et urværk. De gode resultater skabes, når alle dele spiller sammen og trækker i samme retning – det gælder ikke mindst samarbejdet mellem Salg og Marketing. Livet ”på kundens side af skrivebordet” har han stort kendskab til fra hans tid hos bl.a. SAS og TDC som marketing- og CRM-ansvarlig.

Mød Michael på LinkedIn


I ET STOLT SAMARBEJDE MED

Endnu ikke bruger på IVÆKST? Opret dig her