Tags: Google AdWords
Der findes et hav af gode beskrivelser af traditionel søgeordsanalyse på internettet og derfor vil vi her springe selve analysedelen over og se på, hvordan du vælger mellem to søgeord, der har næsten samme trafik.
Det kan være svært, at gennemskue hvilket af 2 søgeord, der er mest hensigtsmæssigt for din forretning og viser en analyse i Googles søgeordsværktøj, at de har næsten samme trafik, ja så bliver det for mange til gætværk - selv hos de større SEO bureauer.
Du får her to muligheder til,at få analyseret det nærmere .
Brug AdWords til at teste
Du kan ganske enkelt teste det, før du optimerer dit website eller shop til søgeordet.
Det gøres ret simpelt i f.eks. Google AdWords, hvor du opsætter en annoncekampagne og måler på konverteringer fra begge søgeord (Husk konverteringssporing på dit website).
De vil i de fleste tilfælde ret hurtigt give dig indblik i, hvilket af de to søgeord som er mest effektivt for din forretning.
Brug Google Trends
Du kan også se nærmere på udviklingen i søgningerne på de to søgeord og sammenligne dem direkte.
Det har du mulighed for i Google trends, som er en gratis online tool. Begynd med at vælge land og vælg herefter at indtaste de to søgeord.
Nu får du en grafisk oversigt, der viser udviklingen i søgeordene siden 2005 frem til i dag.
Du kan også se i, hvilke landsdele interessen er størst og hvilke andre beslægtede søgeord, der er i vækst.
Afrunding
De søgeord som anvendes til SEO optimering, er af vital betydning for din online forretning, derfor er det meget vigtigt, at du sætter dig grundigt ind i hvordan du analysere dig frem til de helt rigtige ord, før du går videre.
Vælger du forkert, vil du have meget svært ved at opnå den ønskede succes, da du vil arbejde i den forkerte retning og på lang sigt modarbejde dine egne mål.
En dybdegående søgeordsanalyse, inklusive praktisk test, bør altid indgå i en komplet søgemaskineoptimering.
Onlineekspert
Jonas Jørgensen har siden 2001 arbejdet med søgemaskineoptimering og online markedsføring såvel som PR for forskellige projekter og virksomheder.
Du kender ham måske fra Danmarks første egentlige portal om SEO, (Seoportalen) der siden 2005 har hjulpet mange med søgemaskineoptimering og begrebsforståelse.
I 2011 sagde han farvel som lønmodtager og grundlagde iværksætter virksomheden Connect Media, der primært arbejder med SEO og affiliate marketing for mindre og mellemstore firmaer.
Den analytiske tilgang bl.a. indenfor konverteringsoptimering ifm. affiliate marketing, har skabt en iværksætter virksomhed med dybdegående viden indenfor brugeradfærd og konverteringsorienteret trafikanalyse - og naturligvis søgemaskineoptimering.