Tags: Administration, IT
I mit daglige virke på forskellige IT fora, møder jeg hver eneste måned de samme fejlfortolkninger og myter inden for søgemaskineoptimering.
Det virker lidt som om, at hver person der beslutter sig for, at arbejde med området lykkedes at misforstå nøjagtigt de samme områder.
Meget ofte skyldes det tilgangen til den information, der anvendes til at opnå viden inden for feltet – det er ganske enkelt ældre uopdateret viden og ofte fra tvivlsomme kilder.
Derfor har jeg valgt, at bidrage her på Bloggen med en liste over de meste fejlfortolkede områder.
Websitet skal være hostet i et land, der passer til det valgte sprog
Fra mange år siden anvendte Google et website hostingudbyder, til at klarlægge, hvilket land et website tilhørte.
Det var i hvert fald den generelle opfattelse dengang.
Sådan er det ikke i dag
Der er kommet nye muligheder til, som Google anvender frem for hosting.
Har du et domæne, der kan bringer Google i tvivl og geografisk tilhørsforhold f.eks. et .info eller .nu, er det muligt at angive tilhørsforhold i Google webmaster tools eller med det lidt nyere tag Hreflang.
Google ser derimod nu på et websites samlede hastighed og anvender den som rankingfaktor.
Derfor er det stadigvæk relevant med lokal hosting. Men landet der hostes i, er som sådan ikke et rankingsignal.
Det primære søgeord skal være i domænenavnet
Domænenavnets rankingfaktor er blevet udvandet og der er meget lidt værdi at hente her.
Derfor vil det i dag være mere relevant, at vælge et domænenavn, der er let at huske frem for ”let at ranke”.
Hold domænenavnet forholdsvist kort og fokuser på et navn din målgruppe let vil kunne huske.
Links fra linkkataloger er farlige
Har du 90% af dine indgående links fra linkkataloger, der er opsat med eneste formål at sælge links via software eller bulk inkludering, ja så kan de være farlige og direkte skade dit websites ranking.
Har du en naturlig andel links fra ganske almindelige danske linkkataloger og har du sørget for kun at bruge gode unikke tekster ved tilmelding, så er det bestemt ikke farlige.
Krak, Jubii, De Gule Sider, Ni.dk, Dmoz, Kompass osv, er linkkataloger.
De giver fine links, som du roligt kan se nærmere på.
Et website skal opdateres konstant
Før i tiden var ”Freshness” en større rankingfaktor, end det er i dag.
Du kan sagtens ranke højt uden at opdaterer noget som helst internt på dit website i flere måneder.
I langt de fleste tilfælde, vil det være langt bedre, at opdatere sjældnere, men med bedre og længere indhold, frem for ofte med dårligt og kort indhold.
Sociale links virker ikke
En naturlig linkprofil vil meget ofte indeholde links fra sociale platforme og de anvendes også som rankingfaktor.
Herudover er firmaprofiler på de sociale platforme, et rigtigt godt signal.
De såkaldte sblogs og mindre seriøse websites, vi sjældent have den type links, da indehaverne er for dovne til at bruge den lille time det tager at oprette profilerne.
Derfor er de et godt rankingsignal for Google at anvende - og du vil se resultater ved at oprette, hvis du gør det på den rigtige måde.
Mange likes på Facebook er vigtigt for SEO
Facebook er i høj grad et aflukket område for Google, derfor behandler Google en Facebook firmaprofil eller anden åben profil på nøjagtigt samme vilkår som en hvilken som helst andet hjemmeside.
Likes trækker ikke op, de bliver overhovedet ikke ”set” af Google.
Spild derfor ikke penge på at købe linkes. Det virker ikke.
Links ind til en Facebookside derimod, vil få siden til at stige, såvel som indholdet på en åben Facebook profil, vil have indflydelse.
Links er ikke vigtige mere, det er content
Det er bestemt en af de mest forkerte opfattelser, jeg møder.
Links trækker et website op i Google og content bestemmer hvilke søgeord, det skal trækkes op i ranking på.
Ingen links = ingen ranking.
Der hvor forskellen mht. content opleves i dag, kontra fra omkring 5 år siden i ranking påvirkning, er mht. emnedækning i brede og dybde.
Hvis du ikke er helt overbevist om links betydning, kan du se nærmere på det faktum, at det er muligt, at ranke meget spinkelt og dårligt content med mange links, men det omvendte ikke er tilfældet.
Der skal være tekst ”over the fold”
Efter Google har udmeldt, at det nok er en god idé at have tekst ”over the fold”, er der opstået den misforståelse, at der SKAL være tekst helt i toppen af et website, for det overhovedet kan ranke.
Begrebet ”over the fold” skal slet ikke tolkes på den måde.
Det er hensigtsmæssigt, at have tekst synligt uden scroll og gerne forholdsvist nært sidens top.
Det er brugervenligt.
Sæt derfor ikke et stort grafisk banner ind øverst, der fylder 90% af skærmbilledet. Heller ikke selv om du synes det er fantastisk flot.
Kan du ikke komme uden om det, så sæt indekserbar tekst ind som en lag på billedet, så Google har noget at arbejde med.
AdWords reklamer påvirker ranking
Det meget korte svar er NEJ!
Der kan være en afledt effekt af AdWords, der kan gavne dine positioner i Google langsigtet, men som udgangspunkt, er der ingen indflydelse overhovedet.
Det samme gælder andre typer online reklame.
Description påvirker ranking
En meta description (på Dansk beskrivelse) vises under selve linket og titlen på et website i Google.
Den benyttes IKKE til rankingformål og det er testet tonsvis af gange.
Du kan skrive alt hvad der lyster, uden det har indflydelse.
Beskrivelsen har dog stor indflydelse på CTR og anvender du et fokussøgeord, vil det blive fremhævet med fed.
Masser af meta keywords er vigtige
Meta keywords anvendes ikke af Google til rankingformål. Hos Bing har de meddelt, at overdrevet brug faktisk vil have negativ indflydelse på ranking.
Generelt fraråder jeg helt brug af meta keywords.
Der er stadigvæk webbureauer, der tror de fungerer som guld og vejleder deres kunder til, at bruge timevis på indtastning af meta keywords.
Spild ikke din tid, det har ingen indflydelse.
Pagerank er vigtig – uden høj pagerank kan et website ikke ranke højt
Pagerank er ændret utallige gange i algoritmen og det tal du kan se for et website, er opdateret fra mange mange måneder siden. Du kan derfor ikke anvende pagerank til noget fornuftigt i dag.
Hertil kommer, at pagerank kun er et udtryk for antallet af links, der peger ind på et website, samt deres styrke – relevansen af alle links medtages ikke i det tal du kan se.
Et website kan derfor sagtens opnå meget høj pagerank UDEN det ranker højt på relevante søgeord.
Vil du vurdere et websites styrke, så se på antallet af indgående links til websitet og hvilke type de er af – er de fra troværdige kilder, er de relevante og indenfor nichen?
Man skal altid linke med de ord, man vil ranke på
Google har siden 2012 set nærmere på, hvordan der linkes ind til et website.
En del af Googles algoritme ser bl.a. på hvilke ord, der er anvendt i de links, der peger på et website og anvender dem til at analysere sig frem til, hvad et website handler om, men også til om et website er relevant at ranke for netop de anvendte ord.
Derfor er det meget nærliggende at antage, at antallet af links med nøjagtigt det ord, du ønsker høj ranking på, er den ultimative vej til at slå konkurrenterne på et bestemt søgeord.
Sådan var det faktisk lidt inden 2012
Desværre tror mange -også SEO bureauer, at det stadigvæk er sådan.
Det er det faktisk også, men kun til en hvis grad, for har du for mange links med et bestemt søgeord i, vil Googles algoritme se det som et forsøg på bevidst manipulation og direkte straffe dit website – resultatet er ganske enkelt, at dit website ikke får lov til at blive vist på netop det anvendte søgeord.
Sørg for, at din samlede linkprofil ser naturlig ud. Lad vær med at linke med det samme ord hele tiden og sørg for masser af links, hvor dit domænenavn anvendes eller dit firmanavn.
Onlineekspert
Jonas Jørgensen har siden 2001 arbejdet med søgemaskineoptimering og online markedsføring såvel som PR for forskellige projekter og virksomheder.
Du kender ham måske fra Danmarks første egentlige portal om SEO, (Seoportalen) der siden 2005 har hjulpet mange med søgemaskineoptimering og begrebsforståelse.
I 2011 sagde han farvel som lønmodtager og grundlagde iværksætter virksomheden Connect Media, der primært arbejder med SEO og affiliate marketing for mindre og mellemstore firmaer.
Den analytiske tilgang bl.a. indenfor konverteringsoptimering ifm. affiliate marketing, har skabt en iværksætter virksomhed med dybdegående viden indenfor brugeradfærd og konverteringsorienteret trafikanalyse - og naturligvis søgemaskineoptimering.