I dette indlæg vil vi se lidt på hvordan du finder de helt rigtige søgeord, der giver salg på dit website eller i din webshop. Her er ikke tale om en simpel trafikorienteret søgeordsanalyse, som du ofte vil blive præsenteret overfor, hvis du kontakter et SEO firma. Nej, her går vi et skridt videre og viser dig den rigtige hardcore måde, at finde de søgeord, der rent faktisk skaber konverteringer.
Forberedelse
Som udgangspunk begynder rejsen til de rigtige søgeord med et besøg i Googles søgeordsværktøj. Her laver du det som kaldes en trafikorienteret søgeordsanalyse ved at afprøve forskellige søgeord og sætninger i værktøjet. Lav en liste over ca. 50 søgeord, der har meget trafik i Danske søgninger.
Find varianterne
Du har nu en liste med de mest trafiktunge søgeord, der er relateret til de produkter eller serviceydelser du udbyder. Nu skal du finde varianterne af alle dine søgeord. Her anbefales benyttelse af online servicen ”Ubersuggest” hvor du kan indsætte et søgeord af gangen og få en oversigt over benyttede varianter.
Gem alle varianterne til brug nedenfor. (f.eks. I et regneark)
Brug AdWords til at analysere
Opret nu en Google AdWords konto og lav en kampagne med annoncer for hvert søgeord. Det er et stort arbejde, hvis du har 50 søgeord med massevist af varianter under. Derfor anbefales at benytte Adword soffline editor, så det går lidt hurtigere.
Alle søgeordsvarianter tilføjes som exact match ved at sætte klammer om dem før du klikker, tilføj søgeord. Det ser sådan ud [søgeordsvariant]
Når du har opsat samtlige annoncer, skal du oprette konverteringssporing og indsætte koderne på dit website. Koden skal ind på din ”Tak for ordren / Tak for din henvendelse” underside.
Nu er det bare at vente og langsomt men sikkert tikker trafikken ind, der viser nøjagtigt hvilke varianter af søgeord, der konverterer til henvendelser eller direkte salg på dit site
Efter en måned har du den forkromede liste over søgeord, der skaber salg.
Brug dine nye søgeord og tjen mere
Med dine nye søgeord kan du lave onsite SEO optimering og artikel markedsføring, så dit site kommer højere i Google på netop de konverterende ord. Du kan også højne fokus i dit budget på Adwords på netop de ord og supplere med Bing Ads.
Metoden er fordelagtig
Alle der har et website, hvor der allerede er styr på usability og generelt er konverteringsoptimeret, kan få stor gavn af metoden og opnå faktastiske resultater.
Er dit website nyt og har du ikke lavet det helt færdigt – måske overvejer du helt nyt design, da skal du være opmærksom på, at den analyse du laver kun viser konverteringsgraden for dit nuværende design.
Ændrer du websitet, er der derfor med andre ord, behov for at lave en ny analyse.
Ønsker du at få ALLE varianter med, kan du sætte alle dine søgeord fra den første trafikorienterede analyse i Google AdWords som ”brede” søgeord i din kampagne og efterfølgende måle i Google Analytics, husk du her skal opsætte målsporring frem for konverteringssporing.
På den måde får du alle varianter medtaget i din analyse, men det vil dog koste dig et større beløb i analyse perioden.
Onlineekspert
Jonas Jørgensen har siden 2001 arbejdet med søgemaskineoptimering og online markedsføring såvel som PR for forskellige projekter og virksomheder.
Du kender ham måske fra Danmarks første egentlige portal om SEO, (Seoportalen) der siden 2005 har hjulpet mange med søgemaskineoptimering og begrebsforståelse.
I 2011 sagde han farvel som lønmodtager og grundlagde iværksætter virksomheden Connect Media, der primært arbejder med SEO og affiliate marketing for mindre og mellemstore firmaer.
Den analytiske tilgang bl.a. indenfor konverteringsoptimering ifm. affiliate marketing, har skabt en iværksætter virksomhed med dybdegående viden indenfor brugeradfærd og konverteringsorienteret trafikanalyse - og naturligvis søgemaskineoptimering.