Gennem de sidste 11 år har jeg hjulpet både iværksættere, mindre virksomheder og store brands, med at opnå vækst gennem online markedsføring hos Connect Media.
Jeg har set et væld af koncepter og ideer, der har opnået succes, fordi de har fulgt en bestemt opskrift.
Det er den opskrift du får her i den noget kortfattede artikel (emnet taget i betragtning)
Uanset om din idé er en ny banebrydende tandbørste, et produkt der sparer 50% benzin på alle biler eller om du er markedsføringsansvarlig i en veletableret virksomhed, er det vigtigt at du går i dybden med dine kunders behov.
Hvad er det dit produkt / serviceydelse hjælper dine kunder med?
Hvad løser du for dem / Hvilken værdi bidrager dit produkt med?
Altså helt grubdlæggende, ligesom første dag på handelsskolen – Hvad er dine kunders behov.
Er det at få rene tænder, spare penge på brændstof eller?
Det er meget vigtigt du forstår hvilke behov din virksomhed dækker hos kunderne, så du kan rette din markedsføring ind efter det – så er du allerede meget længere end mange af dine konkurrenter.
Effektiv markedsføring handler i bund og grund om, at være synlig, der hvor de mennesker der har det behov du kan løse befinder sig. I dette tilfælde, hvor de bevæger sin online.
Du skal præsenterer dem overfor et produkt / ydelse, der løser deres behov og du skal gøre det når de er købsmotiverede.
Har du ikke mulighed for at vise dine reklamer overfor målgruppen, når de er købsmotiverede, så må du gøre det før og tilrette din annoncering, så den forklarer, at netop din virksomhed har løsningen, når de har behovet (branding)
I Danmark har stort set alle mennesker adgang til internettet og derfor er online markedsføring for de fleste virksomheder en både effektiv og billig måde, at markedsføre sig på kontra offline medier.
Det er meget ofte muligt, at ramme direkte ind i målgruppen og store dele af den gennem internettet.
Det sværeste er, at finde ud af HVOR på internettet de bevæger sig.
Hvis du allerede nu har lavet en målgruppeanalyse, vil du også have en gode idé om hvem dine potentielle kunder er.
Det der ofte er sværest, er at finde ud af hvor målgruppen bevæger sig online, når de er købsmotiverede.
Ved ét produkt kan det være om aftenen på Facebook og ved andre produkter kan det være i arbejdstiden på linkedIn – det er vidt forskelligt alt efter hvilket produkt du ønsker at sælge.
Der ligger allerede meget store mængder materiale på internettet, der viser hvordan forskellige målgrupper anvender internettet og dem kan du med fordel studerer nærmere.
Her kan du se hvilken aldersgrupper og køn, der benytter de forskellige trafikknudepunkter på nettet f.eks. Facebook, G+, Instagram, søgemaskiner, portaler, medier m.m.
De data er et rigtigt godt grundlag for din markedsføringsstrategi.
Din strategi bør som udgangspunkt indeholde:
- Hvordan du vil aktiverer målgruppens behov?
- Hvordan du vil overbevise dem om, at det er din virksomhed, der skal løse det?
Strategien kan f.eks. være, at ramme dem med en annoncetekst, der aktiverer deres behov og lede dem over på en landingsside på dit website, der overbeviser dem om, at din løsning er den bedste til at dække deres behov.
Det lyder jo meget simpelt, men der er mange faldgruber og det er bestemt ikke noget ”man bare lige gør”
Derfor er det vigtigt, at du tester din strategi og måler på resultaterne og tester med nye vinkler igen og igen og igen.
Din annoncetekst kan varieres i et hav af kombinationer og din landingsside kan udformes på tusindvis af måder – test til du finder noget der virker effektivt og blive ved med hele tiden at opsætte nye test.
Det kan tage flere år, at ramme den kombination af annoncering og website design, der giver resultater og i mange tilfælde (desværre) tager det så lang tid, at der ikke er økonomi til at fortsætte eller kun middelmådige resultater opnås.
Mange kæmper med det uden at finde helt ud af, hvor målgruppen befinder sig online- eller hvordan produkterne skal præsenteres og det er her SEO bureauerne kommer ind i billedet.
De arbejder hver dag med at finde kombinationerne, der skaber effektive resultater, hvor prisen pr. kunde er lav nok til at overskuddet er tilfredsstillende.
Det kan være gennem annoncering eller søgemaskinetrafik (SEO).
I langt de fleste tilfælde er en kombineret strategi det, der giver succes på lang sigt.
Find et bureau, der både har erfaring med online annoncering, opbygning af websites og naturligvis SEO- og sørg for konsulenterne har massiv erfaring inden for feltet.
De vil hurtigt kunne spare dig for masser af tid, masser af udgifter og skabe resultaterne du søger.
Onlineekspert
Jonas Jørgensen har siden 2001 arbejdet med søgemaskineoptimering og online markedsføring såvel som PR for forskellige projekter og virksomheder.
Du kender ham måske fra Danmarks første egentlige portal om SEO, (Seoportalen) der siden 2005 har hjulpet mange med søgemaskineoptimering og begrebsforståelse.
I 2011 sagde han farvel som lønmodtager og grundlagde iværksætter virksomheden Connect Media, der primært arbejder med SEO og affiliate marketing for mindre og mellemstore firmaer.
Den analytiske tilgang bl.a. indenfor konverteringsoptimering ifm. affiliate marketing, har skabt en iværksætter virksomhed med dybdegående viden indenfor brugeradfærd og konverteringsorienteret trafikanalyse - og naturligvis søgemaskineoptimering.