Tags: IT
Bruger du enorme mængder tid og ressourcer på at finpudse din webshop uden at opnå den ønskede effekt?
Stop det – straks!
Der findes en række simple - men undervurderede – værktøjer og tiltag, som du bør rette din opmærksomhed mod, hvis du for alvor ønsker at se en effekt af din optimeringsindsats.
Med de fem følgende råd, vil du ikke bare kunne fastholde dine nuværende kunder og få dem til at vende tilbage igen og igen. Du vil også nemt kunne rekruttere nye kunder, som du igen kan konvertere til trofaste kunder – og så kører det!
Når dine kunder har handlet hos dig, får de tilsendt en række e-mails, fx en ordre- eller afsendelsesbekræftelse.
Du kan tilpasse disse, så den ikke bare er standard ift. dit CMS, fx Magento, men så den passer til din webshop og dennes identitet, så din kunde igen og igen får lov til at se dit logo og samtidig har følelsen af at modtage disse mails fra dig frem for maskine, der ikke laver andet end at spytte standardmails ud.
En bruger har lige handlet på din webshop og er nået til sidste skridt, nemlig kvitteringssiden. Og hvad så nu? Handelen er afsluttet og kunden forlader din webshop – eller hvad?
Ikke hvis du bruger kvitteringssiden rigtigt. Brug den til at opfordre kunden til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Lov hende 10% i rabat næste gang hun handler/hvis hun anbefaler din webshop til venner og bekendte, få hende til at like din webshop på Facebook eller måske endda fortælle sine venner på Facebook, at hun lige har handlet på MammaShop.dk og sparet masser af procenter på graviditetstøj.
Bare fordi handlen i princippet er gennemført ved kvitteringssiden, betyder det ikke at kundens interaktion med din webshop er slut.
Hvad tænker andre egentlig om dit website – er det så brugervenligt, som du tror?
Før du begynder at optimere til højre og venstre, så tag dine venner, bekendte, familie etc. med på råd. Det kræver ikke en ekspert at afgøre om et website er brugervenligt – det afgøres nemlig af dem, der skal bruge det. Du har med garanti en god håndfuld potentielle brugere i din egen omgangskreds, som du kan teste dit site på.
Og hvem ved – måske har dine potentielle brugere nogle helt andre meninger om, hvad der trænger til optimering, end du selv har. Det kan i sidste ende spare dig rigtig mange unødige optimeringstimer og -kroner
Der er rigtig mange brugere og potentielle kunder, der besøger dit website uden at købe noget. Måske fordi du ikke havde det de søgte, eller fordi de ikke var klar til at handle. Gør du ikke yderligere for at holde fast i disse kunder, så skal du heller ikke regne med at de vender tilbage. Men der er noget, du kan gøre: Ved brug af remarketing på Google og Facebook kan du påvirke brugere, der tidligere har besøgt dit site uden at handle gennem bannere, videoer og tekstannoncer. Med Googles enorme annoncenetværk kan dine bannere blive vist for de personer, der har vist interesse for din webshop eller de produkter du sælger – uanset hvor på nettet de befinder sig.
Og takket være Facebooks algoritmer, kan du målrette dine annoncer på Facebook direkte mod segmenter, der har vist interesse for dine services, dine produkter etc. Disse annonceværktøjer gør det med andre ord muligt for dig at specificere hvem, der skal se dine annoncer. Det er billigt at komme i gang og både Google og Facebook er hamrende effektive værktøjer, hvis du ønsker at være mere synlig online.
Nyhedsbrevet er genialt til at pushe salg og til løbende kommunikation til dine kunder og potentielle kunder. Men hvis du vil opnå øget salg, så må du også sørge for at dine modtagerlister hele tiden vokser. Det kan du, som før nævnt, gøre ved fx at indsætte en tilmeldingsformular på kvitteringssiden, når en kunde har gennemført et køb. Men du kan også få en tilmelding i hus mens kunden stadig kun browser lidt rundt på din webshop.
Med pop-up værktøjer, såsom SleekNote kan du, nemt og hurtigt, lave en pop-up, der dukker på dit website når en række kriterier er mødt. Disse kriterier bestemmer du selv. Det kan være når kunden fx har besøgt X antal undersider, når der er gået mere end 15 sekunder, hvis kunden er førstegangsbesøgende etc. I denne pop-up kan du opfordre brugeren til at tilmelde sig dit nyhedsbrev. Her kan du med fordel tilbyde en rabat på det første køb eller udlove en præmie blandt alle, der tilmelder sig, for at øge konverteringsraten.
Ovenstående 5 råd er som sagt simple, og så er de lette at implementere. Flere af disse kan du nøjes med at bruge tid på én gang og derefter kræver de blot løbende vedligehold. Derfor er det afgørende, at du kommer ordentligt i gang, så du kan opnå maksimal effekt med minimal indsats.
Iværksætter og direktør i online marketing virksomheden Compell
Bjarke er en ildsjæl, der brænder for at søsætte nye idéer og skabe resultater. Hans passion – og hele grundlaget for Compell, som han selv stiftede i 2011 – er at hjælpe andre med at udvikle deres forretning. Compell fusionerede i 2020 og er blevet til Become.
Med mere end 12 års erfaring inden for online marketing ved Bjarke, hvad der fungerer - og hvad der ikke gør. Han er altid på forkant med de nyeste tendenser og online marketing værktøjer, der kan bringe hans kunders forretninger til næste niveau.
Følg Bjarke her på bloggen eller på Becomes egen blog, hvis du vil vide, hvad der rører sig inden for online marketing og hvis du vil have gode, konkrete råd til at få mest muligt ud af din eller din forretnings tilstedeværelse online.